antjie krog

Vandaag neem ik de Van der Leeuwlezing mee in de trein. Uit 2006 alweer. Nog zie ik de foto ( VK) voor me waarop ze staat bij dat grote raam in de Martinikerk in Groningen.

De lezing eindigt zo:
“Mijn wens is dat Zuid-Afrika zal slagen en zich afwendt van de ieder-voor-zich-code,dat wij een manier zullen vinden om de onderlinge verbondenheid en de aanpassing van de vreemdeling tot onderdeel van onze ziel te maken. Mijn wens is dat Nederland zal slagen omdat het met de morele verbeeldingskracht buiten zijn Europese erfenis weet te treden en de vreemdeling dapper als gelijke zal omarmen, en dankzij een ethic of care een sterke nieuwe verbondenheid zal weven.”

Een bajie mooie wens.

Ook fraai vind ik haar gedicht over de slapende man, dat ze schreef bij een schilderij van Marlene Dumas. The particularity of Nakedness.

as ek jou ruik
raak my asem harig
mij stem krij hoenderveel
jou mond proe na pit voor jij penetreer

jou borst die ene niktotien
en heuning jou bloesende
bedonnerde besnede penis
vou reukloos langs jou dye weg

in jou koel skrotum word sperm
met batterysuur opgemix
jou armholte draai haar poes na mij

maar jij le so sag en weerloos uitgestrek
da ek vir die eerste keer in jou
kan asemhaal in die bloute van jou nek.

Vanmiddag geeft ze een lezing in Utrecht, in het Universiteitsgebouw, waar ik wel heen zou willen.
En morgen verschijnt haar nieuwe bundeltje, in het kader van Gedichtendag, met woorden die dwars door je heen gaan.

Maar nu eerst:
De Van der Leeuwlezing in de trein.

http://www.vanderleeuwlezing.nl/node.62

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

13 reacties op antjie krog

  1. Jos Goedmakers zegt:

    Dat wordt een heerlijke treinreis, met batterysuur opgemix…

  2. Solvejg zegt:

    balen, had ik dat maar geweten!! Ik schreef in 2006 een stukje over babyboomers en over menopauze, waar http://www.volkskrantblog.nl/bericht.php?id=56999 zulke mooie gedichten over geschreven heeft. Veel plezier met het herlezen van haar lezing!!

  3. laila zegt:

    @Jos.
    Een kleintje was het, maar met:
    umuntu ngumuntu ngabantu:-)
    De mens is mens door andere mensen.
    @Solveg.
    De moeite waard die lezing. Op de site van Gedichtendag kun je hem volgens mij downloaden.
    ( Overigens ken ik vanwege extreme omstandigheden geen menopauze en zal die ook nooit kennen. Een geluk bij een ongeluk)

  4. niko zegt:

    Ja, flip had ik het ook maar geweten. Ik was er zeker naar toe gegaan.
    Klein troostje voor ons allen. Zondag is ze te gast bij Kunststof 17.00uur Ned 2.

  5. alice zegt:

    Dag Anneke, Alleen wijze oude vrouwen kunnen zo onbevangen genieten van een man.

  6. laila zegt:

    @niko.
    Ben jij ook zo op haar gesteld? Ik heb ook het boek over de waarheidscommissie gelezen.
    @alice(Ha)
    "Een beautiful older lady", noemde een student me een tijdje geleden. Ik wist niet wat ik hoorde.
    Maar wijs:-)

  7. viktor loman zegt:

    Zo, WEER een ervaring rijker. Het houdt niet op vandaag.

  8. maria zegt:

    Ik haal haar nieuwe bundel meteen. Ik ben erg nieuwsgierig naar haar sterrekundige gedichten.
    Wondermoooi de combinatie Dumas- Krog.

  9. laila zegt:

    nb
    Achter wijs om 16.27 moet een vraagteken staan.
    @maria.
    Wondermooi, vind ik ook en ik ga ook meteen achter de sterrengedichten aan, straks.
    Leuk, al die aanbevelingen!

  10. laila zegt:

    Waar ik jou word, heb ik net van een lieve collega gekregen.
    Het motto is van Hugo Claus:
    "Toen uw vel schreeuwde vatten mijn beenderen vuur."

  11. Lucas Saan zegt:

    Een prachtig gedicht! Ook de Nederlandse vertaling van Robert Dorsman mag er zijn.http://dingenvanalledag.blogspot.com/2009/01/particularity-of-nakedness.html

  12. laila zegt:

    @Lucas.
    bedankt voor de reactie en vertaling.
    Ik vind het Zuid-afrikaans zo mooi en net te begrijpen.

Geef een reactie

