adam weg ?! (beelden 4)/ 2016 Icarus is onder ons/ 19-11-2016 Genius at work

2

Waarde lezer lach me niet uit.
Vanmorgen heb ik onder het motto:eerst zien dan geloven een omweg gemaakt dwars door de binnenstad. Ik zal uitleggen waarom.

Gisteren had ik aan het eind van de middag een blog ( beelden 3) over het bekendste beeld van Zwolle Adam  , van Rodin , wiens hoofd ik zo mooi ingetogen vind en ik koppelde het aan dit beeldfragment van Camille Claudel. Zoals ook beide kunstenaars  in het Haags Gemeentemuseum zijn te zien. ( ik haalde mijn blog, om wat voor reden dan ook weg)

Wie schetst mijn verbazing dat ik vanmorgen in de Stentor lees dat  het beeld Adam gisteren is weggehaald ( samen met Icarus) Zoiets geloof je toch niet?
Wel dus; voor het Gemeentehuis is een lege plek want  het 44-jaar oude beeld was besmeurd en de bouten waarmee het vastzat waren doorgeroest. Bij een bedrijf in Haarlem wordt het gerestaureerd en eind maart komt het terug. Gelukkig maar denk ik dan want het is een fraaie en vertrouwde blikvanger.

Icarus noemde ik net; ook een beeld waar ik van hou. Een prachtige coincidentie zou je het kunnen noemen dat juist dat beeld samen met Adam gerestaureerd wordt.

De ingetogen Adam, de mens, ziet op tijd in dat de expansiedrift een halt toegeroepen moet worden?
Icarus is de fraaie mythe van de man die vleugels maakt van veren en was en naar de zon vliegt. Natuurlijk smelt de was en valt hij te pletter. De mens die altijd maar meer wil, verder wil, hoger wil en daarbij vergeet zich te aarden.
Icarus is een beeld van Fons Bemmelmans ( 1982,brons) en het heeft jaren op de Grote Markt gestaan waar het door marktkramen als het ware verdrongen werd.

Nu staat  ( als het terug is) het in een park De Weezenlanden en komt heel goed tot zijn recht.

2-10-2016 Inmiddels naast theater De Spiegel.

http://beelden.zwolle.nl

——————————————————————

4-3-2016

De man als Icarus; opeens zie ik ze overal.

Het bestuur van FC Twente, de Chinese skyline ( met oerlelijke flats), Trump…


24-10-2016

http://www.groningermuseum.nl

Nog een paar weken.

8-11-2016

Net kaartjes besteld voor over 14 dagen. Ik ga met mijn zoon.

Om je op te verheugen.


23-11

Dit beeld valt me steeds op:

De Gedachte

Afbeeldingsresultaat voor auguste rodin de gedachte

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

10 reacties op adam weg ?! (beelden 4)/ 2016 Icarus is onder ons/ 19-11-2016 Genius at work

  1. christien damman zegt:

    dag laila,
    ik mis hem nog het meest op de grote markt.
    groet
    Christien

  2. laila zegt:

    @christien.
    Heet dat Grote Markt. Ik ken Zwolle nog niet zo goed;-)
    Ik zal het veranderen.

  3. Ingrid van den Bergh zegt:

    prachtige beelden, laila, dat ze maar snel terugkomen.
    Heb je de roman over Camille Claudel gelezen?
    Ik meen (lang geleden gelezen) dat zij krankzinnig is geworden. Prachtboek.
    Wist niet van de expo in den Haag, reden om erheen te gaan.

  4. laila zegt:

    @christien.
    Icarus stond voor Talamini en dat is toch Melkmarkt.
    Men is bezig voor de grote Markt een Michael te ontwerpen.
    @Ingrid.
    Boek en film; zeker. De laatste 30 jaar van haar leven sleet ze in een inrichting. Tragisch.

  5. christien damman zegt:

    Laila,
    Icarus stond precies midden op de Grote Markt.
    Een nieuw beeld ja dat heb ik gehoord, maar waarom moest dan Adam weg? Ik meen me te herinneren dat sommigen hem te aanstootgevend vonden op die plek. Hij stond met gebogen hoofd richting Diezerstraat.
    groet
    Christien

  6. Zwollywood zegt:

    Ja, ik zag het nieuws vanmorgen ook in de stentor. Heel apart en eigenlijk wel heel jammer dat je log weg is. Kun je je foto niet alsnog toevoegen…voor de herinnering?

  7. laila zegt:

    @christien.
    Die plek van Adam nu vind ik prima.
    @Zwollywood.
    Toevallig niet?
    Ik had vooral die foto van dat hoofd, die hier boven staat.

  8. Jeroen de Baaij zegt:

    Mooie beelden, Laila, ik vind vooral de Adam van Rodin erg mooi

  9. kornelis zegt:

    Adam en Icarus: beiden lieten zich verleiden;
    mooi koppel!

  10. martin zegt:

    En mooie foto’s, vooral de onderste.

Geef een reactie

