Hoge uitval jongeren is maatschappelijk drama

was een alarmerende kop in de Stentor gisteren.

"Niet de vergrijzing, maar de jeugd is het probleem van de toekomst".
Met deze uitspraak luidde Hans Kamps, voorzitter van de werkgeversorganisatie de noodklok en hij stelde "dat er iets heel erg mis is."

Cjfers liet hij ook zien:

jeugdclienten GGZ:                         2004 178.001/ 2006 194.362
aanmeldingen Bureau jeugdzorg: 2004 51.904/ 2006 83.737
Jongeren in Pleegzorg:                    2004 15.958/ 2006 19.016
Onderzoeken door Advies-en Meldpunt
Kindermishandeling:                         2004
 9820/ 2006 16.932

Schrikbarende stijgingen op alle fronten, waarbij je met zekerheid kunt stellen dat de laatste cijfers mbt Kindermishandeling nu veel meer van de ijsberg laten zien, die er altijd al geweest is. En dat is een goede zaak, lijkt mij.

Vijftigduizend jongeren per jaar halen helemaal geen diploma en werkgevers zitten niet op hen te wachten.
Ieder jaar komer er 15.000 jongeren bij met een Wajong-uitkering en 80% van hen heeft psychische problemen.Naar schatting zijn dat er over 15 jaar een half miljoen.

Vandaag wordt in de krant gemeld dat Rouvoet een onderzoek wil waar meerdere ministeries bij betrokken worden: Onderwijs, Jeugdzorg en Volksgezondheid.

Wat zijn echter de oorzaken van deze uitval bij jongeren vraag ik me af.

– Zijn de grootschalige scholengemeenschappen niet meer in staat om persoonlijke aandacht aan jongeren te geven?
– Kunnen ouders de opvoeding in deze "snelle"samenleving niet meer aan?
-Leven we in een cynische wereld waar onverschilligheid hoogtij viert?
-Neemt de virtuele wereld met tig hyvesvrienden zo’n overhand dat real life erbij inschiet?

Zo zijn er nog veel meer vragen te bedenken, maar bedroevend is het zeker.



Men moet altijd enigszins verdrietig zijn,
anders is men verloren,

maar men moet wel een beetje verloren zijn-
van het reddeloze soort-
anders zou men alleen maar gelukkig zijn,

toch moet men ook gelukkig zijn,
zo maar gelukkig kunnen zijn,
in alle staten van geluk,

anders zou men maar verdrietig zijn,
enigszins verdrietig
altijd.

Toon Tellegen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

24 reacties op Hoge uitval jongeren is maatschappelijk drama

  1. Thera zegt:

    Je stelt goede vragen, althans de eerste drie. De laatste kun je verruimen met mobieltjes en allerlei andere telecommunicatievormen. Het schermpje lijkt onmisbaar te zijn geworden in het dagelijks leven. Of dit die problemen veroorzaakt?
    Ik zie de kinderen uit school bij de bushalte staan. In plaats van praten met elkaar, of kijken naar elkaar, turen ze allemaal in hun schermpje. Dat wel…
    Prestatiegerichtheid met korte termijndoelen waaruit deze maatschappij met toenemende mate uit bestaat, lijkt mij ook het probleem.
    Plus keurslijven, modellen waarin de kinderen lijken te moeten worden gegoten, modellen die vaak niets met hun eigen wezen te maken hebben. We vormen ze om, in plaats van begeleiding geven het kind zich te laten ontwikkelen naar zijn of haar beste vermogen.
    Het moet allemaal snel en goedkoop, en er vallen een hoop kinderen af door niet passend gedrag. Gelukkig hebben we daar een keur van etiketjes voor.
    Daar komt bij dat de groei van de bevolking sneller gaat bij gedeelten van de bevolking waar intelligentie niet noemenswaardig aanwezig is. Reken maar uit, mijn buurvrouw, met een iq van ver onder de 80, heeft voor haar 21e drie kinderen, die ditzelfde ook weer gaan doen. In de tussentijd zullen zij beroep moeten doen op speciaal onderwijs en allerlei andere instellingen. Mensen met een hoger iq zullen veelal nog gaan studeren of in ieder geval vervolgonderwijs volgen, waarmee ze dan ook nog iets willen doen, en pas kinderen gaan verwekken rond de 30, 1 of 2 meestal. In deze gezinnen neemt het aantal problemen met kinderen ook toe, omdat het gemiddelde niveau in het onderwijs ook dalende is. Nou ja, reken dit uit en je wordt nog verdrietiger.
    Ik ga hier door de beperkte ruimte wat kort door de bocht, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik in bredere zin bedoel.

