vrouw en wetenschap ( morgen wordt ze 100!)

Ik voelde mijn mond openvallen toen ik haar gisteren kort zag in het NOS-journaal.
Rita Levy-Montalcini, Nobelprijswinnares.
Opmerkelijk was dat ze een zaal toesprak en dat doet ze nog steeds want ze is ook senator voor het leven( Senatrice a vita).

Hoewel ze uit een liefdevol gezin komt was het not-done dat een meisje ging studeren.
Ze overwon een koppige vader die het maar niets vond dat ze ging studeren en ook de fascistische  Mussolini die met zijn rassenwetgeving joden verbood aan de universiteit te werken.

In de slaapkamer in Florence, waar ze naartoe gevlucht waren  had ze een laboratorium ingericht en later ook in Turijn. In 1946 nam ze een uitnodiging aan van de universiteit van St-Louis en daar slaagde ze erin een doorbraak te bereiken; het isoleren van de groeifactor van zenuwcellen.
De Nobelprijs voor de fysiologie kreeg ze in 1986 ( samen met Stanley Cohen)

Vaag herinner ik me nog de documentaire over haar werk Death bij Design ( 1995) die bekroond werd met de Prix Europe voor de beste non-fictiefilm.
"Het is een mooi gemaakte documentaire over het mechanisme van de celdood in het menselijk lichaam. Cellen communiceren met elkaar, werken samen,reproduceren zich en sterven af, alles in het belang van het groter organisme waarvan ze deel uit maken. De makers laten het leven van cellen zien op een manier die sterk doet denken aan onze eigen menselijke interacties."

Heel fraai vind ik de vergelijking van cellen met mensen en dat vindt haar tweelingzus Paola, een kunstenaar,  ook. Ze heeft zich in haar werk laten inspireren door de theorieen van Rita. Ook zij wordt in de documenatire geintroduceerd.

Als ze mij zouden vragen hoe ik oud wil worden dan lijkt me zo’n interessant leven zeker te waarderen.

Morgen wordt ze 100 en ze kan zich vrij maken van haar wetenschappelijke werk voor het werk van senator, werd in het journaal gezegd.
Ze zet zich in voor Duurzame ontwikkeling en zit morgen een congres voor!

Proficiat; lovely Rita.


Inmiddels heb ik haar autobiografie:
Lof der onvolkomenheid, te pakken.

Lekker voor in de meivakantie onder de bloesembomen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

12 reacties op vrouw en wetenschap ( morgen wordt ze 100!)

  1. peter louter zegt:

    Met recht een mooi rolmodel.

  2. laila zegt:

    Precies Peter.
    Zo wil ik de volgende ( ongeveer) 50 jaar wel vol maken:-)

  3. Catharina Anna Maria zegt:

    Ik heb haar ook gezien, ze is geweldig!
    Die tweelingzus, is zij al overleden?

  4. ron rozen zegt:

    "Het gaat erom wat we nalaten" zei ze geloof ik. Heel inspirerend en herkenbaar en ik vind het flauw van Peter Louter om te spreken over een mooi rolstoelmodel.

  5. laila zegt:

    @CAM.
    Wow wat een vrouw.
    Inmiddels heb ik haar autobiografie.
    Het lijkt me onwaarschinlijk dat haar tweelingzus nog leeft.
    @ron rozen.
    In haar biografie zal ik meer inspirerends lezen, denk ik.
    (Flauw, zo’n opmerking over rolstoelen.)

  6. maria zegt:

    Heel spannend – ik kende haar niet.

  7. laila zegt:

    Ik ook niet echt Maria.
    Het leven is vol met verrassingen en ontdekkingen.
    De documentaire met die schitterende zus zag ik in Zomergasten.
    Op de autobiografie verheug ik me en ik heb ook nog haar boek:
    Ouderdom bestaat niet; over de vernieuwing van het ouder wordende brein:-)Reactie is geredigeerd

  8. Jos Goedmakers zegt:

    ‘Cellen communiceren met elkaar, werken samen,reproduceren zich en sterven af, alles in het belang van het groter organisme waarvan ze deel uit maken.’ Da’s je mooiste zin in je verhaal.
    Rita Levy-Montalcini, vroeg naar bed, en morgen…gezond weer op!

  9. niko zegt:

    Laila, wat ben ik blij met dit blog.
    Gisteren zei ik nog tegen iemand, dat ik al zolang opzoek ben naar een Italiaanse tweeling waarvan de een wetenschapper is en de ander kunstenaar? Ik heb dus destijds de documentaire gezien en was zo onder de indruk van deze vrouwen. Maar ik had geen namen meer en googelen leverde niets op.
    En nu kom jij met dit blog, jippie.
    harstikke fijn thanx.

  10. martin zegt:

    Zozieje maar de een wil op zijn 57ste met pensioen en de ander werkt een eeuw door. Wat een prachtig leven als je dat zo oud nog kan.

  11. laila zegt:

    @Jos.
    Ja, een mooie zin die ik citeerde ( Hij staat tussen aanhalingstekens)
    @Niko.
    Soms vergeet je iets, een rijke ervaring en als die terugkomt is dat heerlijk ( Ik heb het nu met Ted van Lieshout)
    @martin.
    Ja; zoveel uitgebluste jongeren, veertigers, maar dat hoeft niet!

  12. viktor loman zegt:

    Het is niet te geloven.

Geef een reactie

