mind your steps

Mind your steps is de naam van het project van twee kunstenaars in Zwolle, Marit Otto en Mark van Enk; op bevrijdingsdag.
Ze hebben een loopbrug ontworpen met vrijdenkers en er worden  vragen gesteld.
"De keuzes die ze moeten maken, moeten hen aan het denken zetten over waarvoor ze staan in het leven."

Ook jongeren zijn bij de rituelen betrokken.
Marjella, een Zwolse scholiere uit de regio deed een workshop: Doe Maar Dicht Maar en was één van de winnaars die gisteren haar gedicht mocht voordragen  in Kamp Amesfoort.

Ik vind het knap voor een meisje van 17.
"Uit de film Left Luggage weet ik dat er vandaag nog steeds mensen gevangen zitten in herinneringen van de oorlog. De film gaat over een man die zijn koffers zoekt, die hij kwijt geraakt is in WO 2", vertelt ze in de krant.

Het gedicht vind ik symbolisch voor veel geweld bij mensen. Oorlog als metafoor voor geweld. Soms ver af en soms dichtbij (huiselijk geweld)

Gevangen

Als de dag van gisteren
Zie je morgen
Het warme bloed
De koude levens
De grote tranen
Als klein en stil verdriet

Ver in jou weggestopt
Valt de regen elke dag

Je bent nog steeds
Gevangen
In het web van gedachten
In de zee van herinneringen
In het verleden

Ben je nooit echt vrijgelaten

afbeelding:
Statue of Liberty New York

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op mind your steps

  1. Zwollywood zegt:

    Ik was gisteren al bij en op de loopbrug….en zag ook een hele grote poster van de vrijdenkers.
    Ik heb van 1985 tot 1990 ook gewerkt op de locatie van Kamp Amersfoort.
    Is het gedicht ‘gevangen’ van Marjella?
    De muziek klinkt nu al over het park….en ik meende ook dat ik de premier life heb horen spreken.

  2. vuurjuffer zegt:

    laila, mooi dat je voor het vrijheidsbeeld koos,
    ik zag Balkenende lopen over de brug, hij leek een gevierd artiest

  3. Coby zegt:

    Prachtig gedicht inderdaad, heel herkenbaar eigenlijk ook. Zo te lezen gebeurt er in Zwolle best veel vandaag, hier in Hoorn is het wat kleinschaliger.
    Hartelijke groet, Coby

  4. maria zegt:

    spannend.. maar er zijn heel wat mensen die zich ‘vrijdenkers’ noemen waar ik niets van moet hebben…

  5. laila zegt:

    @Zwolly.
    Wat deed jij in Kamp A?
    @vuurjuffer.
    B artiest?
    @Coby.
    Het gedicht vind ik ook fraai.
    @maria.
    Wat heet?Ik was benieuwd naar de selectie maar ben er niet geweest.

Geef een reactie

