filosofie van het kijken/ vanaf 20-2-2016 Breitner in het Rijks

Ooit reed ik met de trein Rotterdam binnen met mijn hoofd in  een boek.
De erfenis van Eszter van Sandor Marai;een boek dat ik inmiddels drie maal heb gelezen en nu ik dit schrijf denk ik dat ik aan een vierde maal toeben. Waarom, weet ik niet precies.

Ik had het boek even weggelegd en staarde naar de omslag : Het oorringetje van Breitner , een schilderij waar je van alles bij kunt bedenken.

Toen ik dezelfde dag, een paar uur later  het museum Boymans van Beuningen binnenliep dat helemaal in de steigers stond en de grote houten trap opliep, stokte mijn adem bijna toen ik oog en oog stond met dit schilderij.

Aan deze gebeurtenis  moet ik  denken als ik in Trouw het prachtige artikel lees van Mieke Boon en Peter Jan Steenhuis, die vier jaar lang een soort college hebben gegeven over de filosofie van het kijken.

Nu in boekvorm verschenen.( Met als ondertitel: kunst in ander perspectief)

De laatste aflevering gaat over Picasso, de Musketier en het Zwaard en het is een waar genot om te lezen hoe Mieke  en Peter vragen bij dit schilderij stellen en beantwoorden en eens te meer blijkt het belang van het stellen van goede vragen.
eerdere afleveringen van filosofisch kijken staan op:
www.trouw.nl/meer!

foto:

dr.Mieke Boon,

filosofe aan de universiteit Twente

nb

tot mijn verrassing zie ik op de Trouw-site het uitgebreide stuk poezie en filosofie staan, dat ik een paar jaar geleden al uitgeprint heb.

Zeer aan te bevelen.

http://www.rijksmuseum.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

9 reacties op filosofie van het kijken/ vanaf 20-2-2016 Breitner in het Rijks

  1. Mostafa zegt:

    filosofie van het kijken hoort bij het Riaag.
    Gekke mensen kunnen heel goed folosofieren met hun ogen, het kijken en diep kijken.
    Gekheid is een andere wereld, toch een wereld.
    Een gekke kan zien wat jij niet ziet.

  2. martin zegt:

    Wat een lange serie. Het heeft hier en daar wel wat tuttigs vind ik. De meningen over de schilderijen. Een beetje geschreven als onderwerp voor na het gesprek over de preek op zondagochtend en nog voor de stooflapjes, met aardappels, peertjes en sperciesboontjes. Die sfeer.

  3. laila zegt:

    @Mostafa.
    "Ik zie ik zie wat jij niet ziet".
    @martin.
    Ben ik niet met je eens.
    Aan te bevelen is overigens ( op de Trouw-site) het zeer uitgebreide artikel, dat ik een paar jaar geleden al ergens uitprintte: poezie en filosofie!
    Met bijdrages van Kopland, Deelder,Spinoza en vele anderen.

  4. Mostafa zegt:

    En wat vindt u van het konen?
    Voor de kerk natuuklijk.

  5. Mostafa zegt:

    koken bedoelde ik.

  6. laila zegt:

    @Mostafa.
    Ik kan je er niet meer vanaf lazeren, maar vooruit:
    bamie vandaag; met satehsaus.

  7. Mostafa zegt:

    Zit wat vlees in je bamie?
    Zo ja! dan hoef ik het niet, natuurlijk.
    Je moet altijd eerst vragen aan je gasten wat zij willen eten en lusten en ga niet per definitie dat alles wat Laila maakt is lekker en smaakkelijk.
    Maar goed, eerast handen wassen natuurlijk..

  8. Ramirezi zegt:

    Leuke toevalligheid is dat. Zo had mijn dochter het erover dat ze niet meer zonodig hoefde te schaatsen, ging het stripje van Sigmund dat ik net las over precies hetzelfde….

  9. laila zegt:

    @rami.
    Ik wilde dit blog net weghalen; aan "halve zolen" heb ik niet zo’n zin",nu.
    Sommige "toevalligheden" zijn adembenemend; iedereen kent ze wel.

Geef een reactie

