Voor de liefhebber-De VALK / 2017 Beste Natuurboek over Wolven en Mensen

Mijn beste vriend is een dierenman.Ik heb veel van hem geleerd, want ik was op dat gebied niets gewend.

Aquaria hadden we met ramirezi, maanvissen en discusvissen. Vogels en honden ( nog) en bakjes met salamanders en hagedissen in allerlei soorten, die hij zelf kweekte en uitzette. ( Voor de Ravon onderzoekt hij een gebied) Vanaf grote afstand weet hij ze te vinden en ik kan me nog het moment herinneren dat we bij een veldje stonden met wel honderd adders; lekker in het zonnetje.

Struinen , daar houd hij van en zo was hij laatst in een moerasachtig gebied

De Engbertsdijkvenen om adders te zoeken.

Zijn lievelingsvogel is de slechtvalk. Van het voorjaar landde er één in onze tuin; met een snoekduik. Ik blogde er al over. De geboorte van drie valkjes in Zwolle, na 100 jaar was dan ook een hoogtepunt.

Toen ik vanmorgen een kadootje voor hem moest kopen werd ik bijna als vanzelf naar een boek getrokken waar ik iets over gelezen had.

De valk van Kester Freriks.

Hij begint het boek met de vondst van een jonge slechtvalk in de Engbertsdijkvenen en vanaf die tijd is hij weg van het dier.

Hij verzorgt het dier en laat het vrij. Daarmee eindigt het boek.

Mijn valk had zelfstandig haar eerste prooi geslagen. Ik doopte haar Oktober, naar de valkenmaand, de maand van de valkenvangers van weleer, de maand ook waarin juveniele valken zich losmaken van het ouderpaar en gaan zwerven, soms honderden kilometers in de vrijheid van weidse verten.

Een wilde vogel werd ze die het wilde land en de onstuimige luchten toebehoorde. Ik miste haar,nu al. Oktober vangt een windvlaag en zeilt windafwaarst weg over de einder totdat ze oplost in de verre hemel.”

Tussen het begin en het einde is van alles te lezen over mythes en ridders en valkeniers. Het boek is prachtig geillustreerd met zelfs illustraties die nooit eerder zijn gepubliceerd.

“Een verschrikkelijk mooi boek”, zei mijn vriend vanmiddag.


20-5-2017

Nieuws

Dit voorjaar was natuurschrijver Kester Freriks gastschrijver ter gelegenheid van de IJsselbiënnale. In maart en april maakte hij de wandeling langs de IJssel van Doesburg naar Kampen. Hij volgde bestaande voetpaden, maar zocht ook nieuwe, avontuurlijke routes. Freriks neemt de lezer en wandelaar mee naar de oorsprong van de IJssel, bezoekt landgoederen, doorkruist dorpen en steden.

boek verschijnt juni

http://www.ijsselbiennale.nl


15-10-2017

Jan Wolkersprijs voor..( ik heb hem al gereserveerd)

Afbeeldingsresultaat voor dik van de meulen over wolven en mensen

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

11 reacties op Voor de liefhebber-De VALK / 2017 Beste Natuurboek over Wolven en Mensen

  1. Pauline zegt:

    Mooi verhaal zeg!!

  2. Ramirezi zegt:

    Aanbeveling voor de Ramirezi natuurlijk…

  3. coby zegt:

    Een mooi kado voor een echte liefhebber. Het voelt dan eigenlijk altijd ook als een soort van kado om zoiets dan te geven, vind ik.
    Hartelijke groet, CobyReactie is geredigeerd

  4. Last Summer zegt:

    Aanbevolen, de aanbeveling voor het vogelboek!

  5. pacopainter zegt:

    Mooi. Aanbevolen dus

  6. Henk van Leuken zegt:

    Ik was laatst in Limburg er reed rustig op wegen door het mooie landschap. Plots zag ik een buizerd op een paaltje zitten en toen ik er langs af reed vloog hij op en vloog zo’n vierhonderd meter mee enkele meters van mijn raam. Geweldige dieren die vogels!………..:)
    groet.

  7. laila zegt:

    Aha;
    liefhebers en ja Coby:
    Geven vind ik net zo leuk als ontvangen:-)

  8. annet zegt:

    Een wilde vogel werd ze….
    en dan de rest van de zin
    om te zoenen

  9. maria zegt:

    Wat leuk..
    Ik heb via mijn dochter mijn eigen liefde voor dieren ontdekt, in mijn geval katten.
    Trouwens was ik heel even in de war bij het lezen van je tekst… ramirezi.. dat is toch onze blogger…Reactie is geredigeerd

  10. laila zegt:

    @annet.
    Hij schrijft mooi. Kester Freriks.
    @maria.
    Hij had veel ramirezies, antennebaarsjes, in de aquaria. Mooi, dat je via andere mensen enthousiast kunt raken voor iets.

  11. martien zegt:

    Een heel mooi boek, maar ook ‘verschrikkelijk’?

Geef een reactie