  2. coby zegt:

    Het is niet echt een verrassing voor me maar hier word ik wel gewoon heel erg boos en verdrietig van. Ik heb er even geen woorden voor en over…..
    Groet, Coby

  3. christien damman zegt:

    Laila
    ”Wat zijn echter de oorzaken van deze uitval bij jongeren vraag ik me af”.Kijk om je heen.

  4. Zwollywood zegt:

    Reactie is geredigeerd

  5. Zwollywood zegt:

    Ingelogd:
    De cijfers liegen er niet om. Van een stijging met betrekking tot kindermishandeling hoef je niet te schrikken, het landelijke overheidsbeleid is er namelijk op gericht om het verborgen probleem stap voor stap meer uit de taboesfeer te halen en meer aandacht te geven. De instituten worden hier op ingericht, denk maar aan de opening van de loketten Huiselijk Geweld een paar jaar geleden.
    Ik ben benieuwd naar de tekst van de lezing en verwacht ook dat de door jou genoemde cijfers verband met elkaar houden: ga je ingrijpen in het gezin en een kind uit de misere halen, dan is het logisch dat ook een hogere activiteit van de GGZ ontstaat.Reactie is geredigeerd

  6. vuurjuffer zegt:

    zijn er ook cijfers van jongeren die het tegen de klippen op goed doen?
    ik denk niet dat de oorzaken van uitval alleen maar maatschappelijk bepaald worden,
    we leven in een "ingewikkelde" maatschappij en
    niet iedereen heeft hiervoor de juiste genen,
    maar er wordt hulp geboden…..
    het gedicht van toon tellegen is schitterend!

  7. Rein John zegt:

    Beste Laila,
    Interessante bijdrage. Alarmerende cijfers. Niet verwonderlijk eigenlijk. De samenleving is inmiddels voor een hele grote groep van laag opgeleide mensen veel te complex geworden.
    Ik denk dat laag intelligente ouders de opvoeding niet meer aankunnen in deze "snelle" samenleving. Zij hebben zelf alle moeite om hun hoofd boven water te houden. Zijn enorm veel met zichzelf bezig. Hebben geen tijd meer voor hun kinderen. Kinderen opvoeden eist van volwassenen gedurende een zeer lange tijd een onbaatzuchtige houding. Als je dat niet kunt of wilt opbrengen, kun je beter van kinderen afzien. Doe je dat niet, dan maak je jezelf en je kinderen doodongelukkig. De inrichting van onze moderne samenleving is om commerciële redenen helaas niet toegesneden op het adequaat begeleiden van kinderen naar volwassenheid. Een gegeven waarvan alle volwassenen zich eens rekenschap zouden moeten geven.
    Een ander, misschien nog wel groter probleem, is dat alle banen in industrie en landbouw die destijds bij uitstek geschikt waren voor laag opgeleide mensen inmiddels om economische redenen bijna geheel zijn verdwenen naar de zgn lagelonenlanden. Voor bijna alle functies in Nederland wordt hoog gekwalificeerd personeel gevraagd. En daar sta je dan met je mogelijkheden die niet verder reiken dan hooguit VMBO-niveau. Een uitzichtsloze situatie. No future!! Derhalve verwonderen die cijfers mij niets.
    En als we niets fundamenteels aan de inrichting van onze samenleving veranderen, zal het in de toekomst alleen nog maar erger worden, vrees ik. Gelukkig hebben de kinderen elkaar nog en hun speeltjes.
    Voor het overige sluit ik me aan bij de verstandige reactie van Thera.
    Het probleem is te veelomvattend om in een paar zinnen te behandelen. Je zou er een boek over kunnen schrijven!
    Het ga je goed.Reactie is geredigeerd

