hout/ IM Jan Foudraine

Gisteren zocht ik het nog.Wie is van hout van Jan Foudraine, waarin zo fraai de taal van een man met wanen naar voren komt. Het is nog steeds een favoriet als het gaat  om begrijpen van psychoses. Het boek is prachtig ingebonden door een boekbinder die werkt in de psychiatrie ( een student van toen)

Maar het zal op mijn werk liggen.

Vanmorgen genoot ik van een artikel over Patrick Damiaens, een Vlaamse ornamentist die kan maken wat zijn ogen zien(Stentor)

Ik hou van hout; de geur de schoonheid van de versieringen en ik denk aan vroeger. Een oud-oom van me had een meubelmakerijtje en als we familie bezochten gingen we er altijd even langs vanaf het station.

Patrick heeft wel vierhonderd beitels maar in lindehout snijdt hij. Wel drie uur doet hij over een driedimensionele roos.

Heel trots is hij op het draagstel voor dragersgilde Sterre van der Zee in de OLV-basiliek, dat op zijn side te zien is.

http://www.patrickdamiaens.be

Maar ik kies voor deze boeddha waarmee ik dan een lijntje kan leggen naar bokskampioene Lucia de Rijker die morgen in een film van George Schouten( Ned 2,12.00 uur) aan agressieve jongeren probeert uit te leggen hoe zij vanuit het boeddhisme en het boksen geleerd heeft met haar boosheid om te gaan.

En zo zet ik de stappen van hout naar Foudraine,

naar boeddha en boksen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

9 reacties op hout/ IM Jan Foudraine

  1. Jaap van Nieveld Goudriaen zegt:

    Prachtig boek! Mooi voorbeeld hoe het ook kan in de psychiatrie. Het markeerde het einde van de "methode Kraepelin".

  2. maria zegt:

    Wie is van hout, wat een titel.
    Prachtig.

  3. Ingrid van den Bergh zegt:

    Mooie verbindingslijnen lopen er door deze bijdrage. Woord, beeld en zintuigen (de geur van hout) maken haar tot een ‘beleving’.

  4. Thera zegt:

    Een zeer logische "van de hak op de tak", om maar in houtsferen te blijven. 😉

  5. laila zegt:

    Tjongejonge:wat een dag. Op de Wijde Aa gestaan in de zon. Da’s lang geleden dat dat kon.
    @Japio. Hij blijft mooi; we hadden het er al over:-)
    @Maria.
    Ken je het niet?
    @Ingrid.
    Dank u.
    @Thera.
    Je blijft in de sferen:-)Reactie is geredigeerd

  6. meeuwenoord zegt:

    jaren,jaren,geleden gelezen.

  7. lebonton zegt:

    ik heb het nog.
    een indringend boek.

  8. laila zegt:

    @m.En?
    @lebonton.
    Vinnik ook. Ik wilde ets schrijven over gekte en taal. Heel mooi/indringend is ook: Het leven van de schizofrene dichter Alexander Marz .Ken je die bekroonde film?

  9. meeuwenoord zegt:

    ik,moet,40 jaar,terug,graven,mijn,boom generatie,had,eind 69,hun verplichte militaire dienst gehad,er was maatschappelijke alles,an de hand van vietnam,tot ontkerking,het allemaal,op zn kop,wie in t leger kritiek,uitte moest al naar de district pyschiater,en kritiek was toen trendy,wie,is van hout was een bestseller,verboden bij instituten en machtsuitvoereende organen te lezen,ik herr,me dat ene prof,carp,inleiding gaf,foudraine en zovele toen gingen bij de baghwan,maar dat liep op weinig uit,het was een spannende tyd,ik maakte er deel van,de defenitie gek,of anderszins is nog steeds niet rond,het is een van de vele fenomenen,die wellicht nooit,worden afgerond,alles moet passen in een tydsbeeld,en later kan,of probeert men het te verklaren,ik,ga lopen voor de conditie,zal t helpen,morgen weer werken op de rai,lekker smullen,horeca beurs,altyd gezellig,groetje,klaas.

Geef een reactie

