unfinished sky

December is voor mij echt een filmmaand. Kaarsen aan en kijken.
Zo zag ik de afgelopen tijd in de huisbioscoop Away from her ( over Alzheimer in een relatie) en Elegy ; twee films die indruk maakten.

Vanmorgen moest ik om acht uur voor het werken  nog even een paar broden halen, want de zonen hebben in het weekend een gigantische eetlust  en in de Metro bij de supermarkt  viel mij het berichtje op over Monic Hendrickx.

Een Australische Oscar  heeft ze gewonnen voor haar hoofdrol in Unfinished Sky; een soort remake van de Poolse Bruid, een prachtige film, die ik meerdere malen heb gezien. Het was haar eerste grote rol waarmee ze meteen een Gouden Kalf won.  Nooit heb ik een film gezien waarin twee mensen zo expressief een appel kunnen eten.

Unfinished Sky , van regiseur Peter Duncan won ook de prijs voor het beste geluid, beste camera en beste montage.

Hendricks speelt in de film Tameena, een illegale Afghaanse immigrante die vlucht uit een bordeel waar zij wordt mishandeld. Na een lange tocht strandt ze op het erf van de Australische boer John.

Monic Hendrisckx heeft de prijs opgedragen aan alle vluchtelingen ter wereld en ik vind haar een type dat zoiets van harte meent.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op unfinished sky

  1. laila zegt:

    De "kleine uitgever" die ik vorige week, op zijn verzoek, het Sara-manuscript ( zie blog 2-12) toestuurde mailde me vanmorgen:
    "Ik heb het net gelezen, maar het is toch niet iets voor mijn fonds.
    Maar omdat ik het met jou belangrijk vind dat het wordt uitgegeven, heb ik het bestuur van de Vereniging Zelfstandige Uitgevers( daarvan ben ik lid) benaderd met de vraag of ze naar alle aangesloten uitgevers een mail willen sturen met de vraag of er interesse is voor het manuscript. Nog niet eerder hebben ze zoiets gedaan, maar ze willen mijn idee bij wijze van proef wel uitvoeren.
    het is nu even afwachten…"
    Ik ben blij verrast.Reactie is geredigeerd

  2. gala zegt:

    ja , de Poolse Bruid is een prachtige film…. Hollands in een ander perspectief… ik ben benieuwd geworden naar de remake

  3. maria zegt:

    Hoi Laila,
    Mooie tip, ik zal kijken of die in Leiden draait, en je hebt gelijk over winter en films.
    Ik heb een erg mooie indrukwekkende Duitse film gezien: Jagdhunde. http://www.biosagenda.nl/film_jagdhunde_17806.html
    En verder heb ik de gewelddagige RAF-film gezien die voor mij zeer belangrik was, maar die voor mensen die niet veel weten van het Duitse terrorisme geen goede instap is. Zie ook het blog van Peter Giesen.Reactie is geredigeerd

  4. laila zegt:

    @gala.
    Eigenlijk gaat het mij in dit item om de slotregel en reactie 1:-)
    @ maria.
    De films die ik noem: Away from her en Elegy hebben we gedownload en natuurlijk hebben we ook geprobeerd die RAF-film te downloaden. Die staat met stip bovenaan de verlanglijst om te zien. Kun je daar niet een blogje aan wijden?

  5. coby zegt:

    Dat is goed nieuws, Laila! Het onderwerp van de film waar je zo enthousiast over bent en het nieuws over het manuscript dat ook over een vluchteling gaat. Dat geeft hoop!
    Hartelijke groet, Coby

  6. laila zegt:

    @coby.
    Dank je wel.
    Ik zag net dat er 170 uitgeverijen zijn aangesloten bij die Vereniging van Zelfstandige Uitgeverijen, dus inderdaad:
    hoop.

  7. laila zegt:

    nb
    Sara is heel erg blij met de ontwikkelingem.
    Ze staat ingeschreven bij Toegepaste Psychologie en gaat in september beginnen!

  8. klaas @ weblog delfzijl e.o. zegt:

    In Assen kreeg ze ook al een prijs:
    http://www.volkskrantblog.nl/bericht.php?id=189042Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