  8. Thera zegt:

    Rein, dank je, ik ben al bezig. 😉

  9. laila zegt:

    @Thera.
    Een uitvoerige reactie, maar je zit er dan ook middenin heb ik begrepen. Qua onderwijs; een nieuw boek?
    Ik zou inderdaad wel eens willen weten wat de gevolgen zijn van de moderne communicatiemiddelen, die in sneltreinvaart een hoge vlucht hebben genomen.
    In de hoofdstraat hier zijn nu al 4 winkels voor mobliele telefoons. Maar ik denk ook dat veel jongeren verslaafd zijn aan internet. Bij mijn weten is dat nog niet onderzocht.
    Over de samenhang met IQ had ik nog niet nagedacht.Een belangrijke invalshoek natuurlijk.Het fenomeen tienermioeders breidt zich uit. Meisjes van 14,15 met kinderen, die soms "weggehaald"moeten worden ( Rentray)
    @coby.
    Droevig niet? Ik krijg haast de neiging om een vrolijker blogje te maken; zo voor het weekend:-)
    @ Christina.
    Kijk om je heen? Wekelijks hoor ik de droevige praktijksituaties vanuit de jeugdhulpverlening, maar dat wil niet zeggen dat de uitval gemakkelijk te verklaren is.
    Wat zie jij als je om je heen kijkt?
    @zwollywood.
    Wat je zegt over de samenhang van de cijfers vind ik slim opgemerkt.
    @vuurjuffer.
    Er zal een samenspel zijn van individuele en maatschappelijke factoren.
    @Rein.
    Jij noemt weer andere aspecten, maar somber ben je wel.Bedankt voor je reactie.
    Ik hoop dat het aangekondigde onderzoek handvatten geeft voor verbetering.Reactie is geredigeerd

  10. rolanda zegt:

    Volgens mij creeren de hulporganisaties hun eigen probleemgevallen. Des te meer hulpverleners en instanties, des te meer probleemgevallen. Er zou eens resultaat moeten worden gemeten via verplichte voortgangrapportages. Wanneer de hulpverleners eenmaal een gezin in handen hebben, is er bij alle gezinsleden wel een diagnose te stellen of een probleem te bedenken, ook al hebben de gezinsleden zelf niets gemerkt.Reactie is geredigeerd

  11. laila zegt:

    @rolanda.
    Beetje ongenuaceerd niet?
    Maar ik moet even denken aan:De Markt van welzijn en geluk van Hans Achterhuis.
    Overigens helpt het mij wel om de situatie te vergelijken met langer geleden, zoals Geert Mak beschrijft in De Eeuw van mijn vader.Pa zat met het loonzakje in de kroeg en vervolgens werden de tig kinderen door het kot geslagen.Bij wijze van spreken.
    Het Pauperparadijs van Suzanna Jansen wil ik ook nog lezen.Reactie is geredigeerd

  12. rolanda zegt:

