herinneringen , rituelen en de eerste heksenvervolging?/ 19-9-2015 De heksen komen

Het was al koud gisteren en bijna donker toen ik even langs het tuincentrum reed, naast de PI ( penetentiaire inrichting)waar ik was geweest voor een werkbezoek.
Eén van mijn rituelen is het planten van bloembollen in deze tijd. Blauwe druifjes hebben een lichte voorkeur.
Ik verdwaalde bijna in dat centrum en moest twee maal de weg vragen naar de uitgang. Er was een gigantische kerstmarkt.
Ik kocht een witte roos voor op de piano.

Thuis wachtte bovenstaande foto als screensaver en ik was aangenaam verrast. Het huis staat er op waar ik met plezier gewoond heb en onmiddellijk kwamen allerlei herinneringen naar boven.
Het is het witte huis, tweede van links met op de eerste etage de woonkamer met daarachter een keuken. Vanaf een balkon keek je prachtig uit op de lichtjes van de Martinitoren.
Het torentje is van de universiteit waar ik me af en toe terugtrok om te studeren. Ik deed dat graag.

Een tweede verrassing was het nieuwe exemplaar van Filosofie Magazine met fraaie artikelen; oa een interview met Trudy Dehue, hoogleraar in Groningen. Over haar spraakmakende kritische boek De depressie-epidemie ( waar ik eerder over blogde) Het thema van FM is Herinneringen, de beste inspiratie voor nu en  boeiend zijn de stukjes van zes jonge denkers over religie voor ongelovigen. Het meest spreekt mij echter het artikel aan over Hypatia waar Fik Meijer een boek over schreef , Bejubeld en verguisd. ( Athenuem-Polak&Van Gennip) Nog nooit heb ik van haar gehoord, maar ze was hoofd van de plaatselijke filosofenschool, rond 415.

“De geleerden moeten enorme waardering voor haar intellectuele capaciteiten hebben gehad; zeker in de wijsbegeerte werd er over vrouwen niet al te positief geoordeeld: ze konden niet nadenken”,aldus Meijer.
En verderop lees ik “De wereld was in die tijd al grotendeels in handen van de christenen. Martelaren, profeten:dat konden de christenen waarderen. Deemoed en absolute trouw aan God. Hypatia voldeed niet aan dat ideaalbeel-verre van! Het is bekend dat zij openlijk kritiek had op hooggeplaatste figuren en op de ontwikkelingen van Alexandrie. Zij verkondigde het belang van het vrije woord.Een mens naar mijn hart die Hypatia, maar ook Fik Meijer die dit boek schreef.

En aangezien leergierigheid om het zo maar eens te noemen, één van mijn  drijfveren is pak ik Bertrand Russell uit de kast. De man van Geschiedenis van de Westers filosofie en zoek op of haar naam genoemd wordt.
Op blz. 336 staan twee regels, het gaat dan over ene Cyrillus.

“Hij is vooral bekend geworden door het lynchen van Hypatia, een voorname dame,die in bigotte ( =vroom, kwezelachtig) tijd bleef vasthouden aan de Neo-Platonistische filosofie en haar talenten wijdde aan wiskunde. Zij werd uit haar rijtuig gesleurd, naakt uitgekleed, naar de kerk gesleurd en op onmenselijke wijze afgemaakt door Petrus de Voorlezer en een troep woeste genadeloze fanatici.” Op wikipedia wordt gesproken over de eerste heksenvervolging

Tja; wreedheid en fanatici zijn van alle tijden.

Ik kijk nog even naar de sfeervolle foto hierboven, zoek de balk waarlangs een piano gehesen is  en herinner me een aardig ritueel.
Zo tegen 24.00 uur draaiden we JJ Cale, After Midnight en dat was het sein  om de jas aan te trekken, de steile trap af en nog even de straat in te lopen richting centrum, waar in de kroegen allerhande ontmoetingen plaats vonden met studenten (meest alpha), kunstenaars , muzikanten, randfiguren.
Een heerlijke tijd in Groningen.Veel herinneringen.

foto 1:intenet
foto 2:Hypatia, denkbeeldig portret internet.

