return to sender

Soms begrijp ik nog weinig van de wereld.
Heel ernstige mannen met nette kostuums en stropdassen  en wat sjeiks met hoofddoeken zag ik gisteren in Tegenlicht praten over de verschuiving v
an geldstromen van Amerika naar Azie. De steenrijke oliesjeiks gaan het heft in eigen hand nemen.  Met alle geopolitieke gevolgen vandien.

Vandaag, op Prinsjesdag gaat het ook over geldstromen. Meer geld voor Jeugd en Gezin, maar gaat er niet al veel geld naar toe?Later op de avond zag ik een item over een gezin waar tig hulpverleners komen, die nauwelijks of niet samenwerken. Bizar.
Feit is wel dat de wachtlijsten gigantisch zijn en de bureaucratie hoogtij lijkt te vieren.

In Netwerk was een aardig item over Hoe de Nederlander zou begroten. Hij kwam uit op een uitgavepatroon van 120% en op de vraag waarop hij zou bezuinigen werd Defensie genoemd maar ook Ontwikkelingssamenwerking.

Ontwikkelingssamenwerking.
Men gelooft er niet zo in, heb ik de indruk. Hoe vaak zijn er niet verhalen rondgegaan over corruptie en geld dat aan de strijkstok blijft hangen. Dat ontwikkelingslanden een ver-van-mijnbedshow zijn kun je nauwelijks meer zeggen. Vrijwel dagelijks zijn beelden te zien en neem nu Polen.
Op 1000 km afstand blijken meer dan 100.000 kinderen aan hun lot overgelaten omdat 2 miljoen Polen elders in Europa aan het werk zijn. Men spreekt van Eurowezen.
Als dat geen ontwikkelingsland is, dan weet ik niet meer wat dat wel is.
Bovendien zouden met een beetje goede organisatie  de Wajongers het werk dat de Polen in Nederland aanpakken graag willen doen, zodat de psychische problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Vanmorgen werd ik getroffen door een klein berichtje over een project van Katja Schuurman, Return to sender, die oa samenwerkt met de HEMA om mooie producten te ontwikkelen waarbij de winst terug gaat naar het land van herkomst om projecten te steunen.
Zoals bijvoorbeeld in Cambodja, waar veel vrouwen en meisjes gedwongen zijn tot prostitutie. Veel landen zijn erbij betrokken en op mij komt dit project sympathiek over.
Een project waarbij het samengaan  van idealisme en commercie mogelijk is.
Of zie ik het verkeerd?Zouden die oliesjeiks ook idealistisch zijn als ze straks de macht hebben?

Return to sender, address unknown zong Elvis.
In dit geval is het adres bekend, lijkt mij.

http://www.returntosender.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

13 reacties op return to sender

  1. peter louter zegt:

    In Polen zijn ze al een tijdje geleden begonnen om het probleem stevig aan te pakken, dan kun je het geen ontwikkelingsland meer noemen, toch? 🙂
    Er is een nieuwe visie aan het groeien op de problematiek van onderontwikkelde landen. Eerstdaags zal ik er een blog over maken.

  2. Ingrid van den Bergh zegt:

    Heb het programma over die zes voogden ook gezien. Conclusie: Er moet meer geld naar onderwijs.
    En het kabinet terug naar de schoolbanken.

  3. annet zegt:

    die kleine projectjes
    geloof ik nog wel….

  4. rolanda zegt:

    Nederland wordt een diensteneconomie. Dat betekent dat dienstverlening de voornaamste vorm van werkgelegenheid gaat worden. Door aan achterstandsgezinnen 10 hulpverleners toe te kennen, hebben 10 hulpverleners een baan. De vraag is natuurlijk wel wie dat betaalt. Dat wordt betaald door de overheid, door de belastingbetalers.
    De productie verschuift naar Azie, waardoor dit dan een productie-economie wordt. Daar wordt dan veel geld verdiend.
    De bestuurders van de Olierijke landen zullen hun miljarden willen investeren en zullen Westerse bedrijven gaan overnemen.

  5. laila zegt:

    @Peter.
    De informatie die ik gebruikte over die wezen dateert van afgelopen weekend ( Trouw en NOS), maar ik geloof graag dat men hard bezig is in Polen. Een blog daarover is welkom.
    Een dochter van een collega werkt bij het ICCO en gaat binnenkort drie maanden naar Nicaragua om met universiteiten te praten over betere coaching van het ontwikkelingswerk. Inderdaad een andere visie.
    Ik weet niet zoveel van Internationale Samenwerking maar als je die woorden googelt kun je je abonneren op het ( gratis) blad IS. Dat heb ik net gedaan.Een braakliggend, maar boeiend terrein wat mij betreft.
    @Ingrid.
    Ha.
    @Annet.
    Ik hoorde net dat het ICCO Return to sender steunt en dat het echt fair trade is.
    Ik ga wel eens naar de Wereldwinken voor kadootjes. Nu deze producten bij de HEMA ( kom ik graag:-)) liggen zal ik ze vaker kopen.
    @rolanda.
    Tja; er zijn verschuivingen op komst, maarr ook in Nederland zal men de coordinatie willen verbeteren.

  6. coby zegt:

    Erg zeg, al die hulpverleners en zo weinig samenwerking 😦 Dan zal het rendement ook wel laag zijn… Heb vandaag niet kunnen kijken naar de troonrede. Maar Return to sender is sympathiek.
    Hartelijke groet, Coby

  7. Geroma zegt:

    Net als Annet, geloof ik ook in kleinschalige projecten.
    Er blijft idd te veel aan strijkstokken hangen bij de grote organisaties.
    Heb wel gelezen over ‘return to sender’. Lijkt me een goed project van Katja!
    Lieve groet:)

  8. laila zegt:

    @coby,@Geroma.
    Bedankt voor de reacties.
    Opvallend vind ik dat er bijna alleen vrouwen reageren, Peter natuurlijk omdat Polen genoemd wordt.
    In mijn omgeveving merk ik dat mannen meer geinteresseerd zijn in de bankcrashes en geopolitiek en dat een project als Return to sender" nauwelijks interesse heeft.
    Mars en Venus?;-)

  9. pacopainter zegt:

    heb ik ook; van die kleinschalige projecten

  10. eva zegt:

    Polen en andere landen kennen inderdaad nog veel achterstand en hebben hulp hard nodig.
    Het lijkt alleen vaak zo dat geld niet helpt.
    Dat het geld niet goed wordt besteed.
    Dat is Nederland ook wel zo, maar in ontwikkelingslanden is het gevolg veel schrijnender.
    gr eva

  11. Sabine Luypaert zegt:

    ik lees een stukje van een sociaal erg geengegaard mensje en ik heb het erg gesmaakt (smile)

  12. laila zegt:

    @pacopainter.
    Aha.
    @eva.
    Mee eens. Alle projecten waarbij mensen opgeleid worden om zelf… hebben veel meer resultaat.
    @Sabine.
    Wat betreft die ontwikkelingssamenwerking is mijn interesse steeds meer gewekt door een bereisde collega. Fijn dat het smaakte:-)

  13. Zbigniew zegt:

    @Eva
    Als je echt Polen wil helpen zorg dan a.u.b. dat het minder in het algemeen in Nederland over Polen gezeikt wordt. De rest kunnen we denk ik zelf redden.Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

