kunstenaar van het jaar/van het licht.

Ik hou wel van Helmantel; schilder van de Stilstaende Dinghen, waar het licht zo fraai aanwezig is.
De man die zijn levenlang woont in Westerembden, in het wijdse Groninger land waar de wind nog door je haren wappert.

Met zijn vrouw Babs woont hij in de Middeleeuwse Weem (pastorie);die hij zorgvuldig restaureerde .
Waar hij zijn atelier heeft en expositieruimte.

Westerembden het dorp op een wierde dat al in 945 genoemd wordt, maar toen waarschijnlijk al 1000 jaar bestond. Daar schildert hij de stillevens en kerkinterieurs.

Diederik Kraaypoel *( docent Minerva) zegt daarover het volgende:

Bij Helmantel ligt de nadruk op de individualiteit van elk ding. Soms komt Henk met een schilderij waarop maar één ding te zien is.
Hoe krijgt hij dat voor elkaar?
Het antwoord is : door het licht-en dat is geen fantasielicht,maar het koele noordelijke licht dat door zijn atelierraam valt. Helmantel kent het licht het hoogste belang toe. Hij ziet het object als omhult door licht.”

Het lijkt een stap, van kerkinterieurs naar stationsrestauraties, een woord dat gemakkelijk als metafoor te lezen is, maar het gedicht van Kopland in zijn laatste bundel, die ik gisteren kreeg, laat ook het licht centraal staan.

stationsrestauratie

Dit is hoe de schilder zichzelf ziet
een dromer in verf

wat je ziet op de schilderijen
van de sationsrestauratie
zou je alleen kunnen dromen
je zou het ‘niets’ moeten noemen
zo vanzelfsprekend is het

en toch denk je in de hoge schemerige
wachtkamer een wachtkamer te zien
met drinkende en etende mensen
die zitten te praten en te zwijgen

ze doen alles wat iedereen doet
samen of eenzaam,ze zijn wie ze zijn
de wachtkamer is zoals hij is

en toch is er een licht in de ruimte
waardoor het ‘niets’dat je ziet
een weerzien wordt of een afscheid

*bron:
Henk Helmantel
40 jaar kunstschilder

www.helmantel.nl

————————————————————————————————————————–

gekocht door Groninger Museum 29-11-2014

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

30 reacties op kunstenaar van het jaar/van het licht.

  1. Theodorus zegt:

    Ik ken zijn werk en ga zijn tentoonstelling waarschijnlijk met een blogger uit Amersfoort bezoeken.

  2. laila zegt:

    @theo.
    Aha; met Cor; ik ben benieuwd.
    Het boek Helmantel, 40 jaar kunstschilder biedt een goed beeld ook van zijn eigen grote collectie in zijn museum.

  3. Jeroen de Baaij zegt:

    Aanbevolen!

  4. Rolf van der Marck zegt:

    Ik haat Helman. Hij is een nog in leven (nou ja, wat heet leven) gebleven Gouden Eeuwer, een fossiel, dat nog steeds denkt & doet wat de mensen toen dachten & deden.
    Daartoe heeft hij kennelijk ook nodig om te praten over “stilstaende dinghen”, als ware het nog niet duidelijk dat hij niet van deze tijd is!
    Kunstenaar van het light? Kunstenaar van het jaar nulll!

  5. Aad Verbaast zegt:

    Als liefhebber van dit soort kunst: aanbevolen!!

  6. laila zegt:

    @Rolf.
    Tijdloos meneer.
    Mijn smaak is zeer divers.Is Dumas wat voor jou?
    @Aad.
    Dank je wel.Socratisch Motiveren heb ik al een tijd. Misschien kan ik er een blogje aan wijden. Dat Apello zich ook bezighoudt met integrale psychiatrie bevalt me zeer ( daar blogde ik al over)

  7. Rolf van der Marck zegt:

    Laila, betekenisvol: als anti-spam getal moest ik "0" invullen!
    Helman is zo tijdgebonden als de pest: 17e eeuw. Hij dupliceert –knap, dat moet ik hem toegeven– de kunstjes van de Gouden Eeuwers, maar het blijft steken in vakmanschap, nergens wordt het meesterschap.
    Niet dat ik een groot fan ben van Dumas, maar in ieder geval is ze lichtjaren beter dan Helman.

