de ideale vrouw

Zo net tijdens de afwas heb ik er eens over nagedacht.
Wat is de Ideale vrouw?Als je dat aan iemand op straat vraagt krijg je waarschijnlijk de naam van een bekende Nederlander te horen , waarbij de combinatie van uiterlijke kenmerken en toegeschreven karakereigenschappen een rol zal spelen. Of mensen maken grappen als: mijn eigen vrouw.

In het Noordbrabants museum wordt zichbaar hoe in de loop der tijd de beelden veranderd zijn.
Er is een tijd geweest dat bijbelse figuren als een soort ideaalbeeld werden opgedrongen. Het moederschap en deugden horen daarbij maar die tijd is geweest.
Mensen kiezen, tot op zekere hoogte , zelf.

Laat ik eens een vertaling maken naar de ideale man.
Een jeugdidool schiet dan meteen in mijn gedachten. Rutger Hauer wiens autobiografie ik las. Gisteren werd hij 65 en hij denkt nog niet aan stoppen. De film Oogverblindend wordt nu opgenomen en een gedeelte van de opbrengsten gaat naar zijn stichting die vrouwen en kinderen met aids steunt. Dat laatste siert hem bijzonder, vind ik.

Waarde lezer, de ideale mens bestaat natuurlijk niet maar wie zou u kiezen en waarom?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

13 reacties op de ideale vrouw

  1. kees smit zegt:

    Ja, wat is dat nou, Laila, zomaar van de ideale vrouw overspringen naar de ideale man!

  2. cor zegt:

    vanmorgen iets over gelezen in de volkskrant….ik weet er zo gauw geen antwoord op; Katja Schuurman in elke geval niet

  3. coby zegt:

    Bedoel je nou uiterlijk? Daar heb ik niet zo heel veel mee als het ook niet samengaat met iets anders. Als ik toch iets moet kiezen, zou ik zeggen: als vrouw Ingrid Betancourt. Vanwege een combinatie van wijsheid, kracht en toch zacht. En hetzelfde vind ik gelden voor Nelson Mandela als man. Dus blijkbaar zijn dat voor mij de eigenschappen en uiterlijk van de ideale mens.
    hartelijke groet, CobyReactie is geredigeerd

  4. martin zegt:

    Als jonngen droomde ik van http://nl.youtube.com/watch?v=KmQ_1sXZJxI en was jaloers op haar teddybeer. De ideale vrouw is slimmer, aardiger en vriendelijker dan ik en toch begrijpend, teder, levenslustig en avontuurlijk.Reactie is geredigeerd

  5. laila zegt:

    @kees.
    Met Liesbeth van der Pol las ik net een interview.
    De nieuwe Rijksbouwmeester na 13 mannen, wow wat een vrouw:-)
    @cor.
    Jj maakt je er met een jantje van leiden van af.
    @coby.
    Jij legt de lat hoog!
    Dat zijn mensen met grote opofferingen.
    @Martin.
    Die ken ik, mooie vrouw.
    En favoriet nummer van haar was:
    Never going down again:-)

  6. maria zegt:

    Ik ben zeer waantrouwig tegenover idealen.
    Hoe groter de idealen des te erger de teleurstelling.
    Ik begrijp dat deze tentoonstelling onder meer gaat over kosmetische chirugie.

  7. meeuwenoord zegt:

    idealen zijn een droombeeld,mischien wel een symbool,iets uit hollywood,van de hoogty dagen,het grote witte doek,de romantiek,de glamour en glitter,van de happy end.maar,voor bijvoorbeeld mijn sector,het midden en kleinbedrijf,zijn al,die hard meewerkende vrouwen,het ideaal beeld,duizende en duizende,waar we niet zonder mee kunnen,1000 x applaus,morgen weer een biertje halen,met een lieftallige bediening,so long.

  8. laila zegt:

    @maria.
    Wantrouwend ten aanzien van idealen; ik kan me daar iets bij voorstellen.
    En kosmische chirurgie is wat deze tijd velen opdringt.
    @meeuwenoord.
    Jouw reactie zegt me weinig.

  9. Jane zegt:

    Volgens mij is de ideale man nooit iemand van vlees en bloed, want er is immers altijd ruimte voor verbetering!
    Dus voor ieder doel in het leven, een ander "ideale mens" als voorbeeld. Als ik moest kiezen voor uiterlijk, zou ik veel moeite hebben om een keuze te maken uit diverse mannen, waaronder vele acteurs springen in mijn hoofd. Ik denk dat acteurs toch vaker de noemer "ideale man" opgeplakt krijgen, omdat vrouwen toch vaker vallen voor expressie van character dan voor puur uiterlijk. Mannen daarentegen kiezen vaker voor een top-model, want zij vallen vaker voor pure uiterlijkheden. Toch zou menig man niet willen wonen met een pin-up, en menig vrouw zou niet willen wonen met een acteur. Fantasie is iets heel anders dan realiteit.

  10. laila zegt:

    @Jane.
    Ik betwijfel of mannen kiezen voor een model, maar jouw reactie is leuk.
    En ja: tussen droom en daad…

  11. Gus Bolden zegt:

    De ideale vrouw, bestaat niet. Ik moet wel met ‘r kunnen lachen, dat in ieder geval.
    Qua uiterlijk? FF denken. Ja, maar die naam mag ik niet zo maar vermelden.

  12. PHM van de kletersteeg zegt:

    Meissie: ik zal het maar zeggen: Ik ben de ideale man-en er is geen enkel aspect aan mij en mijn goddelijk lijf wat verbeterd zou kunnen worden.Zelfs mijn bescheidenheid niet…

  13. erik zegt:

    de ideale vrouw is a priori mens die vrouwelijke als wel mannelijke kwaliteiten heeft. Ze heeft een warm,humorvol gepassioneerd hart en tegelijk ballen als een man,ze is rechtvaardig en vind bewustzijn,geluk,zijn,creativiteit,compassie en passie,liefde en vertrouwen de kern van haar leven. ze is fysiek zeer vrowuelijk met de energie van een vrolijk kind en een roofdier,ze durft te gaan voor haar waarheid en het leven totaal en intens te leven maar wel in balans.De ideale vrouw is in balans,zelfstandig,gelukkig met zichzelf en helder van geest,zeg maar gerust intelligent.Kortom …kom je deze vrouw tegen,zet dan een zonnebril op mannen je wordt verblind door het licht….fijne dag iedereen.

Geef een reactie

