the key to…….


Mensen kunnen uit balans raken, door sociale omstandigheden, zei ik gisteren in mijn blog. Stel je raakt werkeloos, kunt de hypotheek niet meer betalen en krijgt problemen met je vrouw. Hoe groot is je draagkacht om deze last te dragen? Velen redden het niet en er zal een toename zijn van frustratie, agressie, en huiselijk geweld.
Geweld. Krijgt Hans Achterhuis de Socrates wisselbeker vandaag voor Met alle Geweld?
Ik denk het wel. Hoewel ik het boek nog niet gelezen heb ( slechts diagonaal) , maar veel er over, geeft het een diepgaand beeld van de betekenis van geweld , het ontstaan en ook het aangeleerde element daarin.

Geschrokken ben ik een beetje van het artikel van Adriaan van Dis vandaag over de toename van geweld in Zuid-Afrika. Aan het eind stelt  hij overigens dat hij er voor kiest  niet wanhopig te worden maar geengageerd te blijven.
Arnond Grunberg heeft een groot essay in VN over de fascinatie voor geweld.
"Apocalyps Now is een anti-oorlogsfilm, maar ik ben verschillende militairen tegengekomen die vanwege die film in dienst zijn gegaan."

Gisteren sprak ik een student, 28, werkzaam in de jeugdhulpverlening, maar hij twijfelt eraan om na de diplomering een andere weg te kiezen. Bij de mariniers bijvoorbeeld. Kenmerkend van deze man is trouwens dat hij in geringe mate in staat is om gevoelens toe te laten en te uiten. Zou het kunnen dat juist dat soort mensen prikkels buiten zichzelf zoeken die spanning bieden?

Verveling  ( en vervlakking) lijkt me ook een item mbt geweld. Deste saaier je leven is hoe meer je behoefte hebt aan sensatie op het gebied van geweld en seks . Tussen die twee wordt ook steeds een relatie gelegd en hoe dat precies zit ?

Piet Gerbrandy heeft het in zijn nieuwe boek, De marteling van het genot , dat overigens vandaag gekraakt wordt in de VK over lust en genot.
De omslag vind ik niet echt aantrekkelijk ( de blote billen van Venus zie link) maar dat is een kwestie van smaak.

"De Romeinse keizers mochten zich te buiten gaan aan steeds wildere vormen van lichamelijk genot, het leeuwendeel van de Klassieke denkers trachtte het juist te vergeestelijken."
( zie ook: www.weekvandeklassieken.nl)
Natuurlijk zijn er ook allerlei relaties tussen macht/onmacht en geweld/seks.

In het interview in VN lees ik dat matiging en gezond verstand bij Gerbrandy in een permanent gevecht  zijn met een verlangen naar overgave en roes.Het zou me niet verbazen als die matiging een soort aangeleerd proces is vanwege de Calvinistische traditie waarin hij opgroeide. Hoe meer lusten onderdrukt zijn, hoe groter de behoefte aan roes, omdat alles wat onderdrukt is sooner or later ( mooi Dylan-nummer)zijn tol eist.

In dit blogje denk ik een beetje hardop en stel vragen die bij me leven.

Geweld is, ten dele, aangeleerd en ook sensation seeking. Maar ook het onderdrukken van lusten en gevoelens . En alles wat aangeleerd is kan afgeleerd worden zeiden de Behavioristen al. Dat dat niet zo eenvoudig is weten we inmiddels…

Hoe dan ook ik wens de lezer een weekend met een balans die hij/zij wenselijk acht en zo min mogelijk schade berokkent bij anderen.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

10 reacties op the key to…….

  1. Maria-Dolores zegt:

    hm… kweeniet, maar die behoefte aan roes wordt meestal (en door veel mensen) òòk onderdrukt. maar hij ìs er natuurlijk wel, ergens, goed weggestopt…

  2. Jaap van Nieveld Goudriaen zegt:

    Hoi Laila, in je eerste alinea noem je het al: frustratie. In mijn ervaring is geweld voornamelijk het (al dan niet directe) gevolg van frustratie. In gesprekken die ik beroepshalve met geweldsplegers heb gevoerd was hun geweld in veel gevallen terug te voeren op frustratie, t.g.v. recente ervaringen of ervaringen uit een verder verleden.