  8. Theodorus zegt:

    Wat Rolf naar voren brengt, was ook mijn eerste reactie, die ik verwijderd heb om voorrang te geven aan een dienstmededeling. Ik onderschrijf ook Fred v.d. Wal’s kritiek, zij het in andere bewoordingen, op man’s kunstuitoefening. Het is eerder kunstig. Ik geniet overigens wel van zijn sfeervolle, noastalgische schilderijen.

  9. coby zegt:

    Helmantel woonde en werkte ooit hier vlakbij Hoorn, in Venhuizen om precies te zijn. Ik vind het wel knap wat hij doet, maar ik raak er ook gauw op uitgekeken. Een stilleven vind ik niet iets dat spanning en fantasie op wekt,dat elke keer weer anders is of iets van je vraagt en op gegeven moment is de afbeelding niet spannend meer. Dan weet je het wel en het blijft altijd wat het is: knap maar verder niet. Tenzij je dat genoeg vindt natuurlijk.
    Het gedicht vind ik trouwens erg mooi ook!
    Hartelijke groet, CobyReactie is geredigeerd

  10. laila zegt:

    @Rolf, Theodorus en Coby.
    Ik kan jullie gedachten wel begrijpen en er voor een deel mee instemmen.
    Toch hebben stillevens iets rustgevends voor mij. ( Ook Voerman jr.) Naast al het andere heb ik in de kamer een klein paneeltje met stilleven.
    En het gedicht vind ik ook wel fraai.

  11. Rolf van der Marck zegt:

    Laila, het gedicht is mooi, maar het heeft dan ook niks met Helman van doen!

  12. laila zegt:

    @Rolf.
    Je daagt me uit; ik laat even mijn Jan Hanlo-essay, dat ik probeer te schrijven los; het vordert gestaag.
    Wat is de overeenkomst tussen het gedicht stationsrestauratie en kerkinterieurs?
    Stationrestauratie gaat over een wachtkamer,waar mensen elkaar al dan niet kunnen ontmoeten.En waar het licht zo vanzelfsprekend is dat het bijna "niets" lijkt.
    De kerkinterieurs van Helmantel zijn zonder mensen; mensen zijn tijdelijk, het licht niet en de wachtkamer ook niet.
    En dan nog de aanhef:
    "Dit is hoe de schilder zichzelf ziet
    een dromer in verf."
    Het eerste zelfportret van Helmantel, die overigens een aantal hele mooie zelfportretten heeft gemaakt, dateert van 1955. Hij was 10.
    Me dunkt; een jochie dat zichzelf in verf droomt.
    Nu jij weer:-)

  13. Rolf van der Marck zegt:

    Laila, het spijt me, ik vind de overeenkomst van de kerkinterieurs van Helman met de stationsrestauratie van Kopland met de haren erbij gesleept.
    En Kopland bij Helman betrekken is zoiets als vloeken in de kerk (vraag het hem zelf maar).
    Natuurlijk is poëzie poly-interpretabel (ik heb daarover nog eens gediscussieerd met Hanlo) maar Kopland & Helman: dat schuurt!(P.S.: Ik ben benieuwd naar jouw essay over Hanlo, ik ben een groot fan van Hanlo.)Reactie is geredigeerd

  14. laila zegt:

    @Rolf.
    Schuren?
    Ik denk het niet.
    Beide laten ze de wind in de haren wapperen.
    Sleep well.

  15. Rolf van der Marck zegt:

    Laila, Kopland is een hedendaags dichter met een uitgesproken hedendaags oeuvre, die in tegenstelling tot Helman niet verwijlt in oude kerken en verdwenen Staetes, die zich niet verlustigt in vergane glorie van weleer. Anders hadden wij nooit van zijn “jonge sla” genoten, maar enkel van zoiets als “jeugdige salade”, en dat zou zonde zijn!

  16. laila zegt:

    @Rolf.
    Een overeenkomst is dat beiden uiterst geconcentreerd met verf / taal bezig zijn.
    Gisteren probeerde ik me voor te stellen welk voorwerp ik zou willen schilderen, als ik schilder was.Wat zou jij kiezen?
    "Vergane glorie versus jonge sla";
    Bedoel je dat de oude kerk geen functie meer heeft in deze geseculariseerde wereld?
    In de kerk hier komt een boekenzaak; een fraaie bestemming.Het bolwerk der beterweters en Twee ambachten ( Kopland) in de kerk:-)

  17. Rolf van der Marck zegt:

    Zo ken ik nog wel meer overeenkomsten!

  18. laila zegt:

    Fijn Rolf.
    Laat je verbeelding spreken.

