quilt ( Hella Jongerius)/ september 2015 Piet Hein Eek/december 2016 Ikea Foundation

 

 


Voor de inrichting van de studentenkamer van mijn zoon in Groningen was een bezoek aan Ikea , naast de tweedehands winkel, voor de hand liggend.
Hij en ik genieten wel van dit warenhuis; zijn vader loopt echter steunend en grommend met ons mee; waarbij we een volgend bezoek dus weer zo lang mogelijk uitstellen.

De band tussen kwaliteit ( en ethiek) en commercie is er eentje die me boeit; ik blogde er vaker  over en het artikel in NRC-magazine sluit hierbij aan.

Hella Jongerius beschouwt het Zweedse woonwarenhuis beslist niet als de vijand.
“Ik vind het juist interessant om voor zo’n groot bedrijf te ontwerpen. Een wereldwijde afzet en lage prijzen maken je ontwerpen democratisch. Opeens kan iedereen ze kopen.”

Jongerius en een van haar medewerkers gingen naar India,naar een dorp in de buurt van Varanasi. Twaalf vrouwen kregen een week lang les in de benodigde borduurtechnieken en deze kennis gaven de vrouwen door aan een groep van circa 200 vrouwen. Eerst werkten ze thuis ,maar de witte stof werd vies. Nu hebben ze een atelier waar de vrouwen de zestien onderdelen van elk kleed in ruim een dag aan elkaar naaien.De laatste handeling die elke naaister verricht op verzoek van de ontwerpster  is dat ze achterop het kleed haar eigen naam in Hindi borduurt.

Voordelen voor de vrouwen:
“Ze verdienen nu geld, waardoor de kinderen naar school kunnen, maar zeker zo belangrijk is dat ze een sociaal leven hebben. De meeste naaisters zijn op jonge leeftijd uitgehuwelijkt en het dorp waar ze naartoe gebracht zijn mogen ze niet uit Samen in een werkruimte zitten,met elkaar kunnen praten,betekent dat er een wereldvoor hen is opengegaan.” 

foto:ontwerper ( docent Design Academie Eindhoven)  Hella Jongerius
bron: NRC 7-2-2009

http://www.ikea.com/Zwolle

——————————————————————————————————————————-

Inmiddels ben ik er geweest; bij IKEA Zwolle. Een leuke winkel.

Piet Hein Eek gaat ontwerpen maken; een designer die fraaie spullen maakt.

bv deze lamp van oude lampekapjes. Leuk voor een handig type om zelf te maken.


IKEA Foundation

https://www.ikeafoundation.org
23-11-2016
Sinds kort weet ik van het bestaan van de Ikea Foundation; een foundation die veel projecten van vrouwen en kinderen steunt.
Als je nu een knuffel koopt gaat E1 naar Unicef

Piet-Hein-Eek-2

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op quilt ( Hella Jongerius)/ september 2015 Piet Hein Eek/december 2016 Ikea Foundation

  1. maria zegt:

    He wat leuk, ja deze was mij ook opgevallen.
    Nog veel meer viel me haar vos op!
    Erg goed vormgegeven, en vossen fascineren mij, het thema vos wil ik ook eens uitdiepen, daar is erg veel over te zeggen.

  2. laila zegt:

    Goedemorgen Maria,
    Ze maakt prachtige ontwerpen; die Hella.Met visie.
    Dit is Gullspira, de geit, ontleend aan archetypes uit Zweedse sprookjes.
    Ta; de vos is er ook en het konijn.
    Over het thema vos is veel te zeggen, maar ik prefereer De Wolf:-)

  3. coby zegt:

    Ik denk dat zo’n atelier zoveel in gang zet ook, de stroom en groei van de vrouwen en hun contacten levert zoveel meer op dan alleen de producten. Worden die quilts nog ergens verder als ontwerp voor gebruikt of zijn het op zichzelf staande producten?
    Hartelijke groet, Coby

  4. laila zegt:

    @Coby.
    Zo’n eenvoudig initiatief betekent zeer veel; ben ik met je eens.
    Voor zover ik begrepen heb worden de quilts alleen bij Ikea verkocht.
    Dank voor je reactie.

Geef een reactie

