old boys netwerk sluit topwetenschappers buiten/ januari 2017 nog steeds actueel?

In mijn vorig blog heb ik het gehad over het tragische feit dat Nederland onderaan bungelt wat betreft het aantal  vrouwelijke hoogleraren.

Minister Plasterk heeft beloofd dat Nederland in 2010 de 15 % zal halen in plaats van de 9%, maar concrete maatregelingen zijn er niet. (De norm zoals in Lissabon is afgesproken in 2000 is overigens 25%)Dat betekent dat er nog 143 bij moeten komen.

Met harde feiten toont promovenda ( promotie april) Marieke van der Brink aan waarom dat niet gaat lukken.

Zij onderzocht de benoemingsprocedures en ontdekte dat vrouwen stelselmatig benadeeld worden.

Bij haar ondervragingen van de leden van de sollicitatiecommissies bij hoogleraarprocedures, kreeg Van den Brink in eerste instantie steeds te horen dat de benoemingen genderneutraal verliepen: keurig volgens de regels, met een advertentie in de krant.

Van den Brink:”Tot ik op het idee kwam om te vragen hoe het de laatste keer was gelopen. Toen kreeg ik heel andere verhalen te horen.

De laatste keer, bleek telkens weer , was het anders gegaan dan het eigenlijk officieel zou horen. Dat hadden ze kort even geregeld, onder elkaar of via de decaan. Ik realiseerde me dat de officiele procedure alleen maar op papier bestaat. In werkelijkhieid is de benoeming bijna altijd een uitzondering.”

Het old boys netwerk dus.

Van den Brink:

“Vrouwelijk talent wordt vaak niet herkend, of de scouts kennen vooral mannen, zonder zich hier overigens van bewust te zijn. Ze denken, als ik je niet ken, dan ben je niet goed genoeg en word je niet uitgenodigd voor een gesprek.”
Historica Mineke Bosch haalt het beroemde onderzoek aan dat in 1997 in Nature werd gepubliceerd, Nepotism and sexism in peer review.

Hieruit bleek dat bij het beoordelingsproces van onderzoeksvragen een groot verschil optrad tussen mannelijke en vrouwelijke onderzoekers.

“Alleen de productiefste vrouwen werden even competent geacht als mannen, let wel:als de minst productieve mannen.

Vrouwen moesten twee keer zo goed zijn als mannen om door selecties te komen. Bij het selecteren op kwaliteit wordt dus met twee maten gemeten.

Om je dood te schamen deze achterlijke situatie in Nederland!

Wat gaan we hieraan doen minister Plasterk?

(zie ook: de column van Martijn van Calmthout; wetenschapsjournalist)

bron:

Vrij Nederland 17-1-2008

foto: Madame Curie.,winnares Nobelprijs 1911 ( bijna 100 jaar geleden)

foto 2: Marieke van den Brink

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

17 reacties op old boys netwerk sluit topwetenschappers buiten/ januari 2017 nog steeds actueel?

  1. Mephisto zegt:

    Ik heb Nederland altijd al een vrij achterlijk, angsthazerig land gevonden. Ze bezitten teveel en groeien te weinig, aldaar. Dus zit iedereen op zijn postjes en is de stoelendans angstvallig geheim.

  2. laila zegt:

    @Mephisto.
    Er staan maar twee landen onder Nederland.
    Malta en Belgie;-)

  3. Pi i Pi zegt:

    Holland of Nederland is en blijft een achterlijk land. Zelfs professoren kunnen daar niets aan doen.
    Je kunt je zelf eens afvragen waarom de Volkskrantredactie je heeft uitgekozen? Zou het niet dit zijn: We horen alleen nog maar verstarde metaforen, idiote Amerikaanse frasen, iedereen kletst elkaar na. We geloven dat we iets denken, terwijl we in werkelijkheid niet meer doen dan ons naar gangbare vormen schikken. In de krant, op de televisie, nooit lees of hoor je oorspronkelijk taalgebruik. Tegen mijn studenten zeg ik altijd dat ze het woordenboek moeten lezen. Internet is pas echt linguistic waste.
    groet

  4. PHM van de kletersteeg zegt:

    Tja, Belgie heeft meer vrouwelijke googleraren; patatelogie is hoog ontwikkeld aldaar.
    Maarre…we zijn toch zo neolib?
    Dan komen die vrouwen vanzelf wel op die functies waar ze voor geschikt zijn.
    het is TEGEN iedere wet van kapitalisme, vrouwen aan te stellen omdat er een percentage gehaald moet worden.
    Dat hoort in de middeleeuwen thuis.
    Maarre: hoeveel vrouwelijke timmerlui zie je?Lassers?metselaars?Chauffeurs?
    Juist.
    Realiteit: een paar vrouwen van een paar modaal plus verdieners ziytten te zeuren en te zijken dat ze niet een mooi baantje krijgen.
    Zullen we eerst maar eens de normale beroepen vol zetten met een 50-50 bezetting aan mannen-vrouwen?

