niet schikken in de wensen van Hollywood

Wat gebeurt er allemaal op deze godverdomse bol kun je je afvragen met een knipoog naar Dimitri Verhulst die de Librisliteratuurprijs won.
En dan heb ik het over de kunsten.

In VN stelt hoogleraar Thomas Vaessens die in de jury zat van de Librisprijs dat een schrijver in de toekomst geen gezag meer krijgt omdat hij mooie zinnen kan schrijven, maar omdat hij geengageerd is.
Tja; daar zit wat in.

Ronald Giphart heeft vandaag een column over een bestseller in Belgie; het boek Wij over een groep jongens en meisjes die uit verveling de grenzen van het toelaatbare zoeken. De meisjes gedragen zich net zo a-moreel als de jongens .Er worden heftige seksuele experimenten gedaan en geweldsdelicten gepleegd zonder enig schuldgevoel.  De Morgen spreekt zelfs van De beste Vlaamse roman van 2009.( maar de NRC vind het misselijkmakend)
Ik denk niet dat ik daar iets aan vind.

En dan Cannes; het filmfestival dat net van start is gegaan.De door mij  gewaardeerde Isabelle Huppert, mooi, intelligent en een tikkeltje mysterieus,; de juryvoorzitster ,vindt dat de winnaars moeten verrassen.
"In de voorgaande edities werd nog al eens geklaagd dat de organisatie zich teveel schikte naar de wensen van Hollywood. Dit keer niet", lees ik in de VK.
Zozo. ( Inmiddels heeft Lars van Trier met zijn Antichrist-horror voor commotie gezorgd)

foto: Isabelle Huppert,
steeds weer anders.

nb Er zijn geluiden dat in het najaar iemand promoveert op hypocrisie en destructie bij verslaafde bloggers.

zie ook: Emoticons van Heddy Honigman op 21 mei,
over dolende zielen op internet.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

12 reacties op niet schikken in de wensen van Hollywood

  1. Catharina Anna Maria zegt:

    De spelfout in Hollywood heb je van Isabelle overgenomen?

  2. laila zegt:

    @Cam.
    Spelfoutjes zeggen iets over de onvolmaaktheid van de mens.
    Ik laat het gewoon staan en spring op de fiets. Veldwerk dit keer;-)

  3. Gus zegt:

    Ben heel benieuwd hoe je op zo’n fiets ‘springt’. Als dat maar een beetje holy afloopt.
    Vrouwen/meisjes zijn veel radicaler soms dan mannen/jongens volgens mij.

  4. Afi zegt:

    Ja.. voor meidengangs neem ik inderdaad even een ander straatje…
    En Isabelle Huppert: wat een beeldschoon mens.
    En ze kan nog verdomd goed akteren ook.
    Groet van Afi

  5. summer zegt:

    @Laila, mee eens. Het lijkende tijden van remmen los, moeder de beer is los en van God los…
    "Moet kunnen vind ik een slecht argument", Soms moet ook een schrijver even bijremmen. Scoren met vloeken, schelden en liederlijkheid, omdat het een greep uit het leven is. Waarom dat zo nadrukkelijk "nodig" is.

  6. laila zegt:

    Afi.
    de beste actrice van Europa, sinds La Pianiste, ( heb ik thuis) waar ik over blogde.
    Een lekker arrogant hoofd hier niet?
    @summer.
    Tja; de opvattingen van Isabelle over de prijswinnaars in Cannes zijn boeiend.
    Grote namen zijn er, maar "eigenlijk zou je een film moeten zien zonder de naam erbij".
    Zit wat in.

  7. Coby zegt:

    Ik denk dat er nauwelijks nog van "Wij" gesproken kan worden, maar alleen maar van "Ik" als je zo los gaat. Die titel is dus al helemaal niet lading dekkend. Ik kan er misselijk van worden. Beter kan ik naar Isabelle luisteren en kijken. Haar opvatting is óók een manier om grenzen te verleggen..
    hartelijke groet, Coby

  8. laila zegt:

    @Coby.
    Pubers die experimenteren is van alle tijden en misschien houdt het boek Wij, het gaat immers over een groep, de lezer een rauwe spiegel voor van de leegte van de consumptiemaatschappij. De verveling en zeg nu zelluf.
    Soms denk ik wel eens van bloggers: Die moeten zich wel stierlijk vervelen. Jij niet?

  9. R.kruzdlo zegt:

    Wat een Godsverdedonner dikke truttigheid om over spelfout te vallen. Brrr Mooi geantwoord hoor Laila…, gewoon laten staan.
    Sorry hoor
    Deo

  10. Trekmoment zegt:

    Godverdomse bol! Lijkt me lekker, ik ga meteen naar de bakker.

  11. laila zegt:

    @R.kruzdlo.
    Vinnik niet zo erg.
    @Trekmoment.
    Je hebt een erg mooi, schrijnend verhaal geschreven!148.Reactie is geredigeerd

  12. Catharina Anna Maria zegt:

    @Laila: je hebt het toch veranderd?
    Ik val nergens over, ik ben gewoon nieuwsgierig……

Geef een reactie

