willem wilmink, het huis en de taal/ 25-10-2016 80ste geboortedag


 
1990. “Wob ( zijn vrouw) en ik gingen weer eens in de goede oude Javastraat kijken en daar stonden twee huizen te koop. Het ene huis was nog in de oude staat, met opkamer en al. De eerstvolgende werkdag belde Wob vanuit Zeist de makelaar en de koop was meteen gesloten. Op 28 mei verhuisden we en toen ik op het trapje zat van de opkamer van ons zojuist betrokken woninkje, had ik het gevoel dat ik eindelijk thuis was gekomen.”( Uit: Hier is prins Zonneschijn)

 
Gisteren zag ik hem even voorbijkomen op TV-Oost. Het festival ter ere van deze grote taalkunstenaar is in Enschede net geweest en 11 juni wordt hij herdacht in Zwolle.
Op de site kun je stemmen op zijn mooiste liedje. Hij heeft prachtige geschreven. Wie kent er niet Frekie.
Heel mooi vind ik:
De oude school.
 
Ach, zou die oude school er nog wel zijn
kastanjebomen op het plein
de zware deur
platen van ridders met hun kruis
en van Goe-janverwellesluis
geheel in kleur.
Die mooie school daar stond je
met een gejatte sigaret
in ’t fietsenrek…

Bijzonder is het heldere eenvoudige taalgebruik dat voor iedereen te begrijpen is, waarmee kloven gedicht worden.
 
( Vorige week had ik een studiedag over het maken van verslagen in Utrecht ( in het kader van EVC-assessment) en de hele ochtend ging het over taal. De verschillende taalniveau’s die er zijn. Het Europees Referentiekader onderscheidt zes taalniveau’s; van A1 t/m C2. De inleider pleitte ervoor om meer taal op niveau B2 te gebruiken.

Hij geeft zelfs les aan juristen die wetsteksten maken. Veel mensen kennen wetsteksten, ambtelijke taal enzovoort niet omdat ze uitblinken in grenzeloze saaiheid. Volgens hem is het mogelijk om wetsteksten te herschrijven. Uit onderzoek blijkt dat zelfs intellectuelen ( totaal 80 % van de mensen) ook liever dat soort teksten op dat niveau lezen, zodatze meer toegankelijk zijn voor iedereen)
 
 
 

Hij heeft veel geschreven Willem Wilmink. Erg veelzijdig ook. Liedjes, musicals, essay’s en wetenschappelijke verhandelingen. Zijn proefschrift ging over de ietwat duistere dichter ( schilder ) Hendrik de Vries, in wiens huis in Groningen we later wel eens overnachtten . Een spookhuis werd het genoemd en dat is niet zo verbazingwekkend als je de geschiedenis van Hendrik de Vries leest.
Een surrealistisch dichter ( van het onderbewuste) wordt hij genoemd

 
Zijn tekeningen hebben ook dat magische.

 
Heel leuk om te lezen van Willem Wilmink vind ik:
Schriftelijke cursus dichten.
 
In het begin vraagt hij zich af wat de zin van poezie is.
“Poezie is als geneesmiddel tegen gewenning “, stelt hij  en illustreert dat met een regel van Achterberg, die het over de werkster heeft.:
“Zij kent de onderkant van kast en ledikant.”

Als je dat leest dan realiseer je je dat alleen de werkster die onderkanten kent, dus je ziet haar met ‘nieuwe ogen’, aldus Wilmink.

 
Wilmink ging op latere leeftijd terug naar het vertrouwde; de Javastraat.
Als jet het VK-blog vergelijkt met een huis dan is het een beetje een spookhuis geworden. Met de koppen van De Vries als sommige deelnemers.
 
Alleen de werkster kent de onderkant van het ledikant. Wie kent de onderkant van de “motorkap”?
 

 
Tot slot:
Eén van de mooiste gedichten van hem.
Allerzielen.
 
 
Soms loopt er door een drukke straat
ineens een oude kameraad
of reisgenoot.
Je weet zodra je hem begroet;
het kan niet dat ik hem ontmoet,
want hij is dood.

