geluk is een werkwoord

is een heerlijke,ietwat oubollige uitspraak in hoe kan het ook anders: het tijdschrift Happinez.
Albert Einstein wordt ook ergens geciteerd en zijn uitspraak treft me.

"De mooiste emotie die wij kunnen ervaren is die van het mysterie. Het is de meest wezenlijke emotie die aan de wieg van alle ware kunst en wetenschap staat .Degene voor wie deze emotie een vreemdeling is, die zich niet langer kan verwonderen en kan laten meesleuren door ontzag is zo goed als dood, een uitgeblazen kaars. Om te beseffen dat er achter alles wat ervaren kan worden, iets is waar we met ons verstand niet bij kunnen, waarvan de schoonheid ons slechts indirect bereikt:dat is religie. In die zin, en alleen in die zin, ben ik een diep religieus mens."

Enfin: geluk is een werkwoord en ik ga er werk van maken vanmiddag dat geluk af te dwingen.Ik loop Museum de Fundatie binnen en geniet van de soms intense portretten van Paul Citroen.
Onder andere dit zelfportret met Lotti Weis. Wat hij precies bedoelt te zeggen lijkt een mysterie. Of niet?

no.200

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

17 reacties op geluk is een werkwoord

  1. cor zegt:

    nee dus ik kan er wel iets bij bedenken,al was’t alleen maar de tekst linksonder; en geluk ok; zo is verliefd een voltooid deelwoord van ’t werkwoord verlieven!!!!!

  2. laila zegt:

    Ha die Cor.
    Tjeetje; die tekst had ik niet gezien, maar ik dacht wel zoiets:
    waar het hart van vol is loopt het penseel van over:-)
    Maar ook dat blijft een mysterie: een vol hart.

  3. peter louter zegt:

    ook god is een werkwoord, leerde ik eens.
    Dat past wel bij de uitspraak van Einstein.

  4. vuurjuffer zegt:

    hoi laila,
    voor mijn werk maak ik al sinds jaar en dag gebruik van het boek: Liefde is een werkwoord, spelregels voor een relatie, van Alfons Vansteenwegen,
    zo zie je maar, aan alles valt te werken
    veel geluk vanmiddag bij Paul Citroen,
    ik ga er binnenkort heen met een heel speciaal iemand:))
    een herfstgroetje

  5. lebonton zegt:

    het is mij wel eens gelukt.

  6. maria zegt:

    Ik heb net een artikel gelezen over Einstein in Leiden, in het alumni-blad "Leidraad".
    Hierover vandaag of morgen een blog.Reactie is geredigeerd

  7. laila zegt:

    @peter.
    Zullen we gaan goden volgend weekend?
    @vuurjuffer.
    Lang niet gesproken, terwijl we 500 m van elkaar afwonen. Gelukkig is er internet:-)
    Klinkt goed: een heel speciaal iemand.
    Ik heb een speciaal portret gekocht van Chagall.
    @lebonton.
    Aha; jij weet van de hoed en de rand!
    @maria.
    Typisch dat jij op Einstein valt:-)
    In mijn vorige blog had ik het over Renate Rubinstein.
    Haar portret van Citroen hangt toepasselijk tegenover dat van Carmiggelt.

  8. vuurjuffer zegt:

    mooi dat je iets speciaals gekocht hebt -)

  9. Thera zegt:

    He goh, wat een heerlijke bijdrage! Ik geniet.

  10. laila zegt:

    @Thera.
    Fijn dat je kon genieten.Zelf ben ik er ook wel content mee.

  11. Coby zegt:

    Ben even aan het bijlezen bij je, je hebt zeker herfstvakantie en lekker de tijd om te schrijven.
    Leuk dat je nog een keer de tentoonstelling van Paul Citroen onder de aandacht brengt en hebt bezocht. Je verhoogt mijn voorpret…. :-))
    Hartelijke groet, CobyReactie is geredigeerd

  12. laila zegt:

    Dag Coby; ik ben in de bibliotheek want er is een gigantische computerstoring.
    Ik heb nog gekeken of ik je zag:-)
    Er zijn zoveel portretten dat je minstens twee keer kunt gaan.

  13. Ingrid van den Bergh zegt:

    Graag wil ik religieus zijn op de manier van einstein. Wat een ruimte schept hij met zijn uitspaak.
    Een musterie, dat is waar. er komt wel een gedachte maar die moet misschien wel binnen blijven.
    Knappe bijdrage, Laila.
    Ik kwam hier terecht via het huidige blog van coby.Reactie is geredigeerd

  14. laila zegt:

    Dank je wel Ingrid.
    Ik vind hem ook mooi; die uitspraak.
    Je maakt me wel nieuwsgierig naar die gedachte:-)

  15. Ingrid van den Bergh zegt:

    Sorry voor de slordigheid in mijn vorige reactie.
    De vrouw is (ofschoon in de achtergrond) groter dan de man weergegeven. Geeft dit misschien het belang aan van de vrouw voor de schilder?

  16. laila zegt:

    @Ingrid.
    Volgens mij was die Lotti een klasgenoot ( Kunstacademie) waar hij verliefd op was.

  17. Ingrid van den Bergh zegt:

    Daar komt hij, op deze wijze, dan best duidelijk voor uit.

Geef een reactie