    Beetje ongenuaceerd om met een lijstje cijfers aan te komen, vind ik.
    Ik kan wel een academische onderbouwing geven, maar dan word ik opgesloten in de isoleercel omdat de GGZ-verpleegsters mijn denkniveau niet kunnen volgen. Dan moet ik mij BH afdoen en mijn handtas en sieraden afgeven en wordt gevraagd naar mijn eventuele relaties met mannen. Zo werkt de GGZ. Nu nog even zorgen dat ik een arbeidsongeschiktheidsuitkering van het UWV krijg, want daar heb ik toch wel recht op als ik opgesloten kon worden in een isoleercel vind ik. Zonder geestesziekte kon ik toch niet opgesloten worden? Kan iemand nuanceren waarom ik in een isoleercel moest worden opgesloten? Volgens de verpleegsters moest ik opgesloten worden omdat zij van mening waren dat ik suicide zou gaan plegen als zij mijn zoon zouden afpakken. Mijn zoon werd aangemeld bij de Jeugdzorg tijdens mijn opsluiting in de isoleercel, maar de uithuisplaatsing mislukte. Ik werd vrijgelaten.
    Het UWV kon bij mij geen geestesziekte ontdekken, maar de GGZ-verpleegsters die mijn handtas en sieraden afpakten wel.
    De GGZ-verpleegsters meldden mij ziek bij Bureau Jeugdzorg maar niet bij het UWV.
    Mijn kind werd meteen door Bureau Jeugdzorg uit klas 3 VWO gehaald in Belgie met de mededeling dat ik geestesziek zou zijn. Echter, ik was op datzelfde moment al vrijgelaten omdat geen enkele arts bij mij een ziekte kon vinden. De verpleegsters wel, want die wilden mij graag opgesloten hebben. Zij hebben geen academische titels, geen mooi huis, geen fijne zoon, geen mooie auto, geen mooie sieraden. Zij hebben alles niet wat ik heb en dus ben ik volgens hen geestesziek. Heel ziek. Zo ziek dat alles mij moet worden afgepakt volgens de GGZ-verpleegsters.
    Heel genuanceerd dus. Zonder medisch dossier.Reactie is geredigeerd

  13. laila zegt:

    Thongejonge Rolanda.Het is toch wat.
    Een prettig weekend wens ik je.

  14. rolanda zegt:

    Fijn dat je zo kunt zwelgen in de hulpverleningswereld. Dat je je levensgeluk kunt ontlenen aan de misere van anderen vind ik al een hele prestatie.
    Het zou mooi zijn als je een kind had, dat bij jou zou worden weggehaald omdat iemand aangifte tegen jou doet. Dan kun je een genuanceerd verhaal schrijven. Het zou nog beter zijn dat de hulpverleners van oordeel zijn dat jij geestelijk gestoord bent en dat jij opgesloten moet zitten in een isoleercel en dat jij ondervraagd moet worden over seks. Dan kun je over iets schrijven, dat echt is.
    Dan kun je schrijven over het verhaal achter de cijfertjes, die jij presenteert.
    Vrouwen, zoals jij, kunnen mij niet uitstaan en genieten als ik in de isoleercel zit met een bord speklappen op de vloer. Dan hebben zij genoegdoening.Reactie is geredigeerd

  15. laila zegt:

    @rolanda.
    Mijn allereerste bijdrage gaat al over dit onderwerp en met regelmaat komen dit soort zaken terug vanuit het ondewijs, waar ik bij betrokken ben.
    Voor zover ik weet is dit de eerste keer dat ik cijfers noem.

  16. peter louter zegt:

    ……en is het hoogst onder allochtone jongeren.
    Ik ben nog steeds verbaasd dat de vele signalen die er over uitval zijn, nauwelijks maatschappelijke beroering veroorzaken.
    Zodra het water ons bedreigt zijn wel snel bereid miljarden uit te trekken.
    Ik heb geen echt antwoord op je vragen. Bij het doorbladeren van de VK van de afgelopen weken kwam ik een artikel tegen dat signaleert dat de eisen die aan jongeren worden gesteld steeds hoger komen te liggen. Dat betekent gewoon méér uitvallers naarmate de lat hoger komt te liggen.
    Vijftigduizend schooluitvallers per jaar, is ook een equivalent van de bevolking van een middelgrote stad per jaar. Waarom liggen zo weinig mensen daar wakker van?
    De 15000 Wajongers kan ik niet helemaal beoordelen. Als 80% daarvan psychische problemen heeft, neem ik aan dat alle geboortedefecten zoals ook bijvoorbeeld autisme e.d. daar ooner vallen. De groei van dat soort handicaps is hoog en tot nu toe nog onverklaarbaar

