geen talent voor ondergeschiktheid

Is boek no.5; de keuze van Joke Hermsen , filosofe, in Cicero en ze zegt er over:

"Geen echte roman, maar een briefwisseling. Ik heb veel achttiende-eeuwse correspondenties gelezen, maar geen is zo openhartig en oprecht als de brieven van Belle van Zuylen schreef aan Constant ‘d Hermenches en James Boswell. Brieven die de tand des tijds zo goed hebben doorstaan dat ze deze eeuw geschreven hadden kunnen worden."

Elke keer dat ik de keuzes van mensen lees in Cicero denk ik even: Welke 5 boeken zou ik kiezen en dat is niet eenvoudig.

Mijn voorkeur gaat ook uit naar mensen die deze talenten missen en niet naar de hielenlikkers, de conformisten, de hypocrieten , de marchanderende pragmatici en noem maar op, dus ik ben zeker van plan om het bekroonde boek Over de liefde van Hermsen nog te lezen. Het moet een sterke vrouw geweest zijn, die Belle om in die tijd in die context zo zelfstandigheid na te streven. Een mooi wijffie ook.Fascinerend.

Tegelijkertijd zijn  de woorden uit de Van der Leeuwlezing van Antjie Krog , die ik gisteren las als een echo aanwezig:
umuntu, ngumuntu, ngabantu:
de mens is mens door andere mensen,
waarmee ze het bewustzijn van de Afrikaner beschrijft en een vrouw benoemt ( Cyntha Ngewu) die een lid van de veiligheidspolitie , die haar zoon vermoordde, vanuit dat bewustzijn kan vergeven, zodat wraak uitblijft. Ten tijde van de Waarheids-en Verzoeningscommissies waar  Antjie Krog bij betrokken was zal ze onvoorstelbaar veel geleerd hebben over mensen, in een heel andere contex dan wij in het westen gewend zijn.

Eigenlijk zou ik wel veel meer van deze niet-westerse filosofie willen weten.

In Trouw is dr.Annine van der Meer aan het woord, ( ik blogde al eens over haar) geen filosofe maar een godsdienstwetenschapper die probeert met haar Academia Pan Sophia, de uit de geschiedenis weggeschreven rol van Sophia weer te benadrukken. Ondergeschikt werd ze gemaakt maar dat kan gerehabiliteerd worden.
Niet dan?

(Terwijl ik uit het raam kijk zie ik onder de maan een heldere ster:Venus, de oudste
verschijningsvorm van Sophia:-))

zie: www.anninevandermeer.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op geen talent voor ondergeschiktheid

  1. peter louter zegt:

    Genoeg interessante vrouwen als het niet over fictie gaat!

  2. laila zegt:

    Dat kun je wel stellen en ik ben nog lang niet uitgeblogd:-)

  3. Henk van Leuken zegt:

    Interessante bijdrage Laila. Maar ik wil er wel aan toevoegen dat ik geen ondergeschikte vrouwen ken. Ik ken slechts een mannenwereld die zich baseert op een eeuwig verbond. Dionysische cultus, het bloed van Christus of ander soorten vereringen met de drank als God. Leggen we deze laatste vereringen af, dan kunnen we ook tot het besef komen dat er op voorhand geen onderscheid, tussen man en vrouw, bestaat bij het gebruik van logos (de taal). Elk mens heeft een thema in zijn leven en elk thema heeft een eigen verhaal. En toch hebben we dezelfde taal ter beschikking, we drukken ons slechts Anders uit. De rest is strategisch handelen. Maar kunnen we daar doorheen kijken dan kunnen we ook in elke taaluiting een uniek wezen aanschouwen. En misschien is dat wel de meest wezenlijke les die de literatuur ons leert!……;)

  4. laila zegt:

    @peter.
    "Als het niet over fictie gaat",je bent niet goed bij je hoofd.
    Wat te denken van het oeuvre van Enquist. Gisteren ben ik begonnen in Contrapunt.
    @Henk.
    Ik geloof dat het bloggen wat mij betreft geen enkele zin meer heeft.

  5. christien damman zegt:

    Laila,
    niet stoppen!
    Ik lees je altijd,
    en met plezier!
    Je maakt je er niet van af
    met een jantje van leiden
    en dat waardeer ik.
    Meer reacties zou leuk zijn.
    Maar de aanbevelingen zijn er.
    Januari is hier komkommermaand heb ik het idee, want de reacties zijn bijna overal onder de maat.

  6. laila zegt:

    @christien.
    Hoe moedeloos ik ook soms ben," domheid is als een rots", zei mijn intelligente schoonvader eens; altijd is er iets dat me fascineert.
    Ik las net over Pauline Slot, wiens boeken ik graag las die nu in de voetsporen is getreden van de eerste vrouw van Pablo Neruda, de halve wereld bereisd heeft en daar een roman over schrijft. Prachtig.
    Jij: nogmaals gefeliciteerd met het Beste gedicht van Gedichtendag Zwolle:-)
    En; dank voor je reactie.
    ( Ik probeer overigens 3 mooie producten van de schrijfgroep uit te laten geven; maar ben uiterst kritisch wat betreft uitgever. Geen commerciele rotzooi!)

  7. peter louter zegt:

    Laila, Enquist, vooruit, mag wat mij betreft mee worden gerekend.
    Enne, ik ben wel goed bij mijn hoofd hoor, net als jij wel goed bij je hoofd bent, maar in die van ons beiden zit gewoon wat anders.
    Als troost, geef mij maar een column die door een vrouw is geschreven, bij die van mannen moet ik meedstal mijn best doen om niet in slaap te vallen.

  8. laila zegt:

    @peter.
    Ik denk na over een reactie, maar misschien laat ik het ook wel.
    ( De column van Marjolein Februari vandaag over de mijoenen bloggers die over de Islam bloggen vind ik wel goed.
    Wel eens Annie Proulx gelezen?)

Geef een reactie

