beelden 1,2…


Ik hou van beelden. Soms ga ik wel eens de stad in om plekken te bezoeken waar beelden staan. Foto’s te maken. Gisteravond was ik blij via Ina’s blog op een site te komen over beelden in Zwolle en nieuwe te ontdekken.

Dit beeld staat heel dicht bij mijn huis.
Ik ben er al eens van alle kanten om heen gelopen en maakte foto’s, zoals deze, afstekend tegen de lucht, maar ook met sneeuw er op.

Het is leuk om via zo’n site te ontdekken wat de gedachten van de kunstenaar waren, bij het ontwerp.

Wendela Gevers Deynoot is de maker en ze wilde iets doen met het element water ( het beeld markeert de ingang naar de wijk Aa-landen)
Vandaar dat het op een soort terp staat, een aarden wal, als symbool van het houden van droge voeten.

Het is 5 meter breed en gemaakt van beton, glas, basalt marmer en kleurstof. Geen vandaal kan er wat mee.

De mensen konden volgens haar niet ontbreken en ze staan met het gezicht naar de wijk. Vijf mensen, die de mensheid symboliseren; voor elk één meter, speels vormgegeven.

Elke dag fiets ik er langs; in alle seizoenen en ik en ben wel eens afgestapt om bloemen te plukken. Een mooi contrast: basalt en klaprozen.

zie: http://www.beelden.zwolle.nl

nb: Op de site van de kunstenaar zag ik net dat het beeld Aquarius heet.

Ook voor dit beeld zit ik scheef op de fiets om het van alle kanten te bekijken, maar breng maar eens onder woorden waarom.

Het is van Fioen Blaisse( 1981) en heet Schrijdende danseres met tamboerijn.
Het staat op het Gasthuisplein, waar terrassen zijn en veel leven is. Hoeveel mensen zien zo’n beeld, vraag ik me wel eens af. Laatst had ik het met de sigarenboer waar ik mijn javaanse jongens haal over het eerste beeld, schuin voor zijn winkel. Ik kreeg niet de indruk dat hij het “gezien”had. Wonderlijk.

Fascinered vind ik het om te lezen dat Blaisse dit beeld geinspireerd heeft op reisindrukken uit Tunesie, dansende vrouwen, ritmisch,vloeiend in uiterste concentratie.

Fioen Blaisse houdt veel van muziek en vereenvoudigde vormen waar ik ook van hou.
Ze streeft naar een balans tussen dagelijkse werkelijkheid en vervoering. Bij Muziekcentrum Vredenburg staat een buste van Bach van haar en in 1998 kreeg ze de Singerprijs voor haar oeuvre.

Basalt en brons  twee beelden, ontworpen door vrouwen
Robuust en vloeiend.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

12 reacties op beelden 1,2…

  1. Ina Dijstelberge zegt:

    Mooi beeld, Laila. Ik heb het ook een paar keer gezien.

  2. Catharina Anna Maria zegt:

    Ik ken hem natuurlijk. Mooi gefotografeerd zonder die lelijke parkeerplaats erachter.
    Ik ben ook even op de site gaan kijken, die staat nu bij mijn favouriten! Heel erg boeiend.Reactie is geredigeerd

  3. laila zegt:

    @Ina.
    Een voorbeeld van elkaar inspireren via internet.
    @Catharina.
    De foto is van de site. De mijne zijn niet erg noemenswaardig, hoewel soms is er een uitschieter ( bovendien heb ik geen technische kennis: hoe zo’n foto te plaatsen) en dat is geen bescheidenheid.

  4. martin zegt:

    Laila mooie beelden roepen erom om mooi gefotografeerd te worden. Staan er steeds meer of vergis ik me daarin?

  5. Jim Hasenaar zegt:

    Beelden zijn onsterfelijk.

  6. zintuigen zegt:

    Zou het graag in het echt zien, prikkelend gefotografeerd.

  7. laila zegt:

    Dank voor de reacties.
    Mijn "gretigheid" om wel 35 van dit soort blogs over beelden die me inspireren te schrijven is zo groot dat ik beter even kan stoppen:-)
    Ik zal nog eentje toevoegen.

  8. Solvejg zegt:

    Hi Laila, je laten meestromen is toch fantastisch! Waarom zou je dat intomen? Kom maar op met al die indrukken. En dat plaatsen van foto’s, dat komt vast goed!

  9. laila zegt:

    Ha die Solveg.
    Lekker weer aan het werk:-)
    Ik zit er niet mee hoor, dat ik technische een nitwit ben ( ik heb overigens geen ruimte om me daar in te verdiepen.)
    Je kunt niet alles hebben en als ik 35 bijdrages achter elkaar plaats sneeuw ik mezelf onder. Ha.
    Wat vind jij van deze beelden en de achtergronden ervan?

  10. Catharina Anna Maria zegt:

    "bovendien heb ik geen technische kennis: hoe zo’n foto te plaatsen) en dat is geen bescheidenheid."
    Je zet wel een foto van een ander op je blog maar je weet niet hoe je een foto van je eigen camera op het blog zet?
    Zo ja, ben je wel op zoek naar deze technische kennis of vind je het zo prima?
    O, ik zie nu dat ik zelf verzuimd heb om alles goed te lezen. Maar goed, als je wil weten hoe het moet ik kan je wel een en ander uitleggenReactie is geredigeerd

  11. laila zegt:

    @Catharina.
    Muzieklinkjes plaatsen wil ik nog wel eens leren, maar er is meer. Als ik tijd ( en geduld;-)) heb wil ik graag van je aanbod gebruik maken. Bedankt.

  12. Catharina Anna Maria zegt:

    Oké, alleen als je het zelf nodig vindt 😉

Geef een reactie

