de 70 beroemdste reizen aller tijden

Ontdekkingsreizen spreken erg tot mijn verbeelding. Ik hou er van om kaarten te bestuderen en
in gedachten mee te reizen.
Toen ik gisteren dan ook het boek zag liggen met de titel De 70 beroemdste reizen aller tijden, ( van Robin Hanbury-Tenison)dat prachtig geillustreerd is bedacht ik me geen moment.

Zouden er ook vrouwen in staan dacht ik en ja, er zijn een paar vrouwen bij.

Maria Sybilla Merian (1699-1701) is er één van.
In 1699, op de leeftijdvan 52, vertrok ze met haar dochter op een gevaarlijke reis naar Suriname.
Het was nog niet eerder voorgekomen dat vrouwen zulke reizen maakten zonder mannelijk gezelschap en het waren gevaarlijke tijden.

Wat haar reizen opmerkelijk maakte, was niet alleen maar haar buitengewone standvastigheid maar ook de aard van het onderzoek. Ze was de eerste natuuronderzoeker die naar Suriname vertrok en de eerste wetenschapper die haar studie van planten en insecten in verband bracht met de culturele tradities van de mensen bij wie ze die studie deed: de Amerikaanse indianen en de slaven die daar naartoe gebracht waren uit West-Afrika. Van hen kreeg ze de planten en ze wilde de plantagebezitters zover krijgen dat ze naar de medicinale werking keken en niet alleen maar naar de suiker, waardoor ze geobsedeerd waren.

Soms proefde ze onbekende planten zelf en Merian zag voor het eerst hoe elke vlinder en elk insect afhankeijk was van een bepaalde plant.

Anders dan de andere wetenschappers en kunstenaars uit die tijd ordende ze haar specimen in elke afbeelding overeenkomstig hun natuurlijk gedrag in plaats van de conventionele classificatie te volgen. Dat zorgde natuurlijk voor beroering

Haar bezielde oog legde alles vast wat ze zag, zodat haar geillustreerde boeken worden beschreven als het mooiste werk ooit in Amerika geschilderd, aldus de bron.

De avicularia ( vogelspin) met een kolibrie.

Misschien ga ik in de volgende blogs nog meer vrouwelijke wetenschappers belichten.

http://www.kennislink.nl/publicaties/maria-sibylla-merian-de-kunstenares

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

14 reacties op de 70 beroemdste reizen aller tijden

  1. kees smit zegt:

    Mooie illustraties heb je uitgezocht, leuk verhaal. Vind jij die spinnen niet eng? En ben je trouwens vorig jaar ook naar de tentoonstelling over haar in Amsterdam geweest?

  2. laila zegt:

    @kees.
    Ik kan me jouw fraaie blogs over haar herinneren.

  3. vuurjuffer zegt:

    mooie tekening,
    kijk uit naar meer vrl. wetenschappers
    met een groet

  4. Aad Verbaast zegt:

    Boek inmiddels op mijn lijstje gezet.
    Kan een mooie serie blogs worden! 🙂

  5. Theodorus zegt:

    Ben blij dat zij weer uit mijn herinnering is teruggehaald.

  6. laila zegt:

    @vuurjuffer.
    Het is dezelfde afbeelding die in het boek staat.
    Het is een hele zoektocht naar vrouwelijke wetenschappers!
    @Aad.
    Ik las net over James Cook; het boek van Anna Enquist : De thuiskomst, over de vrouw van, staat nog ongelezen in de kast.
    @Theodorus.
    O.

  7. coby zegt:

    Vrouwelijke ontdekkingsreizigers ken(de) ik ook niet. Wat een power, zeker om dat in die tijd te doen. Goed onderwerp voor je blogs! Heeft ze dit zelf geschilderd ook? Ongelooflijk werk alles bij elkaar moet dat ook geweest zijn!
    Hartelijke groet, CobyReactie is geredigeerd

  8. laila zegt:

    Ha die Coby,
    Er was vorig jaar een tentoonstelling van haar werk in het Rembrandthuis.
    Ik heb al weer een andere vrouwelijke wetenschapper op het oog, maar ik ben heel druk; zelfs iedere avond bezet.
    Dank voor je reactie.
    Hoe staat het met jouw schilderen?

  9. gala zegt:

    jaaaah, nog meer van dit soort blogs, opdat wij de vrouwen die ook wetenschap bedreven niet zullen vergeten!

  10. laila zegt:

    Zo: mijn werkdag zit er eindelijk op.
    At your service Gala:-)

  11. coby zegt:

    Mijn schilderen staat even helemaal stil, ik ben hard bezig met de tekenopdracht. Kan nog wel tot maart duren. Allemaal portrettekeningen. Uitdaging! Maar ze zijn tot nu toe allemaal gelukt.
    Hartelijke groet, Coby

  12. laila zegt:

    @Coby.
    Geweldig!
    Kun je niet eentje laten zien op jouw blog?

  13. coby zegt:

    Mag nog niet….

  14. Laila zegt:

    Ik ben erg benieuwd naar het multi-disciplinaire onderzoek van Prof. Corinne Hofman op the Caribean, die de Spinoza-premie 2014 krijgt.
    http://www.nwo.nl/spinozapremie

Geef een reactie