  3. laila zegt:

    @MD.
    Je kunt gaan zweefvliegen…:-)
    @Japio.
    Mee eens.
    Als je de delictscenario’s van TBS-ers bekijkt gaat het bijna altijd om een soort vastgezette frustratie ( krenking)uit het verleden.
    Inzicht in dat scenario kan de eigen regie vergroten.

  4. Coby zegt:

    Geweld afleren, daar zijn de wetenschappers al lang mee bezig.. Ik moet bij het thema geweld afleren ook altijd denken aan de film van Stanley Kubrick ‘A clockwork orange’. (Daarin worden geweldplegers gedwongen te kijken naar beelden van geweld)
    Dat vastgezette frustatie kàn leiden tot geweld, ja, mee eens uiteraard.
    Hartelijke groet, Coby

  5. maria zegt:

    Een paar dagen geleden was een interview in de Volkskrant met een ander genomoneerde voor de Socratesbeker (Belg), ben naaam en titel van zijn boek vergeten, maar leek me veel leuker dan Achterberg.Reactie is geredigeerd

  6. laila zegt:

    @Coby.
    A Clockwork orange heb ik meerdere malen gezien, maar dat herinner ik me niet.
    Geweld kan een keuze zijn, om wat voor reden dan ook.
    @maria.
    Heb ik gelezen. Geweld vind ik een belangrijk thema, boeiend ook.
    Achterberg is ervaringsdeskundige;-)
    Maar goed; ik begrijp dat je dit blog niet interessant vind. Dat kan.Ik heb het overigens niet alleen over "Achterberg"; jouw reactie is wat selectief, zoals wel vaker.

  7. peter louter zegt:

    Geweld hoort bij de mens, dat is een evident feit.
    Dat betekent nog niet dat de mens van nature gewelddadig is.
    Er zijn altijd omstandigheden die geweld naar buiten brengen.
    Beschaving is denk ik onze poging die omstandigheden incidenteel en structureel te vermijden, voor zover er geen noodzaak tot geweld is.
    De oproep door van Dis om het hoofd niet in de schoor te leggen en de schouders op te halen heeft me getroffen.
    Misschien moeten we daarom niet naar vrede streven, dat is een eindproduct, maar naar een beschaving die dat voortbrengt.
    Te beginnen bij de doodstraf.Reactie is geredigeerd

  8. laila zegt:

    @peter.
    Het oude nature-nurturedebat is nog sterk aanwezig.
    Achterhuis heeft het aan de gewenning aan geweld als dat aangeleerd wordt. Heel aannemelijk.
    Er zullen processen zijn met meer of minder vrede. Vrede als eindproduct is een "concept" dat me niets zegt.
    Van die laatste stelling schrik ik.
    Of je provoceert of je meent het ( en er zijn vast nog meer achtergronden)
    Wat betreft dat laatste:
    Hoezo, wanneer, bij wie?

  9. peter louter zegt:

    @Laila, blijkbaar niet helder neergezet.
    De doodstraf zie ik als een symbool dat er uit vergelding mag worden gedood.
    Als je streeft naar beschaving, schaf je de doodstraf af.
    Van Achterhuis heb ik niet meer dan een samenvatting gelezen. Mijn stelling dat bepaalde omstandigheden geweld uitlokken of bevorderen is denk ik niet in strijd met zijn waarnemingen.
    Een mens is van nature niet gewelddadig, maar kan gemakkelijk gewelddadig worden.

  10. laila zegt:

    @peter.
    Aha; ik dacht verdomme dat je de doodstraf wilde invoeren. Mijn god.
    Verder: uiteraard mee eens.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s