weven

"Weven is al eeuwenlang een belangrijk onderdeel van de Mayacultuur", lees ik in de Stentor en ik denk aan al die weefgetouwen die ik in de loop der tijd gezien heb, in de instellingen ( arbeidstherapie)Ik hou van dat ambachtelijke , de ruitjes van de keukendoeken die tevoorschijn komen, maar ook prachtig ontworpen patronen met fraaie kleuren.

…en een proces, van het sorteren van de garens tot het opbinden van het touw, waarbij de hele familie betrokken is."
Medepresentator Art ( Return to sender) bezoekt het dorpje San Antonio Palopé in Guatemala waar twee verschillende cooperaties sjaals weven die via het internet en de Hema verkocht worden.

Acht verschillende landen worden door Art en Katja Schuurman bezocht
In de eerste aflevering vanavond reist Katja per bus naar Chitwan in Nepal.
Negentien vrouwelijke ondernemers hebben zich verenigd met het doel hun afzetmarkt te vergroten.
Dit doen zij door samen te werken met westerse vormgevers, die de traditionele technieken gebruiken voor nieuwe ontwerpen. Decoratieve kussenslopen maken ze.
Katja ziet ook het resultaat van het zogenaamde teruggeefmodel.
De winst wordt geinvesteerd in de bouw van een nieuwe fabriek en bijbehorende creche.
Verder wordt gewerkt aan scholing enzovoort. Prima ontwikkelingssamenwerking, lijkt mij.

Een ander bericht in de Stentor dat me opvalt is de oprichting van Ellla een Leven Lang Leren Academy van Mienke Schinkel, het Nijenrode aan de Ijssel, samen met een aantal ondernemers.( en Hogeschool Windesheim)
Van education permanente ben ik een groot voorstander, mijn nieuwsgierigheid is dus gewekt,vooral ook door haar foto , ze is iets ouder dan ik en draagt een prachtige ketting en de kop van het artikel:
Talent bevrijden met een leven lang leren.Wow; een zin waar wat in zit.Haar vier sleutelwoorden in het leven zijn dan ook:
passie, bevlogenheid, werken en (af)leren.

 Maar  bij het woord " Nijenrode" krijg ik allerlei beelden.
Saaie mannen met stropdassen en aardappels in de keel, zich conformerend aan "de code"van een  soort nouveau riche. Kwalletjes. Zijn dat de beheersers van de geldstromen van de laatste tijd?

Enfin, Mienke heeft jaren een tuinderij gehad en gaat uit van natuurwetten.Pas op haar 34ste ging ze naar de moedermavo, ze heeft ook kinderen en moest thuis voor jongere kinderen zorgen  en is nooit meer gestopt met leren, tot aan de masterstitel.
"Je kunt pas oogsten als je gezaaid hebt en dan moet je geduld hebben. Je kunt duurzame groei niet forceren."
Het doel is dat er een cultuuromslag in bedrijven komt; een verandering van houding en mentaliteit.

Er wordt nog steeds teveel gekeken naar de technische innovatie. Ik zoek het in de sociale innovatie, de zachte kant.Het draait om mensen."

Eerder blogde ik al over leiderschapsstijlen van managers. Uit onderzoek ( Intermediair) blijkt dan van de vier types het androgyne type, dat daadkracht paart aan invoelend vermogen het beste scoort .
Precies wat Ellla beoogt: talenten de ruimte geven zodat mensen met plezier naar het werk gaan.( Als ze daar nog tijd en ruimte voor  hebben, naast het nachtelijke internetten!)

Net als de vrouwen in Nepal en Guatemala, die mooie producten maken.

foto: internet, ( een beetje geflatteerd)ook gebruikt op 11-4-2007 bij een bijdrage van een collega die als waarnemer projecten bezoekt ( Internationale Samenwerking) en een ceremonie bijwoonde.

zie: www.ellla.nl

return to sender: Net 5, 22.35 uur.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

11 reacties op weven

  1. ceesincambodja zegt:

    Hier in Cambodja heb ik ook nog wat stofjes voor Katja. Zij is welkom.

  2. maria zegt:

    Weven…zo’n belangrijke kunst
    ook als metafoor voor schrijven en leven.

  3. laila zegt:

    Aanbevelen mag ook Maria.
    Maar wat vind jij van mijn verbinding van kwallen met Nijenrode?

  4. laila zegt:

    Cees, ik vergat jou.Worden in C ook stoffen gemaakt?
    Waarom neem je geen contact op met Return to sender?

  5. Coby zegt:

    Ik lees net allerlei boeken over (on)veilige hechting en de invloed op ontwikkeling. Blijkt dat veilige hechting het meest voortkomt bij sensitieve opvoeders die adequaat en tijdig reageren op kind. Het lijkt er op of die kwaliteiten teruglees in de best scorende type van leiderschap….
    Mooi iniatief verweven met weven trouwens.
    Hartelijke groet, Coby

  6. laila zegt:

    @Coby.
    Androgyn leiderschap komt voor bij zowel mannen als vrouwen; in dat onderzoek iets meer bij vrouwen.
    Androgyn ouderschap levert gezondere kinderen op.
    Daar ben ik van overtuigd:-)
    Ik heb veel te maken met allerlei ambachten in instellingen ( kaarsenmakerij, mattenmakerij, houtbewerking, boekbinden, laswerk, keramiek enzovoort)en weven intrigeert me bijzonder.
    Bedankt voor je reactie.

  7. maria zegt:

    Heb ik niet aanbevolen??
    Inderdaad, vergeten, NU nog.
    Het thema weven is erg interessant ook in Leiden, de hele weversindustrie die nu is verdwenen, en al de wevershuisjes in mijn buurt.
    Ook in de geschiedenis van het marxisme spelen de wevers en hun lot een cruciale rol.
    Overigens, als je de Musilkop wilt uitprinten, stuur ik je nog het origineel in een hoge oplossing, of wacht, nee, ik zet die gewoon op internet straks, dan kan je die beter downloaden (is een zwaar bestandje!)
    Ik zet hem op http://www.passagenproject.com/wotruba_musil_groot.jpg

  8. laila zegt:

    @Maria.
    Ik zag net dat er een vrouwenafdeling van de Vrijmetselarij is die Weven als naam heeft:
    Vita Femina Textura.
    Verder is het onderwerp ontwikkelingssamenwerking nu natuurlijk totaal ondergesneeuwd.
    Over het beeld heb ik nog even bij jou gereageerd.

  9. Annelies zegt:

    Wat prettig om ook eens positief nieuws te vernemen ! Ik houd van de kleuren van de Maya’s, het past ook bij hun uiterlijk. De foto, geflatteerd of niet, is prachtig !

  10. laila zegt:

    Bedankt voor je reactie.
    De foto vind ik ook wel mooi en Ellla vind ik inspirerend met Helmert Woudenberg oa.)

Geef een reactie