  5. laila zegt:

    @P.
    Jij verstaat de kunst van het onderwerp af te wijken.
    Ik zal de titel veranderen.
    @PHM anonuMUS.
    Huh?

  6. laila zegt:

    Wat bizar dat er zo weinig adhesie is voor dit item.De uitsluiting van vrouwen bij het ambt van hoogleraar met verstrekkende maatschappelijke gevolgen.
    Ik zou wel eens willen weten waar dat aan ligt.
    Wie heeft een idee?

  7. Jane zegt:

    Ik was op een nieuwjaarsborrel van de week waar het gesprek kwam op de belabberde toestand van de pensioenen. Ik zei dat dankzij de babyboomer-grijze-golf, zal ik een van de nakomers moeten zijn die moet werken tot de dood of 80 jaar, whatever comes first. Ik stond in een gezelschap van mannen waarop eentje zei "ja, maar jij kan nog alitjd een rijke man trouwen".
    Ik denk dat dat in één zinnetje de heersende opvattingen van onze hele emancipatie debat in NL weergeeft.

  8. laila zegt:

    Schrijnend Jane.
    Gelukkig wordt in mijn werk/praktijkomgeving heel anders gedacht.
    Bedankt voor je reactie.

  9. Jane zegt:

    Dat opmerking was helaas wel typerend, al was het bedoeld als grapje. Maar wat verwacht je anders van een land waar 50 jaar geleden het volkomen normaal was dat de vrouw de was en kinderen deed voor een magere 8 gulden huishoudgeld in de week?
    Was vergeten te melden dat ik ook oneens ben met dat idee van "vrouwen moeten 2x zo goed zijn als mannen om geselecteerd te zijn". Ik blijf beweren dat het niet uitmaakt hoe goed zij is; 2x, 4x, of 100x beter dan de mannen heeft geen effect. De enige dat telt is of de mannen wel om haar heen kan ja of nee. Zo nee, dan wordt zij geselecteerd. Het punt is dat zij niet gezien wordt, tenzij zij wel heel erg opvalt. Het is hetzelfde als met de strijd tussen de katholieken en protestanten in Ierland in de vorige eeuw. De katholieken waren op de een of andere manier "onzichtbaar" voor de protestanten. Ik geloof dat het niet eens bewust is.

  10. laila zegt:

    Ach Jane;
    de opmars van leuke slimme vrouwen als Marieke is niet te stuiten:-)

  11. laila zegt:

    Overigens; ik ben van na ’49 en werk ook nog een hele tijd door.
    Probeer wel de krenten uit de pap te halen qua werk; dat weer wel.

  12. Luuk zegt:

    Old boys netwerk, de woorden zeggen het al.
    maakt niet uit man of vrouw, wat er niet bij hoort komt er niet in.
    Alleen het binnendringen in het netwerk is voor vrouwen vrijwel onmogelijk.
    groet Luuk

  13. laila zegt:

    Ook dat zal binnenkort veranderen Luuk.
    Een dergelijk schandaal, als hierboven beschreven is in Nederland toch niet te tolereren. Vind je wel?

  14. kees smit zegt:

    Laila, je gelooft je oren niet als je hoort dat zo’n modern, progressief land als Nederland onderaan bungelt als het om vrouwelijke hoogleraren gaat. Het schijnt ook om onze voorkeur voor parttime banen te gaan bij vrouwen. Je leest wel vaker over dit probleem, en het is niet eenvoudig. Maar hoe dan ook, het moet snel veranderen.

  15. Marc zegt:

    Hoi Laila,
    Ik (een medezwollenaar) ben nooit van het fem(i)(a?)nisme geweest (misschien ook vanwege mijn gereformeerde achtergrond, zodat ik nooit met feminisme in aanraking ben geweest), maar als ik dit alles lees vliegt de schrik mij om het hart. Wàt? Zoveel achterstelling van vrouwelijk talent en gaven, van de vrouw zèlf?
    Erg jammer en schande als het echt zo is (wat ik met dit weblog alleen natuurlijk niet bewezen acht, maar daar gaat promovenda Marieke van der Brink wat aan doen, toch?).
    Zijn vrouwen door dit selectie-seksisme dan ook niet gedwongen zich in een over-mannelijke, prestatiegerichte rol te bewegen om binnen te kunnen dringen in het mannenwereldje? Terwijl de vrouw genoeg in haar mars heeft om er ALS HAARZELF maatschappelijk toe te doen. Op alle afdelingen/bedrijven waar ik tot nu toe heb gewerkt, werkte een samenstelling van mannen en vrouwen voor mij het fijnste. Mijn stelling (mede ingegeven door mijn christelijke overtuiging): het samenwerken van man en vrouw is meer dan man en vrouw apart. Zo is het vanaf het begin al. Let’s join!

  16. laila zegt:

    @kees.
    Nee; je gelooft je oren niet.
    @Marc,mede-Zwollenaar:-)
    gemengde teams; die werken het best.
    Is mijn ervaring ook.

  17. Laila zegt:

    DUITSLAND KRIJGT EEN QUOTUM; 26-11-2014

Geef een reactie