  19. laila zegt:

    Hehe; eindelijk heb ik nog een plaatje kunnen toevoegen.
    Mooi he; die eitjes?

  20. Rolf van der Marck zegt:

    Het lijken warempel wel eitjes!

  21. fred van der wal zegt:

    Ik ben het eens met Rolf van der Marck. Ik heb Helmantel vanaf 1976 diverse malen ontmoet en ben 2 of 3 keer bij hem thuis geweest. Ik ontmoette een griffermeerd gluiperdje en vind zijn werk helemaal niets, nep en namaak zeventiende eeuwse troep. Helmantel heeft een schare aan bewonde raars veelal uit het art. 31 milieu. Domineeskunst is het. Deja vu plaatjes, kunst voor domme mensen.
    Helmantel is een tegen stander van mijn werk maar heeft volgens eigen zeggen nog nooit een schilderij van mij gezien en had bezwaren tegen mijn werk. Het zou anti chris telijk zijn volgens de voornaamste verde diger van Helmantel, drs. hans van Seventer uit Aduard, de griffermeerde nep en namaak filosoof. Deze fraaie meneer stuurde mij eens een brief op chris telijke grondslag dat mijn werk " absolute rub bish" zou zijn.
    De invitaties voor diverse biennales aan mijn adres vond hij "niets zeg gend". Van Seventer schrijft nogal een spelfouten in zijn weinig verheffende briefjes. Wat valt er van een art. 31 griffermeerde academicus eigen lijk te verwachten?Reactie is geredigeerd

  22. laila zegt:

    @Fred.
    Vanuit bepaalde ervaringen kun je een negatieve kijk hebben op mensen. Hij roept nogal wat agressie op, merk ik. Daar heb ik geen last van.Reactie is geredigeerd

  23. Rolf van der Marck zegt:

    Fred, de man is gewoon een charlatan. Dat hij griffremeerd is daar kan hij zelf niet veel meer aan doen, ben ik bang.
    Lailia, ik heb geen negatieve kijk op de mens Helman, maar op ‘de schilder’ Helman. En charlatannerie kan inderdaad agressie oproepen!

  24. laila zegt:

    @Rolf.
    Ik begrijp jouw persisterende opmerkingen niet. Vanwaar?
    Met Diederik Kraaypoel, die ik toentertijd goed kende,en die interessante boeken heeft geschreven, heb ik regelmatig over kunst gesproken.
    Waarom moet je mijn opmerking:
    "Ik hou wel van Helmantel", zo te vuur en te zwaard aanvallen?Reactie is geredigeerd

  25. Rolf van der Marck zegt:

    Laila, ik reageer gewoon op jouw opmerkingen over Helman en zijn produkten, die ik vanuit mijn zicht op Helman onmogelijk kan begrijpen. That’s why!

  26. laila zegt:

    Heel interessant: het interview met Helmantel in Trouw vandaag!

  27. fred van der wal zegt:

    Wie enigszins op de hoogte is weet dat ex tekenleraar Kraaijpoel zijn boekjes in de trant van Tom Wolfe van The Painted Word heeft geschreven.
    De artikelen van kraaijpoel over beeldende kunst werpen geen nieuw licht op de behandelde schilder kunstige onderwerpen maar zijn vrijwel zonder uitzondering reclame voor traditionele schilders rond het clubje Hans van Seventer, Kraaijpoel en Henk Helmantel. Reactionairen die een negentiende eeuws realisme en impreesionisme nog eens dunnetje sover doen.
    Het kunstenaarschap brengt de moed met zich mee zich te onderscheiden van anderen. De schilders rond de drie hierboven genoemde meneren heb ik leren kennen als traditionele burgerlijke angsthazen voor wie geld heilig blijkt. Zum Kotzen dus.

  28. laila zegt:

    @fred.
    Ik kan me voorstellen dat je mijn enerverende inbreng hier mist "puber", maar het is vakantie.
    Ik focus nu op iets anders en schrijf daarover.

  29. fred van der wal zegt:

    Laila
    met alle respect, maar van een enerverende inbreng is mij niets bekend; De kwalifikatie puber Uwerzijds is een slag in de lucht. Een psychologe zou beter moeten weten en haar diagnose niet op afstand dienen te stellen.
    Vakantie? Het meest afschrikwekkende, walgelijke excuus voor luiheid ooit door de mens uit gevonden.

  30. laila zegt:

    @fred.
    Ik maak er 30 van; een mooi getal.
    En ik schrijf verder…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s