Terug naar Saint -Rémy/ september 2015 Van Gogh- Munch/ vanaf 15-7-2016 De waanzin nabij/ 2018 Van Gogh en Japan

Ondergetekende,

doctor in de medicijnen, directeur van het zorgcentrum van Saint-Rémy, verklaart, dat Van Gogh,Vincent, 36 jaar oud,is opgenomen,komende van het ziekenhuis van Arles,waar hij verscheidene maanden is verpleegd,nadat hij door een acute crisis van achtervolgingswaan was overvallen die geheel onverwacht kwam, en vergezeld ging van visuele en auditieve hallucinaties die hem angst aanjoegen…

Dokter Théphile Peyron.*

Ossip Zadkine heeft de bronzen buste van Vincent gemaakt , die 120 jaar geleden uit het museum in Saint-Rémy is gestolen. Een zwervend bestaan heeft de buste geleid tot een Zwolse detective hem ontdekte.

Sommige deskundigen beweren dat het onmogelijk van Zadkine kan zijn en een medium heeft het beeld uitvoerig onderzocht:

“Het lijkt alsof de getormenteerde ziel van Vincent in dat beeld gevangen zit. Hij zoekt rust.”

Het gekkenhuis in Saint Rémy, waar Vincent een cel als atelier inrichtte.


Soms slikte hij verf in en mocht alleen maar tekenen.

Maar hij maakte nog 150 werken, waaronder deze Pieta ( naar Delacroix)

Who is the maid my spirit seeks

Through cold reproof and slander’s blight
Has she love’s roses on her cheek?
Is hers an eye of calm delight?*,
schrijft hij in een brief.

Kenners beweren dat hij het zelf is met die rode baard, dat hij zich identificeerde met de lijdende jezus.

Ach; is dat niet wat wij allen zoeken?

Geborgenheid voor wij kunnen gaan Hemelen?

Het beeld gaat terug naar Saint -Rémy.

Opdat zijn ziel  rust krijgt.

bron:

Guiseppe Cafiero

Vincent; een biografie.

blog no 280

————————————————————————————–5-11-2014

Onder andere deze maakte hij nog in 1890, een paar weken voor zijn dood.

Stilleven,….., verkocht voor 49,3 miljoen.

3009kun_vangogh

————————————————————————————

28-8-2015 Tijdens de OU- lezing van Van Heeswijk heb ik al veel gehoord over de verbouwing van het Van Goghmuseum.

Erg boeiend is het artikel van Bianca Stigter in de NRC van 27-8,waarin ze parallellen maakt tussen Munch en Van Gogh.

Beiden waren:

  • Kunstenaars die uit een streng protestant milieu kwamen.
  • kunstenaars die veel zelfportretten maakten
  • Kunstenaars die zichzelf met een pistool verwondden.
  • Kunstenaars die in een psychiatrische inrichting zaten.  enz

Zelfportret Munchself-portrait-1886.jpg!Blog

http://www.vangoghmuseum.nl

 

——————————————————————————————-

8-7-2016

In de tentoonstelling De waanzin nabij wordt de relatie tussen zijn waanzin en werk onderzocht; in de laatste 1,5 jaar van zijn leven.

Vandaag in de VK een aardig interview met Willem-Jan Verlinden, schrijver van een nieuw boek: De zussen Van Gogh.Anna, Willemien en Lies. Willemien, de jongste verbleef de tweede helft van haar leven in een psychiatrische inrichting.


2-9-2017

Van Gogh en Japan

1883 Courtisane

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

18 reacties op Terug naar Saint -Rémy/ september 2015 Van Gogh- Munch/ vanaf 15-7-2016 De waanzin nabij/ 2018 Van Gogh en Japan

  1. Martin Broek zegt:

    Sorry oningelogd aanbevolen.

  2. kuifje simon zegt:

    Of ie blij is dat ie weer thuis is ….?
    groet
    simon

  3. laila zegt:

    Martin en kuifje.
    Er is nog iets aan de tekst toegevoegd.
    Hij is blij dattie weer thuis is:-)

  4. wiljan45 zegt:

    Die waan dat viel heel erg mee, alles is terug te leiden op de fysieke en geestelijke aanval door Gauguin,zie de recente stelling dat dat oorlelletje niet door Vincent zelf is afgesneden.
    Plaatjes heb ik opgeslagen. Dank.Reactie is geredigeerd

  5. Coby zegt:

    Mooi schilderij heb je hier neergezet!
    Hartelijke groet, Coby

  6. Ina Dijstelberge zegt:

    Van Gogh laat de zinnen prikkelen…

  7. laila zegt:

    wiljan, Coby en Ina,
    Dank voor de reacties.
    Ik ga dauwtrappen met de hond;-)
    Hoe ik verder blog weet ik niet, maar virtuele "vriendengroepjes"ed bekoren mij niet zo.

  8. petrus zegt:

    beste Laila,
    Hoger dan vG. kan een kunstenmaker niet komen.
    kunstigegroet

  9. laila zegt:

    @petrus.
    Zo’n mening zou ik niet willen/kunnen geven.

  10. Jezzebel zegt:

    Erg mooi blog.
    Dank voor het delen.
    Fijn om er naar te kunnen kijken.

  11. Catharina Anna Maria zegt:

    Iemand opperde al dat er een niet actieve groep van eenlingen gaat komen……
    Ik ben vast van plan ‘gewoon’ door te gaan en ik zie wel wat de nieuuwe mogelijkheden mij bieden.
    Het foto uploadsysteem kan alleen maar beter!

  12. laila zegt:

    @Jazzy.
    Met de uitdrukking "dank voor het delen"hoef je bij mij niet aan te komen.(Past ook niet bij jou.Van sommige mensen klanik he wel verdragen.)
    Wat een geslijm zeg, maar a la;-)
    @CAM.
    Denk je nu Echt dat ik zomaar stop?
    Binnenkort heb ik een studiedag over Ervaringsdeskundigheid met niemand minder dan Wilma Boevink.Ik blogde over haar ( Week van de psychiatrie) Dat wil ik graag delen:-)
    Nee; ik zie wel.

  13. laila zegt:

    Da wil ik delen, zei ik.
    Nee; door de strot duwen;-)

  14. Jezzebel zegt:

    @Laila, jammer dat je altijd uithaalt.
    Als het wat closer wordt.

  15. Catharina Anna Maria zegt:

    @Laila:
    "Hoe ik verder blog weet ik niet, maar virtuele "vriendengroepjes"ed bekoren mij niet zo."
    Stoppen? Wie heeft het over stoppen?

  16. laila zegt:

    @jezzebel.
    Communcatie is moelijk, maar ik knipoogde.
    Ik hou niet van onechtheid en dat overbeleefde vind ik niet bij je passen. Gewoon eerlijk dus; niet uithalen.
    @CAM.
    Je hebt gelijk.

  17. gala zegt:

    mooi blog laila; over die getormenteerde geest(ziel) die opgesloten zit in dat beeld…daar kan ik dan weer heel erg lang over lopen nadenken

  18. laila zegt:

    @gala.
    Fijns; dat wordt te weinig gedaan. Denken bedoel ik;-)

Geef een reactie

