verzoening

Het is een mooi woord: verzoening, het Thema van de maand van de filosofie.
Gisteren kreeg ik een krantje met aktiviteiten die overal georganiseerd worden.
Ik zou best een maand vrij willen om overal naar toe te gaan. Een lezing over Egocultuur in Haarlem, over wiskunde en mystiek in Nijmegen van Henk Barendregt, over de verzoening van de "harde"wiskunde met de "zachte" mystiek"enzovoort.

Verzoening kun je sturen en ik vraag me af of al die mensen die de hele maand met deze thema’s bezig zijn, of al die energie,  iets bijdraagt aan verzoening.

Hans Achterhuis, die waarschijnlijk de Socrates Wisselbeker krijgt voor zijn magnus opum Met alle geweld, heeft een fraai artikel in het krantje met als kop:
Iedereen kan ontsporen. Hij pleit ervoor om te accepteren dat geweld bestaat.Hij illustreert dat met het verhaal van een Amerikaanse soldaat, die in Vietnam weigerde op ongewapende burgers te schieten.
Uiteindelijk gaf de soldaat zijn verzet op .De eerste keer dat hij de trekker overhaalde  moest hij overgeven. Na een tijdje genoot hij ervan.

"In een omgeving waar geweld vanzelfsprekend is, liggen voor ieder mens ernstige ontsporingen op de loer."Dat blijkt uit de volkerenmoorden die hij heeft geanalyseerd:
"Elke genocide vindt plaats in een situatie waarin mensen gewend zijn geraakt aan geweld."
Wie de taal van het geweld nooit vloeiend leert spreken,leeft in een staat van genade", zegt hij ook.

Op mij komen die woorden heel natuurlijk over; dat wil zeggen dat ik het er mee eens ben.

In die zin valt aangeleerd geweld ook beter te begrijpen en is het gemakkelijker je ermee te verzoenen. Begrijpen en begrepen worden zijn twee fenomenen die cruciaal zijn, vind ik.

Verzoenen met anderen, verzoenen met een situatie, maar belangrijk is ook: het verzoenen met jezelf.

Gisteren sprak ik nog een vrouw, die ik erg waardeer,  die in een conflict het bijltje erbij neer wilde gooien. Haar eigen irritatie en woede kon ze niet accepteren, waardoor een soort vermijdingsgedrag ontstond. Met een slapeloze nacht.
Maar je bent die je bent, met alle nuances aan gevoelens en daarmee kun je je maar beter verzoenen, zodat je verder kunt.Zelfreflectie, als motor voor verandering.

Verzoenen; een mooi woord waar een zoen in zit.
Ik heb me voorgenomen vaker te zoenen of een aai over een bol te geven.
Als het maar echt is.

afbeelding:
glasraam Chagall.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

17 reacties op verzoening

  1. peter louter zegt:

    Mooi blog, mooie illustratie.
    =Begrijpen en begrepen worden=
    Dat zegt het al. Inzicht is in dit verband belangrijker dan moraal en het gebod de naaste lief te hebben.
    Psycho-educatie en knuffels, dat werkt wel

  2. laila zegt:

    Dank je wel Peter.
    Zelf vind ik het blogje ook wel geslaagd:-)
    Een knuffel; bij deze.

  3. Erna zegt:

    Ja, heel mooi blog!
    Verzoenen ook een goed thema, ben ook benieuwd naar de uitwerkingen, en hoop ook nog ergens bij aanwezig te kunnen zijn, maastricht waarschijnlijk.

