kikker is kikker/ 2015 de Schuberts in Hattem

Als ik  vanmorgen naar de keuken loop om koffie te pakken, valt mijn oog op een kikker-plaatje, dat er al jaren hangt.
Wat heb ik genoten van het vertellen van verhaaltjes aan de kinderen, vroeger, maar ook van het voorlezen. De kikker-plaatjes hebben we zelfs nagetekend en ingekleurd. Even later valt mijn oog in de krant op de Max Velthuis-documentaire die vanavond herhaald wordt.
Max Velthuis-is het leven niet prachtig?750.000 van zijn boekjes zijn over de wereld verspreid en meerdere malen bekroond. En alle grote thema’s , die voor ieder mens gelijk zijn , waar ook ter wereld , komen er in voor. Kikker verliefd, kikker en zijn vriendjes, kikker in de kou, kikker bedroefd; zijn laatste. Wat zou er gebeuren als we de hele wereld voorzien van kikker-boekjes?
Boven op een kast staat nog een doos met kinderboekjes, die ik bewaard heb, maar ééntje staat zelfs in de boekenkast.
Een favoriet van Dieter Schubert ;Monkie,  droevig, maar met een happy-end. En zo mooi getekend. Het leven als een kinderboek. ———————————————————————————————————–
18-6-2015 In het Anton Pieckmuseum zijn de prachtige prenten van het echtpaar Schubert te zien. Misschien ook deze uit Maurits  Muis.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

16 reacties op kikker is kikker/ 2015 de Schuberts in Hattem

  1. kuifje simon zegt:

    Lemniscaat: meestal altijd goed

  2. K zegt:

    dat is wel een mooie gedachte. Van kinderboeken kunnen volwassenen nog zoveel leren; het geen ze al haast vergeten zijn. waardevol.

  3. Catharina Anna Maria zegt:

    Kikker is geweldig!
    "Kikker-en-de-horizon" geloof ik heb ik 325x voorgelezen aan mijn jongste zoon. Ook leuk omdat Rat er een lieve rol in heeft.

  4. laila zegt:

    Aan allen;
    I love Kikker en zijn vriendjes:-)

  5. coby zegt:

    Dieter Schubert is (samen met zus Ingrid) ook één van mijn favorieten. Zo mooi gemaakt en met zoveel sfeer. Hoewel het appels met peren vergelijken is, vind ik het net even meer dan Kikker.
    Hartelijke groet, Coby

  6. martin zegt:

    En dan het koude rillinen bezorgende "Wie zag hij liggen in de etalage van Mijnheer Poppedokter? Monkie! Chris keek en keek. Ja het was Monkie. Mamma kom eens kijken daar ligt Monkie." etc. Het jongetje noemde ik anders maar ik weet niet meer hoe. Het hele verhaal ken ik uit mijn hoofd, die vreselijke ekster. Ook het plaatje van kikker langs de rivier. Prachtig inderdaad. Soms mis ik het.Reactie is geredigeerd

  7. Jeroen de Baaij zegt:

    Ach, Monkie! Wat een geweldig boek inderdaad, een boek dat ik als kind heb verslonden. Met kikker heb ik nooit zoveel gehad

  8. laila zegt:

    Wat leuk die reacties.
    @coby.
    Even geen mening ajb;-)
    @martin.
    Hoe kom je aan die woorden? Het is een prentenboek zonder woorden.
    @Jeroen.
    Wat leuk; ik ben er ook weg van. Vanmorgen heb ik het weer bekeken.

  9. martin zegt:

    Laila die woorden zitten in mijn hoofd. Tim heette die jongen en niet Chris. Nu weet ik het weer. "Tim opschieten, we gaan de eendjes voeren," zei Tim’s moeder. Tim pakte zijn tas en Monkie ging ook mee." Prachtig zo’n boek zonder woorden. Zo hebben we ook een Koreaans kinderboek, wel met woorden, maar ik weet alleen dat de titel ‘saai’ betekent. Koreaans kan ik niet lezen. Kim heb ik de hoofdpersoon daar genoemd. Heerlijk om te vertellen.Reactie is geredigeerd

  10. laila zegt:

    @martin.
    Aha; het zijn je eigen woorden die zich in je geest genesteld hebben:-)
    Prachtig.

  11. martin zegt:

    Het is mooi om hier aan herinnerd te worden. Dank.

  12. jeg synes zegt:

    yes kikker…haha, ik heb ze vertaald die kikkerboeken, en de teksten schreef ik er in mijn mooiste handschrift onder en zo vlogen ze naar alle hoeken van de wereld toen Kikker nog niet wereldberoemd was geworden…
    er zit iets van Zen in kikker (en ook de vriendjes)en dat bevalt me uitermate…
    jeggroet
    PS: vergeet ik nog te zeggen dat ik vorig jaar nog een Max tentoonstelling heb gezien in den haag…klein, maar fijn en geweldig…helaas was het ergens achter in het museum en dát begreep ik niet!!Reactie is geredigeerd

  13. laila zegt:

    Dag Jeg,
    Wat een leuke reactie. Vertaald in het Deens?
    Zen in de kikker; hmm, het liefst zou ik vanuit mijn "nieuwsgierigheid" gaan onderzoeken wat je bedoelt, maar ik moet aan het werk.
    Kun jij niet een blogje schrijven over Zen en de Kikker?:-)

  14. maria zegt:

    Ik mis het heel erg geen kinderboeken meer voor te lezen aan kinderen. Dat was voor mij een van de allerleukste dingen met kinderen.
    Max Velthuis heb ik nooit in huis gehad (mijn kinderen zijn niet in Nederland opgegroeid) maar Dieter Schubert zeker.
    Roald Dahl was favoriet van mijn zoon met de aap en de pelikaan.Reactie is geredigeerd

  15. Marjolein zegt:

    Ik ben een enorme fan van Monkie en mijn Afghaanse voorleeskindertjes sinds kort ook.
    Zie http://www.vkblog.nl/bericht/285665/Monkie

  16. laila zegt:

    @Marjolein.
    Hartverwarmend je reactie.

Geef een reactie

