Bloem voor Maria/ zomer 2016

Naar de dichter JC BLoem is een prijs genoemd.
Bloem, de man van Domweg gelukkig in de Dapperstraat. Wat weet ik van hem?
Een somber man, saaie ambtenaar ontgoocheld ( volgens Knuvelder); dat zijn zo wat associaties. Hij interesseert me niet genoeg om zijn biografie te lezen. Het zou me niet verbazen als hij leed aan een depressie , hij zoop ook veel en verheugend vind ik dan voor op de Volkskrant te lezen dat  verzekeringen therapieen tegen depressies, volksziekte nummero 1,  gaan vergoeden. Maar dat terzijde.(EDOCH NIET ONBELANGRIJK)

Het toppunt van ellende is wel het bekende Insomnia.

Denkend aan de dood kan ik niet slapen,
en niet slapend denk ik aan de dood,
en het leven vliedt geljk het vlood,
en elk zijn is  tot niet zijn geschapen.

Hoe onmachtig klinkt het schriel ‘te wapen’,
waar de levenswil ten strijd mee noodt,
naast der doodsklaroenen schrille stoot,
die de grijsaards oproept met de knapen.

Evenals een vrouw,die eens zich gaf,
baren moet,of ze al dan niet wil baren,
want het kind is groeiend in haar schoot,

is elk wezen zwanger van de dood,
en het voorbestemde doel van ’t paren
is niet minder dan de wieg het graf.

Tja; hier valt eigenlijk wel om te lachen.

De JC Bloemprijs wordt uitgereikt aan Maria Barnas ( 1973)voor haar tweede bundel, Er staat eenstad op.  Voor de eerste Twee Zonnen kreeg ze de C.Buddinghprijs.
Zoveel weet ik niet van haar maar haar levenslust is vele malen groter dan die van Bloem, denk ik.

Naast dichter schrijver en recensent is Maria een drukbezet beeldend kunstenaar. Zij werkte onlangs een jaar in Rome en is net weer vertrokken naar Brazilie, voor een project.

Twee zonnen vind ik verrassend.

Wanneer ik ga slapen ligt de zee nog steeds beneden
en altijd is de zon me voor.
Ik sta bij een uitsnede
van donker water en later ben ik bij de boten

met zeilen wit zo licht als opgeluchte stemmen
en tussen de schaterende meeuwen wel eens opgetogen.

In de ring die ik kreeg sta ik scheef
naast een datum. En ik zie hem in de verte
gaan, met een zon. Slordig herhaald in het raam.

Hij noemde me Bloem, ook wel Lente, Sexy, Liefste,
Liefde,lief en de laatste tijd steeds vaker

Lieverniet,Neelater,Alsjeblieft.

Mensch durf te leven.

http://www.annabijnsprijs.nl


18-7-2016

Wat was het mooi vanmorgen om 7 uur bij de Wijde Aa.

Voor mij is de zomervakantie aangebroken met zo weinig mogelijk internet.

Wandelen, fietsen, een beetje schrijven, lezen, Verschillende boeken heb ik gereserveerd. Een kleine greep:

En dankzij de grootgrutter waar ik mijn boodschappen doe gaan we wat vaker uit eten.

http://www.ahrestaurantactie.nl

Zaterdag waren we al bij Mayor Kitchen; een verrassende sensatie van kleur,geur en smaak.

 

Misschien tot later

portret Bloem: Paul Citroen
portret Barnas: Arjan van Gent

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

10 reacties op Bloem voor Maria/ zomer 2016

  1. Zwollywood zegt:

    verwenblogjes zijn dit voor de mid-vroege ochtend.

  2. Ina Dijstelberge zegt:

    Meer dan een verwen blogje…

  3. kuifje simon zegt:

    Hier geniet ik van; maar dat terzijde

  4. maria zegt:

    Maria Barnas ken ik (nog) niet,
    de melancholieke Bloem wel, heb en bundel van hem cadeau gekregen een paar jaar geleden.

