de geboortekaart van Darwin

 
Want er is niet verborgen dat niet openbaar zal worden,
en er is niets bedekt dat niet zal worden geopenbaard( Thomas)

"Vandaag zal ik je wat vertellen", zei de waarzegster.
Ik had gisteren een beetje met de ziel onder de arm gelopen en was verkleumd door de straatjes in de binnenstad gelopen, waar ik bij haar deur stilstond.
Ze ontving me hartelijk en maakte een kop pittige lapsong souchongthee, waar ik wel van hou.

"Ga lekker zitten en luister.
Ik heb in de loop der jaren veel kennis op gedaan van Tarot, onder andere van de gebroeders Doctors van Leeuwen"
"Doctors van Leeuwen?"
"Ja, het zijn broers van", zegt ze lachend."De een is chemicus en de ander is kunstenaar en ze hebben zich vele jaren beziggehouden met research. Naar de oorsprong, naar de relatie met wiskunde, met chakra’s met de Ridders van de ronde Tafel en nog veel meer.
De Tarot is omstreeks 1300 als een "duivels prentenboek"door de kerk van Rome in de ban gedaan en pas in de vorige eeuw in brede kring bekend geworden.
Het is een prachtig filosofisch systeem en het is de verdienste van Waite, wiens vrouw Pamela Coleman Smith de fraaie tekeningen maakte, dat twee blanco kaarten weer ontsluierd zijn, namelijk De Intuitie en De waarheid.
Het gaat daarbij om de yang en de yin, de animus en de anima,God en de vrouwelijke zijnskant Sophia waardoor de verminking van de Tarot ongedaan gemaakt is."

De warmte in de kamer is weldadig en zoals veel moeders betaamt denk ik even aan morgen , de verjaardag van mijn zoon, die 22 wordt.

"Je bent er niet helemaal bij Laila; ik zal je een boek aanbevelen,maar eerst heb ik een kadootje voor jou .Ik zal jouw geboortekaart zoeken."

Ze maakt wat berekeningetjes als ze mijn geboortedatum heeft gehoord en laat dan een kaart zien waar ik heel erg blij mee ben.
"De geliefden is jouw geboortekaart: het is de kaart die het dualisme opheft. Het gaat om de samensmelting van het mannelijke en het vrouwelijke. De animus en de anima."

Ze vertelt me er veel over; ook over de keerzijde en opeens.

"Je zat aan morgen te denken,he?Aan 12-2, een belangrijke datum in de geschiedenis. 12-2 -1(9)809, de geboortdatum van Charles Darwin. Ik zal zijn kaart ook trekken.

"Die is prachtig", hoor ik me zelf zeggen.
"Zeker; deze kaart is samen met De Ster en de Hogepriesteres één van de beschermende kaarten van de Tarot. Qua arbeid duidt deze op fundamentele zaken met een diepere inhoud."

We drinken nog wat thee en als ik afscheid neem, zegt ze;
"Neem je geboortekaart mee, maar bedenk wel:

The world hangs on a thin thread,
and that is the psyche of Man
( Jung)

bron:
De Tarot in de herstelde orde,
Onno en Rob Doctors van Leeuwen

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

16 reacties op de geboortekaart van Darwin

  1. Wim Duzijn zegt:

    Tja, de kaart die het dualisme opheft…
    Mensen kunnen het zo mooi zeggen.
    Heb speciaal voor jou ook een kaart getrokken: Bekers Negen…
    Het woordje ‘beker’ spreekt me wel aan. Net alsof je iets te drinken wordt aangeboden. Ook een soort strijd tegen het dualisme. Hoewel nare mensen er een lading gal en azijn in kunnen deponeren… En dat is dan weer dualisme.

