panta rhei (beelden 5)

Wat ziet de lezer bij deze plek, vraag ik me af, een plek die voor mij van zeer grote betekenis is.

Het is een oud pand in het Middeleeuwse hart van Zwolle waar het centrum De Muzerie is gevestgd.
Beeldhouwen leerde ik er, waar ik verder niet zoveel mee gedaan heb.
Ik had er, zoals in veel plaatsen waar ik woonde pianolessen, een steeds terugkerende vreugde waar ik te weinig aan toekom. In een volgend leven wens ik een ( klein) vrijstaand huis waarin ik niet belemmerd  kan spelen.

Maar het belangrijkste dat ik op die plek geleerd heb, onder de hanebalken is creatief schrijven, waar ik nu nog steeds de vruchten van pluk.

Het zal begin jaren negentig geweest zijn dat ik me inschreef, ik zat  wat vast in mijn leven en wist dat schrijven belangrijk voor me zou zijn.
Ik werd net als het jaar daarvoor niet ingeloot voor de cursus, ik was no. 13 er er was plaats voor 12 mensen,  maar ben er achteraan gegaan. Wat een stroom is door die cursus op gang gekomen en schrijven kun je overal. Op de fiets, tijdens de afwas.

Het beeld is me nooit zo opgevallen, maar nu ik er goed naar heb gekeken vind ik het prachtig.

Het is van Piet Killaars ( 1982) het Ritme en is een Ode aan de muziek. Gelast koper slingert zich langs de vier ranke palen en het refereert aan de onuitputtelijkheid van artistieke bronnen. Op deze plek waar de Muzen elkaar ontmoeten.

Het schrijven dat maar door gaat. Vannacht, een paar uur geleden heb ik het Jan Hanlo-essay voltooid , dat wil zeggen: in gedachten en vandaag of morgen gaat het op de post.

Het Sara-boek stagneert jammergenoeg. Sara krijgt over een paar weken een baby en het lukt niet te schrijven over haar "overlevingsperiode" want dat was het, zo’n 10 jaar vluchten en wachten. Op nieuw leven moet ze zch voorbereiden. De uitgeefster weet ervan en we hebben tijd.

Ik las net het winnende Essay 2009 van de ABG VN Essayprijs 2009. Van Thijs Lijster, een jonge filosoof met een flitsende pen.  Over het verdwijnen van de kunstcriticus.
De slotconclusie is dat de kunstcriticus van het esthetisch oordeel weer een publieke zaak kan maken en dat geldt dan waarschijnlijk voor elke criticus, die vanuit een engagement kan schrijven en verbinding kan zoeken met de "basis". Een standpunt dat me aanspreekt.

Vandaar het beeld van Killaars ook vanuit een andere optiek; vanaf de grond gefotografeerd.


foto’s: beeldeninzwolle.nl
zie ook juryrapport ABG VN Essay Prijs 2009
http://www.academischeboekengids.nl

blog no. 250

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

9 reacties op panta rhei (beelden 5)

  1. Catharina Anna Maria zegt:

    Voor deze lezer een bekende plek. Mooie plek in hartje stad. In een zijstraat had mijn zus ooit (30 jr geleden) haar eerste kamer. In 2003 solliciteerde ik tevergeefs bij de Muzerie.
    Het was het pand pal naast de Muzerie waar ik in Oktober 2008 14 dagen geprobeerd heb mijn werk te doen…….. en stukliep op een leidinggevende die geen tijd had om me naar behoren in te werken. Ach ja.
    Er staan ook een paar mooie walnotenbomen.

  2. gala zegt:

    hahahaha…schrijven onder de afwas en op de fiets…jij ook al 😉

  3. laila zegt:

    Joepie; het essay is klaaaaaaar.
    @Catharina Anna Maria.
    Je hebt één naam meer dan ik;-)
    Walnotenbomen. Heerlijk.
    @gala.
    Ohja; vannacht in bed zelfs;-)

  4. coby zegt:

    Het beeld doet mij een beetje denken aan boeien, geboeid worden of zijn. Misschien wel in beide betekenissen van toepassing hier….
    Hartelijke groet, Coby (en veel genot bij dat het af is, ik ben bijna klaar met mijn opdracht en kan me er dus iets bij voorstellen….)

  5. Catharina Anna Maria zegt:

    Laat me raden,
    Anna Maria?
    De walnoten zijn nu op ben ik bang…… en ik heb er heel wat opgeraapt ;-)Reactie is geredigeerd

  6. laila zegt:

    @coby.
    Zet er glazen in en je hebt een brilletje;-)
    Aha; opdracht? Vertel.
    @Catharina.
    O nee; geen katholieke naam voor mij.
    AC; appellation controllé:-)

  7. zintuigen zegt:

    Mooi verweven, net als het beeld.

  8. laila zegt:

    @zintuigen.
    Ik bloos ervan; zo’n reactie , van zo’n schrijfster. Te gek:-)

  9. Laila zegt:

    Aha; hier zit nog een denklijn van mij.
    Het essay van Thijs Lijster heb ik net uitgeprint.

Geef een reactie

