het mooiste ontwerp

fotoZoals Trouw de actie had om het mooiste schilderij te kiezen en vorig jaar het Mooiste gebouw, ( ik nomineerde Museum De Buitenplaats in Eelde) zo is er nu de actie:  Kies het mooiste ontwerp.
Heel interessant vond ik het bij de vorige acties om te lezen waarom iemand een bepaald gebouw of schilderij koos.

Bij een ontwerp kun je aan heel veel dingen denken. Het ontwerp van meubels, gebruikvoorwerpen voor de keuken, auto’s,  grafische lettertypes, bankbiljetten en noem maar op, maar ik hou van hout.

Vroeger ; in de vijftiger en zestiger jaren liepen we met mijn ouders vanaf het station in Deventer langs de meubelmakerij van een oom. Nog ruik ik de geur en zie ik de prachtig gedraaide en bewerkte  poten, die we mochten bewonderen. .

Ik kies voor de Thonetstoel no. 14, een ontwerp uit 1859 van Michael Thonet.
Het is een heerlijk licht caféstoeltje met een hele fraaie ronding, die als een doorbraak gezien werd in de houtbewerking.

En als een speer vliegen mijn gedachten naar  mijn stamkroeg van weleer, ik  ruik de warmte van de kachel als ik op een koude dag, met de kraag naar boven naar binnenloop.
Het water loopt me in de mond als de geur  van de zelfgemaakte bonensoep of snert me bereikt.
Aan de thonetstoelen en tafeltjes wordt gekaart en de krant gelezen en de wijn en het bier laten zich goed smaken.

De plaatselijke dichter declameert ironisch uit eigen werk ( JP Rawie) , bladeren vliegen langs de ruiten, maar binnen is het warm.

Ik ga ofschoon de mensen en de drank er
bedroevend zijn, in een café, voor anker,
wat maakt het immers uit waar of ik wacht
op wereldoorlog, hartaanval of kanker ?

Maar het gaat natuurlijk om een Nederlands ontwerp en dan kies ik nu voor de leukste fluitketel, die ik ken. Een fraaie combinatie van blinkend rond staal en vlammend  rond hout.
Le Lapin ( Nicolai Carels HEMA-design 1990) .

Het hoge vuur werd bij ons het hout noodlottig, maar bij goed gebruik zal hij vast lang meegaan.   

Wat is jouw mooiste ontwerp?

Twee prominente nostalgische keuzes wil ik graag belichten.
Lebonton: De Fongersfiets ( stevig vastgeklonken:-))

klaverblad: de Etna-houtkachel

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

10 reacties op het mooiste ontwerp

  1. knaapmet knapzak zegt:

    Ik herinner me een andere Hema fluitketel die ik mooier vond; hij had een vorm alsof hij zich leek te haasten.

  2. peter louter zegt:

    Laila, je vraag is een onmogelijke. Heel wat ontwerpen strijden in mijn hoofd om de uitverkiezing.
    Als het dan toch moet, kies ik voor mijn Jordan Tandenborstel

  3. laila zegt:

    @knaapje,
    Krijg nau wat; bedenk zelluf iets.
    Zo’n haastketel ken ik niet:-)
    @peter.
    Goh, wat saai.

  4. peter louter zegt:

    Wat saai?, het komt rechtstreeks uit mijn intuïtie 🙂

  5. lebonton zegt:

    hee, die ketel heb ik ook.
    mijn mooiste ontwerp is de oudmodel herenfiets, zwart, van fongers.

  6. laila zegt:

    @lebonton.
    We zijn alweer vele ketels verder. Het hout is verbrand, want één van de huisgenoten laat altijd hoog vuur branden bij het opschenken van koffie.
    Mooi; die Fongersfiets. Ik zal nog even kijken alvorens mijn regenlaarzen op de fiets aan te trekken.
    Het valt wel, maar niet mee;-)

  7. Maria-Dolores zegt:

    ik heb, behalve NL boeken en soms pennen en schriften van de Hema, nauwelijks Nederlandse spullen. vind het houten leeslessenaartje (om een woordenboek op te leggen) van Foppapedretti wel mooi.

  8. Klaverblad zegt:

    Leuk blog.
    Ik heb zelf wel een voorkeur voor de Etna-potkachel, uiteraard vanwege de nostalgie.

  9. laila zegt:

    @MD.
    Als je je in dit onderwerp verdiept ontdek je steeds meer Nederlandse ontwerpen.
    @Klaver.
    Mooi; vanwege de grote nostalgische betekenis is de kachel, samen met de fiets in de bijdrage opgenomen:-)

  10. maria zegt:

    Leuke vraag, ik ben nog aan het nadenknen…

Geef een reactie