  4. coby zegt:

    Heel mooi verwoord, Laila. Er staat heel veel in dat tot denken aanzet, maar je visie deel ik wel. Het is soms moeilijk om daar zelf practisch altijd de weg naar en vorm voor te vinden en bewust te worden. Daar is iets of zijn soms wegwijzers voor nodig. Zo’n thema kan die werking hebben.
    Hartelijke groet, Coby

  5. maria zegt:

    Maand van de filosofie, verzoening.. was ik al weer vergeten.
    Maar dat juist Achterhuis de prijs krijgt is vreemd; hij heeft zeer onverzoenlijke opvattingen in de laatste tijd en is fan geworden van Samuel Huntington.
    Niet verzoening, maar polarisatie zoekt hij; tenminste zei dat vorig jaar nog in de Rode Hoed.
    Maar goed, die wisselbeker, daar geloof ik sowieso niet meer in sinds nota bene Andreas Kinneging hem binnen heeft gesleept.Reactie is geredigeerd

  6. martin zegt:

    Laila enige tijd geleden schreef ik een blogje onder de titel ‘temperament’. Het ging over opstekende woede die ik niet of met moeite kon bedwingen. Ik was die woede, maar schrok ervan en vermijdt hem en dat vind ik prettiger dan hem weer tegen komen. Vermijden en verzoenen moeten hier samen gaan. Dat maakt het net wat moeilijker.

  7. laila zegt:

    @coby.
    Het kan een worsteling blijven; verzoening en sommige mensen kun je maar beter nooit meer zien.Dank voor je reactie.
    @maria.
    Wat dondert dat lekker; alweer met die
    kloteK;-)
    Volgens mij is Achterhuis rijp voor een hele grote ouevreprijs en daar doet jouw opmerking niets aan af.
    @martin.
    De ene situatie is de andere niet. In dit geval gaat het om een vrouw ( eind 38) met veel capaciteiten in de psychiatrie die met de SPH wil stoppen vanwege een "kutwijf ( excusez moi le mot) ". Dat kan natuurlijk niet.
    Ik zal jouw blogje eens opzoeken.

  8. Lokhof zegt:

    Verzoening, mooie gedachte, maar is het genoeg, schuilt er niet ook een gevaar in, een acceptatie van het geweld in de wereld, van het onvermijdelijke ervan.
    Moeten we niet eerder blijven protesteren tegen onrecht en nadenken over hoe we de ontsporing bij de Amerikaanse soldaat, de escalatie van het geweld kunnen voorkomen?
    Dit zijn de eerste vragen die je stukje op een Goede Vrijdagavond, terwijl het onweert buiten, bij me oproept. Groet,

  9. zintuigen zegt:

    Om langer over na te denken, deze tekst.

  10. Ina Dijstelberge zegt:

    Een prachtige bijdrage en prachtig thema wat ook bij mij deze maand regelmatig zal terugkeren.
    Als welzijnswerker natuurlijk Achterhuis met de paplepel ingegegoten gekregen.
    Toch ben ik inmiddels iets kritischer…

  11. jacob hesseling zegt:

    Inspirerend Laila blog, reconciliation is dat niet het engelse woord, moet bij dit woord altijd denken aan bisschop TUTU

  12. laila zegt:

    @Lokhof.
    Veel van die militairen kwamen gek terug, zoals je weet."Goede vrijdag"zegt me weinig. Onweer wel.
    @zintuigen.
    Ik blijf ook denken:-)
    @Ina.
    Kritisch blijven Ina; paplepels overstijgend.
    Heb je al weer een baan?
    @jacob.
    Tja; Antjie Krog schrijft er ook over in de van der Leeuwlezing. Ik had het er al over.
    Wat betekent verraad aan jezelf?Reactie is geredigeerd

  13. Ina Dijstelberge zegt:

    @ Laila : Ja, 18 uur per week, op vrijdag en zaterdag , in een kaaswinkel.

  14. laila zegt:

    18 ure Old Amsterdam snoepen. Verrukkulluk:-)

  15. Jasper zegt:

    Stel dat we situaties zouden scheppen waarin steeds minder mensen de taal van het geweld leren spreken..
    Je kunt je verzoenen met geweld, of je kunt er radicaal tegen zijn.. op een geweldloze manier. Zie Gandhi, Mandela etc. Ik vraag me af waar Achterhuis nu voor kiest..

  16. laila zegt:

    @Jasper.
    Ik heb niet veel tijd.
    In de Groene van 28-10 staat een fraai interview en 21-4 is Achterhuis in Deventer, bij boekhandel Praamstra.

  17. laila zegt:

    Gefeliciteerd, Hans Achterhuis:-)

Geef een reactie

