de liefde dus

Tjongejonge waar ben ik aan begonnen.
Stel ik daar even stoer in mijn vorige blog dat ik aan de Jan Hanlo Essayprijs mee ga doen, zie ik net dat er maar één vrouw is die hem gewonnen heeft.
En wat voor ééntje.
Joke Hermsen, die al veel publicaties op haar naam heeft staan.
Boeken, essays en er zijn wat mij betreft interessante bij.
Onlangs kreeg ze de Halewijnprijs voor haar historische roman over Belle van Zuylen, maar ze is  gepromoveerd op  onder andere Lou Salomé, één van de wat mij betreft boeiendste vrouwen uit de geschiedenis.

Durf ik de "concurrentie" aan met een schrijfster van zo’n kaliber? Natuurlijk wel; over creativiteit beschikken we allemaal en het proces van het schrijven is verrukkulluk, afgezien van de prijzen.

Ik ben al een beetje aan het denken over het thema: O Nederlandse Taal en betrek daarbij de overdenkingen in de bijdrage van Bart FM Droog,  mbt de Dichter des Vaderlands, die ik heel zinnig vind.
Taal kent vele hoeken en gaten,  dialecten , streektalen en vertalingen.

Eén van de mooiste vertalingen die ik ken is  de Drentse vertaling  van een herfstgedicht van Rilke, van Marga Kool, waar ik eerder over blogde. Een fragment.

Wer jetzt kein Haus hat baut sich keines mehr.
Wer jetzt allein ist, wird es lange bleiben
wird wachen, lezen, lange Briefe schreiben
und wird in den Alleen hin und her
unruhig wandern, wenn Blatter treiben.

Die nou gien huus hef, bouwt hum der gien meer.
Die nou alleen is, zal dat hiel lang blieven
zal wakker liggen, lezen, lange brieven schrieven
en rusteloos door hoge lanen dolen,
hen en weer den, zoals de wiend het blad verdan zal blazen.

Een inspirerende vrouw Joke Hermsen. Mooi ook met knot.
Die draag ik niet:-)

Met essays als:
– Van wie is de tijd en
– Vrouwelijke lust in de literatuur.

zie:
http://www.jokehermsen.nl,
waar heel veel fraais te lezen is.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

21 reacties op de liefde dus

  1. peter louter zegt:

    Van mij alvast twee aanbevelingen als aanmoedigingsprijs

  2. Jack Pastoor zegt:

    @Laila: je schrijft het zelf al, het proces van schrijven is waar het om gaat, niet het winnen. Whatever that may be.
    Als je (meedoet) schrijft heb je immers al gewonnen of tenminste de angst voor verlies bij jezelf overwonnen. Daarom kan er ook geen sprake zijn van concurrentie, hoewel het natuurlijk wel menselijk is als je het als zodanig voelt als je aan een wedstrijd mee doet.
    Trouwens, een zeer aantrekkelijk vrouw om te zien. Krachtige kin, mooie nek. Geen extra opsmuk zoals sieraden of overdreven make-up. Wellicht alleen wat gezichtcrème en een klein beetje kleur in haar haar, maar onvoldoende om het grijs volledig weg te werken. Het geeft een mooi ingetogen en oprecht beeld van haar. Een dergelijke foto zou me bijna weer aan het lezen krijgen : -))

  3. Jack Pastoor zegt:

    @Laila: shit, schrijf ik over Joke Hermsen (die foto heeft dus blijkbaar een snaar bij me geraakt) terwijl ik eigenlijk je een complimentje wilde geven voor weer een schitterend gedicht. Vertalen van (speciaal) gedichten lijkt me vreselijk moeilijk, maar het klinkt in mijn oren beter in het Drents dan in het ABN. De vertaling is voor mijn gevoel hier erg goed gelukt.

  4. laila zegt:

    @peter.
    Dank u voor het compliment. Als je tijd hebt beveel ik jou aan:-) om even op haar interessante site te kijken. En: laat nog eens weten hoe je het vind.
    @Jack.
    Ach; het oog wil ook wat, niet dan:-)
    En bedankt voor het compliment voor de vertaling van het gedicht. Ik hoop dat Joke het leest.Ze heeft er in ieder geval al een prijs voor.
    A propos: vanavond de laatste les psychiatrie van het jaar. Over persoonklijkheidsstoornissen. Bestaan die nog?;-)

  5. Jack Pastoor zegt:

    @Laila: Als je een praktijkvoorbeeld nodig hebt kan je me uitnodigen. Het is niet aan me te zien. : -)))))))

  6. Ingrid van den Bergh zegt:

    mooi om te zien hoe je, de eigen ambities ten spijt, anderen in het zonlicht plaatst

  7. laila zegt:

    @jack.
    Halve zolen genoeg hier:-)
    @Ingrid.
    verrassend; jouw reactie.

