rastaman

Vanmiddag moet ik weer naar de Herberg, de dak-en thuislozenopvang in zeecontainers.Nieuwbouw is, na veel maatschappelijke discussie, in de maak.

In december was ik er ook en hij zat in een dekentje voor het hek. Bibberend van de kou en zwijgend. De Rastaman. Zou hij er nog zijn?

Een hele aparte wereld is het; de wereld van de straat,waar ik zijdelings veel bij betrokken ben. Zo is er R een vrouw uit één stuk, die werkt in Bankenbosch, in Veenhuizen (van  waaruit  het Pauperparadijs is geschreven ) waar de "zware psychiatrische"dak-en thuislozen uit Amsterdam en Rotterdam gedwongen verblijven. Binnenkort verhuizen ze naar Beilen. Ook daar is een rastaman. "Het is wel een lieve man", zei ze vorige week, "Hij stond laatst als een soort jezus met de armen omhoog, als een bezwering."
"Ongelijke monniken, ongelijke kappen" is de nota ,die is geschreven over dit Duurzaam Verblijf. Ik neem hem zo maar eens mee in de trein naar Apeldoorn, voor een bezoek aan een andere werkplek. Verhalen die R vertelt zijn verhalen van de zelfkant en agressie. Veel agressie. Ik bewonder R.

In de Straatkrant las ik over een boek-van-binnenuit geschreven:
Pappie’s kleine meid slaapt op straat.

Het is geschreven door Stephanie-Joy Eerhart,een ex-dakloze, die vanaf haar veertiende in tehuizen leefde en later op straat. Het fragment dat in De Riepe staat, de Groningse straatkrant spreekt aan.
Ze heeft het onder andere  over de nachtopvang van het Leger des Heils.
Ook daar heb ik, zijdelings mee te maken en ik weet dat er mensen in de crisisopvang verblijven die geleefd hebben als jij en ik. Zo is er de oud-maatschappelijk werkster, de voormalige leraar, de kunstenaar.

Als ik de kop in de VK lees , dat tienduizenden woningbezitters hun hypotheek niet meer kunnen betalen is mijn eerste gedachte:
Hoeveel daarvan zullen in de crisisopvang van het Leger des Heils terecht komen?

Vanmiddag naar de Herberg.
Zou hij er nog zijn?De rastaman?

"I shot the sheriff, but I did not shoot the deputy."

afbeelding 1:
Bob Marley.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op rastaman

  1. Catharina Anna Maria zegt:

    De afgelopen jaren zag ik de eindeloze ruzies over nieuwbouw van de Herberg in de krant.Natuurlijk moet er opvang komen maar niet in mijn straat! Was de overheersende mening.
    Vagelijk herinner ik mij dat de nieuwbouw ergens aan de buitenkant van Holtenbroek gaat komen. Klopt dat?Reactie is geredigeerd

  2. Coby zegt:

    Ik denk ook dat het iedereen zo maar kan overkomen. Daarnaast zijn er ook bij wie het voortkomt uit hun geschiedenis, vooral van verwaarlozing. Zij "kiezen" a.h.w. voor buiten op straat omdat ze niet op één vaste plek kùnnen zijn, omdat dat dat voor hen onveiliger is dan het harde (en in onze ogen onveiligere) bestaan op straat. Succes vanmiddag.
    Hartelijke groet, Coby

  3. laila zegt:

    @CAM.
    De nieuwvbouw is aan de Nijverheidsstraat. Het wordt mooi volgens mij. Vorige week waren er artikelen in de krant.
    @Coby.
    Veel van mijn studenten werken in dit soort instellingen. Als ik de straatkrant in Zwolle koop vraag ik wel eens wat ze van de begeleiding vinden. Zo kom je nog eens iets te weten. Ha.
    Ik ben het overigens met je eens. Velen hebben een geschiedenis, maar daarnaast zijn er ook mensen die vanwege omstandigheden: werkeloosheid, huis niet kunnen betalen, relatieproblemen in zo’n fuik terecht komen.
    Groet
    Anneke

  4. Catharina Anna Maria zegt:

    Ja dat is net buiten Holtenbroek. Mooi dat ze een plek hebben, dat heeft door de boze buurtbewoners elders in de stad veel te lang geduurd.
    Echtgenoot koopt de Zwolse straatkrant regelmatig. Ik lees hem heel af en toe.

Geef een reactie

