st.marcus

Gisteren zag ik in NOVA een blonde actrice door het beeld gaan, die een affaire zou hebben gehad met Bernhard. Eén van de vele van hem, maar ook andersom. Bernhard was één van de vele van haar. Interesseert mij dat echt?
Vanmorgen stond de VK er bol van naar aanleiding van het nieuwe boek van Fasseur.
Hij heeft in 2005 toestemming gekregen van Beatrix en heeft alle geheimen onthuld. Van te voren heeft hij de vier dochters ingelicht , las ik en ik vroeg me even af wat het met mij zou doen als ik zou horen dat mijn vader, die al lang overleden is, verschillende affaires met vrouwen zou hebben gehad. Pijnlijk.

Maar echt interesseren doet mij deze toestand niet. Waarom al die commotie?

Veel meer ben ik bezig met iets als huiselijk geweld en de omvang  die vele malen groter lijkt dan de cijfers doen geloven Volgende week ga ik naar een congres Psychotrauma: op de scheidslijn van lichaam en geest.In Zwolle.
Dit onderwerp vind ik pas echt een tragedie en mij interesseert het structurele verminderen van geweld, als dat al mogelijk is.

Een klein berichtje in de krant trok mijn aandacht.
Er is een nieuw schilderij ontdekt. Eén van de weinige religieuze schilderijen van Frans Hals: St.Marcus.

Een schilderij uit  1625, dat ooit overgeschilderd is door de Italiaan Luco Giadano en getooid met witte manchetten. Waarom is dat gebeurd?

Hoewel ik niet christelijk ben , ben ik vanmorgen even naar de boekenkast gelopen om in de Bijbel een fragment van de evangelist Marcus op te zoeken.

Het ware horen  (4:21-25) heb ik gekozen

En Hij zeide tot hen: De lamp brandt  toch niet om onder de korenmaat gezet te worden of onder het bed?Is het niet om op de standaard gezet te worden?
Want er is niets verborgen, dan om geopenbaard te worden, of aan het oog onttrokken, dan om in het openbaar te komen. Indien iemand oren heeft om te horen, die hore.

Een aandoenlijk portret vind ik het en wat is dat voor schim achter hem?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op st.marcus

  1. Solvejg zegt:

    Een leeuwenkop denk ik… Geweldig citaat laila!
    Ik ben benieuwd of het wordt aangekocht door een Nederlands museum, ik hoop het Frans Halsmuseum in Haarlem, dat is lekker dichtbij…

  2. laila zegt:

    Dank voor je reactie Solveg.
    Ik ga me voorbereieden op een training waarbij ik mezelf onder de loupe moet nemen. Gadver!
    Een leeuwenkop. Yes.

  3. peter louter zegt:

    =Indien iemand oren heeft om te horen, die hore.=
    Het moeilijkste wat er is,lijkt mij

  4. Zwollywood zegt:

    Interessant congres…ben reuze benieuwd naar je indruk daarvan.Reactie is geredigeerd

  5. laila zegt:

    @peter.
    "Het moeilijkste dat er is, lijkt mij."Vind je? Goed kijken valt ook niet mee:-)
    Wat vind je van het schilderij?
    @Zwolly.
    Zie:
    http://www.ntvp.nl

  6. Klaverblad zegt:

    Boeiende vondst.

  7. laila zegt:

    @Klaver.
    Dank je wel.

Geef een reactie

