rondzingende scherven

Heel fraai vind ik het gedicht van Peter Verhelst; één van de drie winnende gedichten in het kader van Gedichtendag.

Vaas

Kun je een vaas haar breekbaarheid verwijten

of een hand het breken van de vaas?

Misschien is het zo bedoeld

dat de vaas de hand op zich af zingt,

zodat de hand niet kan weerstaan,

hoewel de hand weet dat hij slaat

en in de vaas al scherven zingen

voor ze zijn ontstaan.

Waarom zou de hand verlangen naar een vaas

die, als een hals, zich uitstrekt naar de hand

die haar wil slaan? En waarom wil de vaas

haar scherven naar de oppervlakte zingen

zodat de hand haar niet langer kan weerstaan?

Misschien droomt de vaas wel van de hand

een roos te maken, wil de hand op zoek gaan naar de vaas

om eindelijk de scherf te vinden

waarmee hij rozen uit zijn eigen pols kan slaan.

En dat Antjie Krog speciaal voor gedichtendag een bundeltje schrijft verheugt me.

http://www.gedichtendag.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op rondzingende scherven

  1. maria zegt:

    Ontzettend goed.
    Doet me ook denken aan de spiegel die ik kapot heb geslaan en die mij heeft geinspireerd tot heel veel mooie en melancholieke foto’s….Reactie is geredigeerd

  2. laila zegt:

    @maria.
    Waarvan je al een foto hebt laten zien?
    (Ik heb net een foto van Peter toegevoegd en de titel van het blog veranderd.)Reactie is geredigeerd

  3. maria zegt:

    Ja precies, Laila de foto die ik heb laten zien.
    Maar ik heb veel veel meer, honderden in feite.
    Als ik verdrietig ben is het een uitlaatklep zo’n schervenfoto te maken- en nog heb ik me niet verwond, wat me verbaast.
    (Mijn spiegellijk heb ik opgeborgen in zwart velour onder mijn bed. Echt waar)
    Uitstekende blogtitel, en leuk met de foto.

  4. Ingrid van den Bergh zegt:

    Hier wordt gezongen over aantrekkingskracht; onzichtbaar maar niet te verslaan.

  5. laila zegt:

    @maria.
    Wat triest. Sterkte. Er is zoveel verdriet.
    @Ingrid.
    Complex, lijkt mij.

  6. marijke zegt:

    wat prachtig. ken hem alleen van zijn voor mij onweerstaanbare romans.
    maar ik wist dat er meer was, toneel, maar gedichten? dat niet.
    mooi, dankjewel.

  7. playabianca zegt:

    prachtig,zit veel diepgang in.

Geef een reactie