  17. Ramirezi zegt:

    Ik tob d’r ook nogal over Laila. Het is geen wet en uitzonderingen bevestigen de regel, maar vaak denk ik zodra ik de ouders zie; dat verklaart alles…

  18. laila zegt:

    @Peter.
    Goh wat leuk dat je er weer bent.Volgens mij is er nog geen uitsplitsing te maken naar auto-en allochtoon.Over toename van autisme heb ik nog niets gelezen, maar de instellingen voor autisten rijzen wel als paddestoelen uit de grond hier in de regio.
    Ik word triest van deze aantallen.
    Vanavond neem ik een wijntje op je.
    Op een kritisch schrijfseizoen!;-)
    @ Rami.
    Kan ik me voorstellen, van die ouders.
    De kinderen van de rekening dus!

  19. peter louter zegt:

    Laila, de allochtonen zijn oververtegenwoordigd in alle categorieën van uitval. Het is helaas niet anders.
    Het is een teken dat de integratie niet goed verloopt.
    Het recente obesitasonderzoek heeft aangetoond dat naarmate de integratie beter gelukt is obesitas onder allochtonen afneemt.
    Uit Polenm heb ik zelfgemaakte rozenwijn meegekregen (van mijn bottels, verder heb ik er niets aan gedaan). Ik proost op je maatschappelijke verontwaardiging. Nazdrowie!

  20. jorrit zegt:

    Mijn complimenten voor je veelzijdige blogs Laila. In de discussie meng ik me liever niet, te ingewikkeld. Was vroeger alles beter? Ik ben bang van niet, zoals jezelf terecht al suggereert.
    veel blogplezier verder, en natuurlijk ook bedankt voor je reacties op ‘Woemi’

  21. laila zegt:

    @Peter.
    Op dit moment gebruik ik bij lessen :
    Met nieuwe ogen, een werkboek voor de ontwikkeling van een transculturele attitude van Martha van Endt-Meyling.
    Er wordt in voorgesteld het woord allochtoon te vervangen door migrant, van "bezig zich te verplaatsen", in beweging zijn.
    Het woord allochtoon klinkt zo langzamerhand als een besmettelijke ziekte.
    Het steeds weer alle problemen koppelen aan migranten vind ik stigmatiserend.
    Rozenwijn lijkt me heerlijk.
    @jorrit
    Vroeger was niet alles beter, lang niet:-)
    Bedankt voor je compliment.Reactie is geredigeerd

  22. pacopainter zegt:

    Het gaat te snel en we willen teveel.
    Waar voorheen de kinderen op de eerste plaats kwamen zijn dat nu zaken als kopen kopen en kopen.En als er nog een gaatje over is, dan voor de TV of computer hangen.

  23. laila zegt:

    Schrijnend dat de Uitval bij de jeugd nu pas als een hot item wordt gezien.
    Nu het als een Economisch probleem wordt geformuleerd!

  24. gala zegt:

    laila, goed blog, serieuze zaak want onze gezamenlijke toekomst. De oorzaken zijn ingewikkeld. Wat enorm helpt is voldoende aandacht vanuit ouders, school overheid en aandacht betekent niet dat kinderen overal hun zin moeten krijgen, juist delen met anderen ontbreekt te veel…. de relatie tussen IQ en uitval vind ik arbitrair…ik maak op school juist mee dat kinderen uit de meer intelligente milieus uitvallen alleen die uitval is door de aanwezigheid van externe hulp inkopen minder zichtbaar. Veel hangt samen met aandacht, veiligheid, inzicht en als volwassen ouder, docent, politici, buurman, buurvrouw…. je verantwoordelijkheid nemen

Geef een reactie

