knock-out ( van bankrover tot filosoof)

Is de titel van een boek waar ik erg nieuwsgierig naar ben.
Rein Gerritsen schreef het; een man die veel van geweld afweet, als ervaringsdeskundige. Om het zo maar eens te noemen.

Na een auto-ongeluk,  op zijn 22 ste waarbij hij familieleden verloor was hij volledig de kluts kwijt. Werd  psychotisch en een echte crimineel en kreeg 2,5 jaar gevangenisstraf.

Nu is hij filosoof en in Knock-out schrijft hij over zijn geweld. ( Hij promoveerde op de psycholoog William  James, in wie hij zichzelf herkende) ) en hoe de filosofie hem “geholpen”heeft. Van bankrover tot filosoof dus.

Bent u tot excessief geweld in staat? is een vraag die Filosofie Magazine stelt.

Rein  Gerritsen gaat samen met Hans Achterhuis (schrijver van Met alle geweld) het beruchte Zimbardo-experiment naspelen. ( De NCRV zendt het uit)  Een experiment waarbij een groep studenten verdeeld werd in bewakers en gedetineerden.
De bewakers kregen een uniform enz en leefden zich sterk in de rol in. Zo sterk dat het experiment vroegtijdig afgebroken moest worden.Het liep volldig uit de hand.

Het toont aan dat in een bepaalde context iedereen tot geweld in staat is.
Ik ga hem lezen Knock Out, dat een  goede recensie krijgt.

———————————————————–

8-8-2014

Mijn zoon en vrienden zijn in de ban van:

Het Lucifer-effect van Philip Zimbardo.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

14 reacties op knock-out ( van bankrover tot filosoof)

  1. laila zegt:

    Toch maar een groepje.
    Met een boekje in en hoekje. Yep!:-)

  2. coby zegt:

    Je bent al lid geworden van drie groepen, zie ik. Ik ben me nog aan het oriënteren.
    Maar je schrijft vaak over boeken die je wilt lezen of aan het lezen bent (geweest) dus die past wel.
    Nu er zelf nog de voordelen van ervaren natuurlijk….
    Het Zimbardo-experiment is toch een andere dan dat experiment waarbij anderen electrische schokken konden worden toegediend, of is dat hetzelfde?
    Hartelijke groet, Coby

  3. laila zegt:

    @coby.
    Al 4 nu:-)
    Het moet niet gekker worden.
    Milgram heet dat met die schokken.
    Bedankt vor je reactie.

  4. paco painter zegt:

    facsinerend

  5. jorrit zegt:

    Vermag ieder mens hetzelfde als de omstandigheden zich wijzigen? Nog altijd droom ik ooit te kunnen voetballen als Drogba of Eto’o maar helaas ben ik vorig weekend nog door mijn neefjes tot keeper gedegradeerd!

  6. Anoniem zegt:

    klinkt erg interessant
    en waar ken ik dat hoofd (op die foto) toch van?

  7. laila zegt:

    @paco.
    Vind ik ook.
    @jorrit.
    Keep dreaming.
    @galadriel.
    De bankrover als held. Het heeft wat?
    je was toch niet toevallig als klant in die bank?;-)

  8. Broekstukken zegt:

    Even opzoek naar het filosofie magazine. Interessante vraag.
    Ik heb je ook in het andere boeken groepje geplaatst.

  9. Mihai Martoiu Ticu zegt:

    Ik heb met Zimbardo wat gemaild en hij is nu actief in het verklaren van Abu Ghraib in het licht van zijn experiment. Ik vind het een beetje gevaarlijk, want daardoor worden de verantwoordelijken niet meer bestraft.

  10. laila zegt:

    nb Jorrit.
    Een leuke opleiding erbij. Niks voor jou:-)
    @Martin.
    Hé, kan dat zo maar. Wat verrassend. Die Rein Gerrits heeft meerdere boeken geschreven. Een interessante man.
    @Mihai.
    Je kunt toch het verklaren en rechtspreken als twee aparte, maar niet geheel los te koppelen, fenomenen bezien? Maar ik begrijp jouw "angst". Als ik de casuistiek ban TBS-ers hoor, denk ik veelal: Een wonder dat je niet meer moorden gepleegd hebt.

  11. laila zegt:

    He; ik kan mijn blog helemaal niet meer vinden.
    Hoe kan dat wegzakken?
    Is het mogelijk dat velen afbevelen?

  12. trekmoment zegt:

    " Het toont aan dat in een bepaalde context iedereen tot geweld in staat is. " daar was ik allang achter, kijk maar naar het nieuws en zo. Ben erg benieuwd naar dat experiment dat op tv komt.

  13. laila zegt:

    @trekmoment.
    Er zijn mensen die weten zonder de wetenschap.

Geef een reactie