  2. laila zegt:

    @Wim.
    Men neme: een korreltje zout…

  3. christien damman zegt:

    Hoi Laila,
    het zout
    of het zuur
    het zoet
    of de schijn
    je schrijft er leuk en luchtig over de rest laten we…
    in iedergeval een fijne dag morgen
    vandaag ook
    christien

  4. peter louter zegt:

    Het is goed om er op te wijzen dat er naast wetenschap ook nog wijsheid bestaat, eveneens onderdrukt door religies

  5. laila zegt:

    @christien.
    Hij viert zijn verjaardag bij zijn vrienden en pril vriendinnetje ( studente psychologie:-))
    die ik nog niet gezien heb.
    Dank voor je reactie.
    @Peter.
    Aloude wijsheid, ja, maar wel met een knipoog geschreven, al is dat boek van het duo van Leeuwen reuze interessant:-)

  6. laila zegt:

    Tjongejonge; heb ik me daar 100 jaar vergist. De Strijdwagen wordt een andere kaart!
    Even aanpassen.

  7. Mephisto zegt:

    De Tarot is omstreeks 1300 als een "duivels prentenboek"door de kerk van Rome in de ban gedaan en pas in de vorige eeuw in brede kring bekend geworden.
    Helaas, voor zover mij bekend is het kaartspel an sich pas in 1375 opgedoken in Europa. De eerste voorganger van de Tarot, die erop is gebaseerd, stamt uit +/- 1436, de eerste echte tarot is die van Visconti-Sforza. 1457.

  8. laila zegt:

    @Mephisto.
    Reken maar dat die gebroeders Doctors van Leeuwen, ze hebben er ongeveer 25 jaar aan gewerkt, grondig ( wetenschappelijk) te werk zijn gegaan.
    De oorsprong is overigens veel ouder.

  9. Mephisto zegt:

    meer informatie: http://www.magoe.net/, groene knop > geschiedenis.

  10. Mephisto zegt:

    Is reputatie gelijk aan geloofwaardigheid?
    Want in de 18e eeuw kwamen ze ook al aangeneuzeld met een oorsprong vanuit Egypte. Door een flinke blaaskaak met dikke boeken. Was het niet Lévy, toentertijd? Ondertussen is al lang bewezen dat hij uit zijn nek l*lde. Ik geloof niet in hocus-pocus. Ik vertrouw op mijn intuïtie.
    Astrologie is bijvoorbeeld veel specifieker dan Tarot; die kennis is ook al veel langer in bedrijf. En dus verder uitgekristalliseerd. Ik noem maar iets.
    Ach, da’s waar ook. Dat zijn die gasten die 2 kaarten wisten toe te voegen aan de tarot. Zoals Osho ook zijn Meesterschap moest opdringen aan de tarot. Voor mij is dat charlatanisme, sorry…
    Beter verklaard: met intuïtie lees ik mijn kaarten en de waarheid is wat ik tracht boven te krijgen. Dat wordt tussen 2 mensen interactief ‘gevonden’ en daar heb je dus géén kaart voor nodig. Tenzij je de tarot wilt verlagen van een psychologisch vraag-en-antwoord-spel naar de waarzeggerij van Lenormand…Reactie is geredigeerd

  11. Mephisto zegt:

    ps. nog 1 link, waarin de doctors van Leeuwen ook serieus van repliek gegeven wordt. En dan stop ik. http://www.tarotmagazine.nl/t2_watis.html

  12. laila zegt:

    @Mephisto.Die laatste link had ik al gezien.
    Ook jij: een korreltje zout Mephisto?;-)
    Ik wilde wat anders, ben al zo (godallemachtig)veel met wetenschap bezig.

  13. coby zegt:

    En anders ìs het, Laila :-))
    Maar toch met een boodschap.
    En ook al is je zoon elders, een hele fijne dag morgen gewenst!
    Hartelijke groet, Coby

  14. laila zegt:

    @Coby.De slingers hang ik zo op, want hij komt vanmiddag thuis.
    Dit onderwerp, hoewel met een knipoog sluit een beetje aan bij mijn streven naar een combinatie van reguliere en niet-reguliere kennis, waar een aantal wetenschappers oa in Groningen ( via Lentis) serieus mee bezig zijn.
    Het is nog een te weinig ontgonnen gebied en zeer boeiend.Reactie is geredigeerd

  15. Ina Dijstelberge zegt:

    Het korre;ltje zout proefde ik direct….

  16. laila zegt:

    Met jouw intuitie is niks mis Ina:-)

Geef een reactie