——————————————————————————————————————

Vanaf 19-9-2015 De Heksen bij Breughel in Museum het Catharijneconvent met tal van aktiviteiten.

http://www.catharijneconvent.nl

verhaal-heksen-brueghel-detail-RP-P-1884-A-7995_jpg_300x99999_q95

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

14 reacties op herinneringen , rituelen en de eerste heksenvervolging?/ 19-9-2015 De heksen komen

  1. kuifje simon zegt:

    Mooie herinnering(en) en bedankt voor de info, waardevol.
    Kuifje Simon : Leven in Frankrijk

  2. Gelkinghe zegt:

    Ha, dat is de straat waar ik werk, maar dan een eind verderop aan de rechterkant.
    Je woonde dus vlakbij de gevelsteen ‘Ick kyk noch int’ (Jadt was er afgevallen, bij de sloop van het huis op de kop van deze straat, waar die gevelsteen eerst in zat).http://gelkinghe.web-log.nl

  3. laila zegt:

    @kuifje.
    Bedankt voor de reactie.
    @Gelkinghe.
    Volgens mij zat de gevelsteen in dat huis.
    Beneden zat de potenbakker.
    Wat een prachtstraat niet?
    Als ik in Groningen ben loop ik er altijd even door.

  4. Zwollywood zegt:

    Wat een leuk verhaal Laila. Groningen: ik heb er wel gestudeerd, maar niet gewoond. Het is een stad met romantiek, zeker als de lichtjes aan zijn.

  5. laila zegt:

    @Zwolly.
    10 jaar heb ik er gewoond en met dit huis had ik massel. Daarvoor een rotkamertje met uitzicht op een muur.

  6. Coby zegt:

    Je hebt zéker geboft met de plek van wonen daar in je studententijd. Je schreef een tijdje geleden over het tijdschrift van Goedele Liekens, ik heb laatst nummer 2 aan iemand kado gedaan. Ik zal ook binnenkort wel eens een blik werpen in het Filosofie-tijdschrift. Jij hebt er in ieder geval plezier van en aan.
    Hartelijke groet, Coby

  7. laila zegt:

    @coby.
    Het is even een tijdelijk abonnement; en dit is een smakelijke aflevering.
    Mijn zoon Erik is net weer thuis uit Groningen. Lag pas om 7 uur in bed na een keiharde tentamenperiode(Hij moet veel harder werken als ik toen) Soms ben ik even jaloers, maar de tijd kan niet teruggezet worden.
    Helaas, soms.
    Toch typisch dat je door zo’n foto( of een liedje) finaal weer in die tijd kunt zitten.
    Laatst was ik in een bejaardenhuis waar ze een hele "oude"kamer hebben gemaakt, met spullen van vroeger, zodat mensen elkaar verhalen kunnen vertellen; herinneringen ophalen.
    Reminiscentie heet dat:
    Herinneringen ophalen er erbij verwijlen. Dat werkt heel goed.
    Lijkt me wel wat:
    Een dagje reminisceren;-)
    Goedele 2 heb ik even doorgelezen. Hmm.Reactie is geredigeerd

  8. Solvejg zegt:

    Dank je wel, wat een mooi schrijnend verhaal. En een reden om zelf ook een exemplaar op de kop te tikken! De eerste heksenvervolging, zo klinkt het wel…….

  9. laila zegt:

    @Solveg.
    Aha; jij bent ook onder de indruk. Ik ook.
    het boek staat op mijn verlanglijstje.
    Ik juich het toe dat mensen de geschiedenis herschrijven, zoals het echt was.
    Schamel trouwens dat de Blokkers met Nederland in 12 moorden de zogenaamde "heksenvervolgingen" vergeten hebben .
    Well:
    Rodrigues biedt troost.

  10. zintuigen zegt:

    Boeiend, zo’n vrouw uit een ver verleden. En Groningen; daar woonde mijn allereerste vriendje. Dus ook ik heb mooie herinneringen aan die stad….

  11. laila zegt:

    @zinuige.
    Mijn eerste woonde er ook, en mijn tweede en derde enzovoort:-)

  12. laila zegt:

    Ach zinuige;
    zintuigen is het!

  13. kees smit zegt:

    In een binnenstad wonen is heerlijk, als het tenminste geen overlast hebt van dronken uitgaanspubliek. Die arme Hypatia kende ik niet.Reactie is geredigeerd

  14. laila zegt:

    Het boek van Fik Meyer wordt vandaag in Trouw aanbevolen. Het gaat over meerdere personen. Staat op mijn lijst.
    Bedankt voor de reactie.
    nb.je maakt wat mee als participerend nachtleven/student;-)Menigeen gaat er onderdoor.

Geef een reactie

