het principe van de nieuwsgierigheid

In deze boekenbeestentijd kun je echt niet om Dick Hillenius heen. De veelzijdige te vroeg gestorven bioloog, die een heleboel anderen geinspireerd heeft.  Maarten ’t Hart, Midas Dekkers.
Bij hem hoort geen hond of poes of eend en ook geen cavia ,  maar de zeldzame beschermde vroedmeesterpad, die de eitjes op de rug draagt.

Ze zijn er amper in Nederland, maar bij het huisje van zijn vrouw op de resten van een eeuwenoud landgoed in Drente, waar we salamanders monitoren is een grote vijver gegraven waar hij ze uitgezet heeft. Ooit.
Op een zomeravond hoor je hun typische geluid.

Tot mijn verrassing vond ik vanmorgen in de kast zijn boek Het principe van de nieuwsgierigheid, een titel die past bij de lenige geest van Hillenius.
En daar houd ik  van, van mensen met een lenige geest en die kun je overal vinden, maar ook in de wetenschap. Zo zag ik onlangs een prachtige documentaire over Einstein en Eddington; de Duitser en de Engelsman die in het licht van die tijd een gevecht moeten voeren om hun inzichten bij de gevestigde orde  toegankelijk te maken. Zinderend.

Hier onder is het portret te zien van Isaac Newton; een naam die verbonden is met een tamelijk droog feit: de zwaartekracht.

Maar als ik naar dat gezicht kijk zou ik wel meer van hem willen weten. "Nieuwsgierigheid is een belangrijke menselijke drijfveer"vanuit de psychologie gezien, in de zin van verwondering, ontdekking  en dat geldt zeker voor mij.
Hoe beroerd het leven ook kan zijn er is altijd iets dat me fascineert.
Wie was Newton?

En nu is er dan een geromantiseerde biografie over hem verschenen van Geert  Kimpen.
De geheime van Newton, waarin als het ware aangetoond wordt dat de kennis over de zwaartekracht in zeer oude kennis al lang bekend was.
Newton zou allerlei geheime informatie verbrand hebben, maar één kist was overgebleven.

Een aardige uitspraak van Newton vind ik de volgende:

Het is vlak voor zijn dood in 1727 als hij zegt:

"Ik weet niet welk beeld de wereld van mij zal hebben maar in mijn eigen ogen ben ik alleen een jongetje geweest dat speelt op het strand en nu en dan het plezier heeft dat hij een nog gladder steentje of een nog mooiere schelp vind terwijl de grote oceaan der waarheid nog onontdekt voor hem ligt."
Prachtig, vind ik dat.

Wat raad u mij aan waarde lezer, zal ik het kopen of niet?

In ieder geval is er een tafel vlinders bij.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

14 reacties op het principe van de nieuwsgierigheid

  1. peter louter zegt:

    Kopen?
    Laat je maar door nieuwsgierigheid leiden!

  2. laila zegt:

    @peter.
    Ik las al wat "vage’recensies en zijn vorige boek half. De doorslag geeft toch de uitgeverij: De Arbeiderspers, een uitgeverij die doorgaans kwaliteit levert.En mijn "nieuwsgierigheid"die steeds groter wordt.
    En als het niet bevalt kan ik er straks een paasvuur mee stoken:-)
    Dank voor je reactie.

  3. woordzoeker zegt:

    @ Laila
    Nieuwsgierigheid is een onderschatte gave.

  4. laila zegt:

    @woordzoeker.
    Een waar woord!

  5. Jack Pastoor zegt:

    @Laila: verwondering, de basis van nieuwgierigheid.
    Ik vraag me af waarom je dat aan anderen vraagt? Mij lijkt het dat je het onmiddellijk moet kopen, vooral gezien dit blog.

  6. laila zegt:

    @jack.
    Ik koop regelmatig boeken waar ik spijt van heb. Vandaar; ik hoopte op iemand die het kent, maar inmiddels heb ik het gekocht:-)
    En de film Dances with wolves voor 2 euri erbij. Daar kun je geen buil aan vallen.

  7. Jack Pastoor zegt:

    @Laila: Snap ik helemaal. Ik heb trouwens naast vele miskopen ook een hele stapel informatieve boeken liggen die ik eens van plan ben te gaan lezen. Wanneer….? Alleen die stapel wordt wel steeds hoger.
    Trouwens, die film vind ik gewoon goed. Daar heb je zeker geen miskoop aan gedaan. Eén van de weinige films die ik wel een wat meer dan één keer wil zien. Veel leesplezier in ieder gaval, en anders op het stapeltje : “nog te lezen”.

  8. Anna zegt:

    Ik heb het boek, Laila
    ah, zie dat je het al gekocht hebt, dan zwijg ik, er is een prachtige documentaire over Newton op het net, maar voor het leesplezier ‘moet’ je eerst het boek lezen en dan de documentaire kijken, het boek is nl. geromantiseert, maar dat wist je al 😉
    groet, Anna

  9. laila zegt:

    Dag Anna,
    Ik ben al op blz.62,( het is overigens gesubsidieerd door het Fonds van de Letteren) maar vanmorgen heb ik al "genoten" van de column van Marcel van Dam, Clint Eastwood en Wallage!
    Dank voor je reactie.

  10. jorrit zegt:

    Altijd weer iets anders, altijd weer iets nieuws bij je Laila, leuk! maar ik snap je aarzeling, je boekenkast kan weldegelijk bezwijken aan de hoeveelheid die je r in optast en natuurlijk ook nog wil lezen

  11. laila zegt:

    @jorrit.
    Het gaat mij in dit geval om het kaf en het koren en een boekenkast kan er zo bij geplaatst worden.
    Ken je dat? Die "nieuwsgierigheid"?

  12. laila zegt:

    Overigens Jorrit.
    Ik vind de uitspraak van Pierre Jansen nog steeds inspirerend:
    "Ik ben blij met mijn boeken ; ook die ik nog niet gelezen heb. Soms kan ik dwars door de ruggen heen lezen".:-)

  13. martin zegt:

    Laila ik haalde vorige week een boek te voorschijn, omdat ik een gedichtje wel eens precies wilde kennen (op het internet staan allemaal verschillende uit het hoofd geciteerde versies, van Aars Poetica – dichten is net als koken) van Riekus Waslowski. Warschijnlijk hebben die verzamelde gedichten er 15 jaar gestaan zonder aangeraakt te zijn. Er staan er nu drie op mijn blog en hier nu nog een, omdat ik er aan moest denken bij de uitspraak van Newton:
    Gospelsong
    Elke seconde verandert de wereld
    men leet maar en sterft maar
    alsof het niets is en misschien is
    het ook wel niets dan wat beweging
    waardoor de wereld niet verandert.

  14. laila zegt:

    @martin.
    Riekus Waskowski kan ik wel waarderen.

Geef een reactie