Eerst ben je nog een tijd verbaasd
omdat die levende toch haast
die dode was.
Heb je de zaak dan afgedaan,
dan komt er weer zo’n dode aan,
met flinke pas.

Thuis van het dodencarnaval
zie je de spiegel in de hal,
je schrik is groot:
die man daar in het spiegelglas,
met die bekende regenjas,
was die niet dood?

www.letterkundigmuseum.nl

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

14 reacties op willem wilmink, het huis en de taal/ 25-10-2016 80ste geboortedag

  1. laila zegt:

    Voorlopig hoop ik even te stoppen met bloggen. Er is Meer werk te doen.

  2. Anoniem zegt:

    Mooi eerbetoon aan een bijzondere man en taalvirtuoos…

  3. hennie van ee zegt:

    goed blog, laila
    ik vind je header en avatar mooi
    groet

  4. coby zegt:

    Met veel genoegen gelezen, je hebt hem prachtig belicht van vele kanten, je persoonlijke mening en indrukken voegen toe, en dan die mooie teksten van hem. Een fenomeen, en Twente is voor mij altijd een associatie met hem, zijn persoonlijkheid, zijn manier van kijken en verwoorden.
    Succes met wat je nog meer te doen staat. En daarna: tot gauw!
    Hartelijke groet, Coby

  5. Broekstukken zegt:

    Neem gewoon rust als je dat wilt. Er is meer te doen dan bloggen. Goed advies. Overigens wel leuk dat je Willem Wilmink in het zonnetje zet.

  6. laila zegt:

    @Ina.
    Bedankt.
    @vuurjuffer.
    Idem; de foto van de header blijk van CAM. Ik zal het nog ergens vermelden.
    @coby.
    Dank je wel.
    Voor de diplomering ( weer in de Domininacerkerk) is het altijd heel hectisch. Veel werkvelden moet ik nog bezoeken.
    @Martin.
    Rust?
    Man ik heb het beredruk (en de mantelzorg is zwaar)
    Maar ik bruis van de ideeen.

  7. paco painter zegt:

    Mooi blog!

  8. laila zegt:

    @paco.
    Merci.

  9. Rene Louman zegt:

    Ik wist niet dat Wilmink Amsterdammer was. Hij heeft eigenlijk in zijn taalgebruik iets wat mij ook zo aanspreekt in JC Bloem: eenvoudig en krachtig. Ook een Amsterdammer, vlakbij de Javastraat trouwens realiseer ik me nu.
    Een werkster ziet inderdaad heel andere dingen, dat is een leerzame realisatie want het geldt niet allen voor werksters maar voor iedereen. Als dat door iedereen ook beseft werd zou er misschien meer tolerantie zijn, iedereen heeft zijn eigen waarheid.
    Trouwens, het weblog wordt voor mij steeds meer weer gewoon het VK-weblog: ik doe (nog?) niet mee aan groepen, reageer vooral op mensen die op mij reageren, dat is trouwens dus ook een soort groep eigenlijk, maar iets minder gestructureerd. Het verschil met vroeger wordt dus bij mij steeds kleiner.

  10. laila zegt:

    @René.
    Wilmink was een echte Twent. In Amsterdam voelde hij zich een migrant en die Javastraat van hierboven is in Enschede.
    Groet en succes.

  11. laila zegt:

    NB
    Met het lid worden van groepen ben ik veel te voorbarig geweest.
    Alles dat ik geplaatst heb kan verwijderd worden.
    Ik heb met betrokkenen gemaild maar ik weet niet of mails goed doorkomen.
    Ik blijf bij mijn keuze:
    geen favorieten en geen groepen Wellicht later.
    Ik heb geprobeerd voor Zinnen Verzetten een link te maken, ( vanwege de enorme rijkdom) maar weet niet hoe dat moet zonder url.
    Wie kan mij hiermee helpen?

  12. laila zegt:

    Wonderlijk dat niemand de moeite neemt te reageren.
    Wat is dat.
    Negeren?
    Isoleren?
    Saboteren?
    Er zijn nog veel meer opties.

  13. Maria Trepp zegt:

    Heel erg mooi…

  14. laila zegt:

    Dank je wel Maria.

Geef een reactie

