no direction home/13-10-2016 Nobelprijs literatuur Bob Dylan

Gisteren heb ik hem eindelijk gezien.
De dvd die ik een paar jaar geleden als verjaardagskadootje kreeg.
No direction home, van Martin Scorsese, waarin het muzikale leven van Bob Dylan verteld wordt. Deel 1 heb ik nu gezien, over zijn jeugd in de Midwest, zijn contacten met Woody Guthrie, Pete Seegers , Joan Baez en al die andere groten en curieuze muzikanten. Zelfs Billie Holiday kwam even langs met Strange Fruit.Hij is zelf ook steeds  aan het woord en veel opnames zijn uniek. no-direction-home-20050926060157069-000

En er is eigenlijk maar één conclusie mogelijk.
De popmuziek van die tijd is nooit meer geevenaard.
Zo bewogen, betrokken, eigenzinig, bezield en niet met een commerciele saus overgoten.
Deel 1 zag ik , twee uur lang genieten en meezingen  en één van de laatste nummers was
Only a pawn in their game.
The day Medgar Evers was buried from the bullet he caught
They lowerend him down as a king
But when the shadow sun sets on the one
That fired the gun
He’ll see by his grave
On the stone that  remains
Carved next to his name
His epitaph plain
Only a pawn in their game

art: Bob Dylan


Van Harte gefeliciteerd.

Dit weekend ga ik deze schitterende muziekdocumentaire ( muziekgeschiedenis) weer bekijken en Kronieken weer lezen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op no direction home/13-10-2016 Nobelprijs literatuur Bob Dylan

  1. Karin zegt:

    Hmm ik weet niet Dylan is vast wel goed. Maarre zelf zie ik het als een teken aan de wand, maw dat je oud wordt als je vind dat het vroeger beter was…….

  2. laila zegt:

    Hoho ;
    "vast wel goed?’Een genie Karen:-)
    Die tijd heeft veel muzikale talenten opgeleverd.Dat is een feit.
    Meer dan de patatgeneratie of de internetslaafjes;-)
    Wat je oppert is niet zo.
    In mijn vorige blog had ik het immers over een talentvolle jonge filosoof.

Geef een reactie

