over rozenkransen en mantra’s/2016 Jan Toorop in Gemeentemuseum

——————

Ik kan me niet heugen ooit te hebben gebeden; ik was meer zo iemand die licht triomfantelijk probeerde de blikken te vinden van hen die net als ik het hoofd niet gebogen hielden.

Het heeft iets onderdanigs en dat past niet zo bij mij hoewel ik er in de loop der tijd wel genuanceerder over ben gaan denken.

En ja; op een moment van hopeloosheid zal ik wel eens “stiekum”gebeden hebben, zoals iedereen.

Bij mijn speurtocht naar musea stuitte ik op een tentoonstelling in het Voermanmuseum in Hattem over gebedssnoeren en zo’n onderwerp waar ik niet in thuis ben is dan aanleiding tot een uurtje verdieping.

Gebedssnoeren zul je in alle religies aantreffen.

De boeddhisten noemen het een mala en zo’n mala heeft 108 kralen. De islam kent de tasbih de crhistenen hebben een  rozekrans.


Van een ver familielid van katholieke huize kreeg ik eens zo’n attribuut en ik hing het over het kleine schilderijtje van Jan Toorop, zoals hier boven afgebeeld. Een reproductie uiteraard en het zal vast in grote hoeveelheden op de markt geplaatst zijn vroeger, want het komt van voorouders. Zoals je ook overal een Bambi had hangen. Het heeft zelfs hetzelfde lijstje als op de afbeelding.

Helemaal ongevoelig ben ik niet voor dit soort eeuwenoude attributen en ik geloof zelfs wel dat ze een op zijn minst rustgevend effect kunnen hebben.

De mala van de boeddhisten wordt gebruikt om de tel bij te houden van de mantra’s . De spreuken die de ziel kunnen reinigen.

De oudste van de mantras is het ( of de) Ohm; het geluid waarmee het universum is gecreeerd, zoals ik ergens las. En ik herinner me dat ik eens op een training met een groep het Ohm-mantra moest “zingen”. Het resoneren van de stem was een hele ervaring en ik kwam er achter dat mijn longcapaciteiten beslist goed zijn, want ik hield het met gemak het langst vol.

Ondanks de javaanse jongens.

Om mani padme  hum is een bekend mantra en het betekent:

“Ik eer de vrucht ( wijsheid) van de lotusbloem,”maar er zijn meerdere betekenissen.

————————————————————————————-

3-12-2015

2016 Jan Toorop in

http://www.gemeentemuseum.nl

—————————————————–

vanaf 25-2-2016

 

Toorop_Omslag_ogen_voor_WEB

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op over rozenkransen en mantra’s/2016 Jan Toorop in Gemeentemuseum

  1. Theodorus zegt:

    Zuiver blog.

  2. peter louter zegt:

    Helaas alleen maar slechte herinneringen aan rozenkransbidden. Wij hadden cocosmatten thuis.
    Mediteren lijkt me wat anders.

  3. laila zegt:

    @Theodorus.
    O.
    @peter.
    Ik kan me de afdrukken van de cocusmatten in je knieen voorstellen:-)

  4. kuifje simon zegt:

    Mooie Toorop !!!

  5. Ina Dijstelberge zegt:

    Ik mediteer daagelijks, soms met een mantra, vaak alleen op de grondtoon.
    Het is voor mij een manier om werkelijk in contact met de natuur te komen, te ontspannen en mijn geest te legen.
    Bidden heeft altijd ver van mijn bed gestaan.

  6. laila zegt:

    @kuifje.
    Dank je wel.
    @Ina.
    Wat bidden betreft hebben we overeenkomsten en mediteren wil ik nog eens leren. Het kookt al weer in mij van verontwaardiging namelijk;-)

Geef een reactie