  8. Jack Pastoor zegt:

    @Laila: In Irak hebben ze zelfs hele zolen. Dat die niet twee keer zo gek zijn heeft de hele wereld kunnen zien. Ik zag er laatst twee van die hele zolen op de televisie in de juiste richting vliegen. Alleen waren de coördinaten nog niet helemaal fijn afgestemd, vandaar dat het geen bull’s-eye was.
    Ik raad Bush niet aan om naar Tibet te gaan. De kans is zeer groot dat ze daar met stront gooien. Zo houden ze de Yaks (redeloze woeste beesten) ook in bedwang.
    Succes met de les vanavond. Meestal is zo een laatste les leuk.
    Toch???

  9. Luuk zegt:

    Gewoon doen laila, en veel succes.
    Ambities mogen, deze gaat niet ten koste van wie dan ook. Dus doen!!!
    groet Luuk

  10. laila zegt:

    Doe ik Luuk, net als twee jaar geleden. Ik hou van langdurige schrijfprojecten. Het bloggen alleen is me te beperkt en wat het Sara-boek betreft moet ik weer wachten.
    Beankt voor je reactie.

  11. laila zegt:

    nb Binnen mijn schrijfgroep heeft iemand net een juweeltje van een historische, literaire roman (novelle) afgerond over een voorvader uit Friesland ( er is twee jaar aan gewerkt) , een kaptitein die gevangen zat in Londen en in het ijs in Stalingrad.
    Helaas gaat hij emigreren maar ik ga proberen er een uitgever voor te zoeken.

  12. Ingrid van den Bergh zegt:

    laila, geweldig dat je dit doet. Heel veel succes.

  13. laila zegt:

    ha die Ingrid.
    Lijkt me ook wel iets voor jou. Niet?

  14. Ingrid van den Bergh zegt:

    Bedoel je proberen een boek uit te geven voor een ander? Waarom denk je dat ik op INTERNET publiceer? Natuurlijk omdat ik geen zin heb in het gedoe met uitgevers;-)) Daarom heb ik nu zoveel respect voor wat jij wilt gaan doen. En uitgevers kunnen ook meevallen hoor, persoonlijk heb ik er geen ervaring mee, alleen van horen zeggen.Reactie is geredigeerd

  15. laila zegt:

    O bedoel je dat.
    Ik dacht: meedoen met de essay-prijs.
    Wat dat boek betreft:
    Het is mede door feedback van de schrijfgroep tot stand gekomen en heel mooi, en ik ga er achter aan dat het uitgegeven wordt, maar ga er niet zo mijn best voordoen als voor het Sara-boek. Daar ligt mijn hart in.
    Het boek voegt iets toe en daar houd ik van.
    het voegt iets toe aan de geschiedenis en is heel mooi geschreven. ( Dat het een voorouder van een schrijfmaat betreft geeft het voor mij een emotionele meerwaarde)
    Zelf heeft hij die ambitie niet en geen tijd.

  16. laila zegt:

    Het curieuze van dat juweeltje van mijn schrijfmaat is overigens dat het ook nog voorouders betreft van de filosoof Lolle Nauta; een tak die hij overigens niet kent.

  17. laila zegt:

    Terwijl hij uit een Zeeuwse christelijke tak komt.
    Fascinerend dat dezelfde roots dergelijke verschillende wegen op kan leveren.

  18. kornelis zegt:

    ‘taal kent vele hoeken en gaten…’
    mooi gevonden; voel me daar thuis!

  19. laila zegt:

    @Kornelis.
    In hoeken en gaten is het goed toeven:-)
    Dank voor je reactie.

  20. fred van der walibibibbosbesbozzel zegt:

    Monumentale dame!
    Aanbeffer je bijdrage!

  21. laila zegt:

    Bedankt voor je reactie Fred of was het alleen maar omdat ik jouw foto mooi vond?
    ( Ik heb een gruwelijke hekel aan fake en inhoudsloze hypocritie, maar dat is allang duidelijk niet?)

Geef een reactie

