Nederland in twaalf moorden

"Balkenende noemde de heftige anti-islam reacties na de moord op Theo van Gogh on-Nederlands.
Hoezo on-Nederlands, vroegen Jan Blokker en zijn zoon Jan jr. zich af.
In het boek en de Teleac-serie Nederland in twaalf moorden houden zij hun landgenoten een weinig flatteuze spiegel voor",

is de kop boven een artikel in de Stentor.

Het idee is een beetje uit balorigheid geboren.
"We willen graag wat verkalkte opvattingen opruimen. Veel Nederlanders denken dat ze bij een volk horen dat door de eeuwen heen altijd tolerant, open en gastvrij is geweest, maar door de eeuwen zijn er altijd moorden en vreemdelingenhaat geweest."

Op de foto is het Meisje van Yde te zien.Eén van de veenlijken uit het Drentse turf. Waarschijnlijk aan het begin van de jaartelling ritueel geofferd.

Of neem Jan van Speyk, die uitgroeide tot een nationale held.
In de schoolboekjes blijft onvermeld dat hij niet alleen zijn boot en zichzelf opblies, maar ook zijn 26-koppige bemanning de dood injoeg.Wat hij deed zou nu een nationalistische zelfmoordaanslag heten. Niet met een autobom, maar met een heel schip.

Jan Pieterszoon Coen richtte als oprichter an de VOC grote slachtingen aan onder de bevolking van Java en de Molukken.

De conclusie van de Blokker’s is dat de Nederlandse identiteit niet bestaat en ze refereren  daarmee aan de uitspraak van Maxima ; een uitspraak waar ik het mee eens ben.

Een prikkelend werk lijkt me dit. Vanaf zondag 12 oktober te zien op zondagavond. Te beginnen met de gebroeders de Witt.

bron: Stentor 27-9-2008

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

10 reacties op Nederland in twaalf moorden

  1. ceesincambodja zegt:

    Wat jammer dat ik het moet missen.
    (En práát me niet van ‘Uitzending Gemist’. Zie daarvoor mijn blog van vandaag.)
    (Ben jij dat op het fotootje, Laila?)Reactie is geredigeerd

  2. laila zegt:

    @cees.
    Ja, jammer. Een belangrijke serie lijkt me dat. De geschiedenis op z’n kop!
    Over dat meisje van Yde heb ik ooit een verhaal willen schrijven.

  3. maria zegt:

    De Blokkers zijn altijd goed voor interessante observaties. Maar ik lees liever hun boeken zoals bijvoorbeeld het vooroudergevoel met de leuke oude schoolplaatjes.
    Lang nadat Jan Blokker weg was bij de Volkskrant heb ik zijn columns nog op NRCnext nagekijken maar het valt me net op dat ik het nu niet meer doe.
    Hij is (net als ik) een verwoede tegenstander van de neocon-Burke-club.

  4. laila zegt:

    @maria.
    Ik hou er van als geschiedenis, met de kennis van nu, herschreven wordt.
    Dit is ook een boek!
    nb In het Themanummer over zelfbeheersing van Filosofie Magazine staat een prachtig debat tussen Kinneging en Joep Dohmen.
    Die Dohmen is een man naar mijn hart. Kinneging niet.

  5. peter louter zegt:

    Als je zoekt naar het gemeenschappelijke in het individuele bestaat de Nederlandse identiteit wel, zei iemand uit een populatieverzameling die onder meer bekend is om het aantal klagers (ik dus 🙂
    Overigens heeft die tolerantie als beleid wel degelijk bestaan vanaf het moment dat de reformatie begon maar de gereformeerden nog niet de macht in handen hadden.
    In die periode is er zo veel gebeurd dat de wereld nog steeds in verbazing daar naar kijkt.

  6. laila zegt:

    @peter.
    Gereformeerden hebben ze achter de ellebogen, is me regelmatig ingefluisterd. Daar zit vast iets in:-)
    Katholieken..enfin; ik ben niet opgezadeld met dergelijke sprookjes.
    Hoe denk jij over dit "tegendraadse"project?

  7. peter louter zegt:

    Hoe ik er over denk, Blokker is onmisbaar, maar je moet hem wel met een korreltje zout nemen. Hij overdrijft vaak in zijn boodschap waarvan de kern als regel deugt.

  8. hippo zegt:

    Goed artikel ook in de volkskrant van Jan Tromp. Een serie om te volgen, een boek om te lezen. Mooie authentieke man.
    gr. hippo

  9. Thera zegt:

    Bedankt voor de tip. Die tolerantie bestond dan ook hooguit uit "godsdienstvrijheid". Maar o wee, als het buiten deze godsdiensten viel, of als kritiek kon worden beschouwd, dan moest je ook op de vlucht…

  10. laila zegt:

    @peter.
    Voor zo’n Teleac-serie zal hij vrij serieus zijn denk ik.
    @hippo.
    Het stuk van Jan Tromp ga ik nu lezen.
    @Thera.
    Denk aan de heksenverbrandingen uit naam van de kerk.

Geef een reactie

