Spinoza en bewustzijn/ 8-12-2015 scheiding kerk en staat

Vandaag heb ik een lange werkdag. Tot 19.00 uur, maar ik hou er wel van. Er zijn lessen kwaliteitszorg waar beroepsethiek een onderdeel van is.

Ik kan me al verheugen op het stellen van vragen als:
Bedenk een voorbeeld van een client waar je geen, of weinig  respect voor hebt ( respect is één van de grondwaarden van de hulpverlening)
Wat zegt dat over jezelf?Hoe ga je daar professioneel mee om?

Levendige discussies worden dat.

Aan bovenstaande denk ik als ik nog even wat nazoek in de Trouw van zaterdag over de prikkelende Spinozamanifestatie die sinds 8 mei van start is.
zie ( 8-12)  http://www.entoen.nu/spinoza

Job Koelewijn, een kunstenaar, ontwerper van onder andere bovenstaande boekenkast in de vorm van een lemniscaat beantwoordt een aantal prikkelende vragen

Hebt u zelf onderdrukking ervaren?”
“Ja, van sociale wetten,conventies. Ongeschreven wetten zijn veel sterker dan geschreven. Als kunstenaar heb je daar natuurlijk een antenne voor anders had ik waarschijnlijk nog steeds in Spakenburg gewoond. Waar ik vroeger erg meezat is iets als naar verjaardagen gaan. Soms zat je op dinsdag bij die en op donderdag bij die.
Ik dacht na een tijdje’donder op, ik trek het gewoon niet!’

Om je zelf te ontwikkelen zouden regels ook goed kunnen zijn.”
“Absoluut. Discipline is heel belangrijk. Dat noemt Spinoza ‘het loon van de deugd’. Er zijn lieden die denken dat ze gelukkig zijn als ze toegeven aan hun lusten, maar het gaat erom de lusten te beteugelen met het goede bewustzijn.

Wat is het goede bewustzijn?”

Het antwoord zal ik er niet bijzetten, maar die Sinozamanifestatie, die zoveel prikkelt en vragen oproept lijkt me geweldig.

Dat Spinoza nog steeds een grote betekenis kan hebben vind ik fascinerend.

Een goede (werk) week wens ik de lezer.

————————————————————————–

8-12-2015

Eén van de grootste denkers met een bewogen leven: Spinoza.

De scheiding van Kerk en Staat lijkt me van groot belang.

beeld Den Haag; Hexamer

Spinoza-statue-the-hague

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op Spinoza en bewustzijn/ 8-12-2015 scheiding kerk en staat

  1. lidy zegt:

    Dankjewel Anna:)

  2. laila zegt:

    At your service Lidy:-)

  3. Ron zegt:

    Een evenement dat op maat lijkt gemaakt voor Amsterdam. Het lijkt me heel interessant, en verrassend.

  4. laila zegt:

    terecht Ron.

  5. luuk zegt:

    Mooie boekenkast.
    van Spinoza weet ik niet veel, helaas, misschien via de manifestatie er iets meer van te weten te komen.
    Groet Luuk

Geef een reactie

