tweelingbroertjes/ mei 2016 Kamptekeningen Henri Pieck

Ze groeiden dicht naast elkaar op, maar er was armoede.

Beiden hadden ze een tekentalent.

De ene kent iedereen en menig kenner vraagt zich af of het kunst of kitsch is.

Een paar jaar geleden heb ik , met een groep collega’s een rondleiding gehad in het Anton Pieckmuseum in Hattem en behalve de zoete sprookjeswerken heb ik heel fraai illustratief werk gezien. Ik kocht een houtsnede met twee olifanten.

Een harde werker was Anton , een ietwat brave tekenleraar ook , 40 jaar, zag ik gisteren in de documentaire.

Wel mooi vind ik deze tekening van Schubert aan de piano.

Henri was zijn broer, ook een groot tekentalent. Hun levens liepen al vroeg uit elkaar.

Henri was meer naar buiten gericht was zelfs een spion.(één van de belangrijkste van Stalin, blijkt) Verbleef in Buchenwald.

Gisteren was er  een gereformeerde man uit Kampen in de documentaire die vertelde dat hij veel van Henri had geleerd in Buchenwald. Het bidden kon je fataal worden; als je niet oplette werd je eten geroofd.

Er is een boek geschreven over de broertjes en de schrijvers vertelden in de documentaire dat ze het geschreven hadden vanwege Henri, die eigenlijk meer boeide dan Anton, die iedere Nederlander kent.Het contrast tussen de beide mannen.

Wonderlijk hoe zulke levens verlopen.

Tweelingbroertjes; na pakweg 70 jaar weer eens verenigd op een foto. Als vreemden.Anton ,de dromer werd veel ouder.

Maar Henri tekende hartverscheurend.

Ik vraag me nu even af of Anton dacht aan zijn broer toen hij de twee olifanten uit hout sneed.

 
 

 
 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

15 reacties op tweelingbroertjes/ mei 2016 Kamptekeningen Henri Pieck

  1. Thera zegt:

    Hoe heette de schrijvers? Jammer dat je de foto niet kunt laten zien. Ik ben al even gaan googlen, maar kan hem niet vinden.

  2. Thera zegt:

    heetten bedoel ik natuurlijk.. :-S

  3. Karin zegt:

    Jammer maar gemist. Dit soort documentaires vind ik altijd boeiend. Van Henri had ik nog nooit gehoord….

  4. jacob hesseling zegt:

    @ Ik heb het programma opgenomen

  5. laila zegt:

    @Thera.
    Als je goed googelt kun je de namen wel vinden.
    @Karin.
    Fascinerend vind ik dat twee van die broers, twee tegenpolen haast.
    @jacob.
    Het is echt interessant, maar ja:ik vind bijna alles boeiend;-)

  6. martien zegt:

    Programma gemist. Anton Pieck ken ik vooral van zijn tekeningen van vroeger rond Kerst en Nieuwjaar en van Hattem. Ik wist niet dat hij een tweelingbroer had.

  7. maria zegt:

    WAT een verhaal!
    Ik moet ook denken aan de "tweelingbroers" Canetti-Wotruba.

  8. marijke zegt:

    documentaire gemist, gelukkig is er uitzending gemist. en het boek ga ik lezen. had al wel gehoord over de tweelingbroer die zo hartverscheurend tekende.
    moest toen ik je titel zag in eerste instantie denken aan perenbomen bloeien wit van gerbrand bakker, gisteren voorgelezen door de schrijver beluisterd. ook zeer de moeite waard.

  9. gala zegt:

    intrigerend dit en die tekening van Henri vergeet ik nooit

  10. kornelis zegt:

    vraag me eveneens af of Henri in Buchenwald aan zijn broer dacht toen hij de tekening van de man achter het prikkeldraad tekende…

  11. laila zegt:

    @allen.
    Bedankt voor de reacties.
    Op naar een nieuw blog.
    Panta Rhei.

  12. pacopainter zegt:

    gezien! Was zeer boeiend

  13. zintuigen zegt:

    Fascinerend, één en toch twee.

  14. laila zegt:

    @zintuigen.
    Of ze ééneiig waren weet ik niet

Geef een reactie

