O Nederlandse taal ( Jan Hanlo essayprijs)/januari 2017

/ januari 2017

Wat is er heerlijker dan een beetje met taal stoeien, woorden over je tong laten glijden en denken over een richting die je op wilt met een verhaal.

De komende vakantie ga ik me daar eens mee bezig houden; want ik lees net in het Tijdschrift Schrijven dat je weer mee kunt doen met de:

Jan Hanlo essaywedstrijd. De wedstrijd wordt om de twee jaar gehouden en in 2007 heb ik ook meegedaan. Uren heb ik me beziggehouden met: de Stad en ik.Je kunt meedoen met de grote essayprijs en de kleine. Bij deze laatste gaat het om 2500 woorden en de datum dat de bijdrage  ingestuurd moet worden is 1 maart 2009.Het thema is: O Nederlandse taal.

Jan Hanlo heeft mooie gedichten gemaakt.

Vogels

Wiekelwakke vlindervleugels

Grijs of terracottakleurig

Hemelsblauw of bleek als schelpen

Fladderen om bloemenkelken

Naast een glad en zwart stuk marmer

Rusten door de zon verwarmde

Kopergroene hagedissen.

Soms ziet men een adder glippen

Fraai maar kwalijk om zijn beten

Zigzagzigzag gaan zijn strepen.

’t Sieraad dat de bomen dragen

Zijn hun ambergele blaren

En te midden van dit lover

Zitten geelgeveerde vogels.

Laten hier hun klanken dwalen

Tureluren dromend samen.

zie www.essayprijs.nl


12-8-2016

Uiteindelijk heb ik de vorige keer niet meegedaan Het was een 6-essay geworden.

Maar nu is er een nieuwe thema

THEMA 2017 ESSAYPRIJS KLEIN: ‘IS DROMEN ALLEEN MAAR SLECHT?’

Iedere editie van de Jan Hanlo Essayprijs Klein heeft een thema gebaseerd op het werk van Jan Hanlo.

 

‘Aan de droom en de fantasie is de werkelijkheid superieur. De werkelijkheid is, zo niet oneindig veel dan toch beslissend veel, werkelijker.’

 

Jan Hanlo Mijn Benul opgenomen in het verzameld proza p. 575

 

De Jan Hanlo Essayprijs Klein is bestemd voor een niet eerder gepubliceerd essay en bestaat uit een geldbedrag van

€ 1.500,- , een trofee en een publicatie in De Groene Amsterdammer. De deadline voor inzendingen is 16 januari 2017.Zie hier het reglement.

 

Jury 2017

Xandra Schutte (voorzitter)

Stephan Sanders
Roos van Rijswijk
Marleen Rensen

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op O Nederlandse taal ( Jan Hanlo essayprijs)/januari 2017

  1. Jack Pastoor zegt:

    @Laila: Ga er voor meid.
    En je ziet het, net op de valreep doe ik het ook eens een keer : -))))
    (een aanbeveling voor onder de aandacht brengen van een mooi gedicht)Reactie is geredigeerd

  2. laila zegt:

    Doe ik meneer Pastoor;-)

Geef een reactie