  5. laila zegt:

    @Zwolly.
    Dank je wel; het is superleuk om ’s morgens vroeg, en ik ben in deze tijd om half 6 wel wakker, aan zo’n blog te werken.
    @Ina.
    Wat sta je er weer gekleurd op:-)
    @kuifje simon.
    Terzijde? Genieten kan best wat meer voorop staan:-)
    @maria.
    Deze Maria heeft dus al een Bloem:-)
    ( Toen ik over zijn biografie las dacht ik: wat een saaie zeikerd)

  6. Summer zegt:

    @laila, CITAAT UIT JOUW BERICHT:
    "Naar de dichter JC BLoem is een prijs genoemd.
    Bloem, de man van Domweg gelukkig in de Dapperstraat. Wat weet ik van hem?
    Een somber man, saaie ambtenaar ontgoocheld ( volgens Knuvelder); dat zijn zo wat associaties. Hij interesseert me niet genoeg om zijn biografie te lezen. Het zou me niet verbazen als hij leed aan een depressie , hij zoop ook veel en verheugend vind ik dan voor op de Volkskrant te lezen dat verzekeringen therapieen tegen depressies, volksziekte nummero 1, gaan vergoeden. Maar dat terzijde."
    einde citaat.
    J.C. Bloem, gekenmerkt als groot dichter(of je van melancholie houdt of niet…) wordt hier door jou onderuitgehaald met louter vermoedens over zijn depressiviteit… daarbij in het geheel voorbijgaand aan `s mans werken. Niet gehinderd door enige kennis want jij vindt Bloem niet interessant genoeg om te lezen, edoch wel intersaant genoeg om hem onderuit te halen (how come?.
    Hij "zoop ook veel"…zuipen (excusez) impliceert nooit weinig.
    "Verheugend" dat voortaan depressie-therapie wordt vergoed. Zou Bloem in deze tijd dank zij therapieën opeens een "drukbezet" en dubbelzonnig type zijn geweest.
    Zowel overdreven melancholie als dubbelzonnigheid(de manische keerzijde) zijn excessen. Het leven kent meerdere kanten.
    Je vroeg om mijn visie over Barnas gedichten. Zou niet meer dan een oppervlakkig oordeel kunnen geven omdat ik haar(nog) niet kende. Uit jouw bijdrage is helaas ook geen link over haar te lezen, terwijl ze jou kennelijk veel doet. Ik zal me t.z.t. eens in haar gaan verdiepen. Zij moet echt wel goed zijn als zij de J.C. Bloemprijs mocht ontvangen. Vast een waardevolle prijs, al is Bloem in jouw ogen een "saaie zeikerd" en niet interessant om te lezen.
    De tekening en het portret zijn erg mooi.Reactie is geredigeerd

  7. laila zegt:

    @summer.
    Ho.ho: ik kan me jouw reactie op mijn ietwat provocerende toon voorstellen, maar je hebt geen gelijk.
    Voor ik dit blogje schreef heb ik in alle verzamenbundels; Komrij, Warren, de gedichten van Bloem gelezen en bovendien Knuvelder ( literatuurgeschiedenis ) geraadpleegd.
    Verder had ik recensies gelezen over de biografie en als ik eerlijk ben:
    Bloem komt op mij over als een wat "neuzelige neuroot"; een man zonder dadendrang en dat werkt ietwat op mijn zenuwen. De gekte van Jan Ahrens bijvoorbeeld is van een veel prikkelender aard.Ook Achterberg boeit meer. Van beide las ik de biografie.
    Maria Barnas; mijn aandacht is op haar gevestigd, maar veel weet ik ( nog ) niet van haar. Wellicht wordt over 50 jaar de Barnas-prijs uitgereikt. Dat maak ik waarschijnlijk niet meer mee;-)
    Overigens kom ik net uit de mediatheek met mijn nieuwste buit.
    "Van alle dingen los: Het leven van JC Bloem, de biografie van Bart Slijper.
    Een vriendelijke groet:-)

  8. Jeroen de Baaij zegt:

    Het gedicht van bloem was me bekend, maar van Barnas had ik nog nooit gehoord. Al moet ik op basis van dit gedicht zeggen dat bloem me toch meer aanspreekt.

  9. laila zegt:

    @Jeroen.
    Het gedicht van Bloem vind ik nu, en dat is een momentopname, echt lachwekkend.Dat kun je toch niet serieus nemen?
    Zijn biografie lezend ben ik benieuwd naar Mijn leven met Bloem van Clara Eggink, die het dichst bij hem schijnt te komen.
    Tot slot:
    Niet te vezoenen is het leven.
    Ten einde is dit wellicht nog ’t meest:
    Te kunnen zeggen: het is even
    Tussen twee stilten luid geweest.

  10. Laila zegt:

    De Anna Bijnsprijs voor Maria Barnas

Geef een reactie

