Sporen( Open Monumentendagen)

ik hou van het dwalen
door kleine straatjes
waar het stil is
en de commercie
nog niet alles overschreeuwt

een onverwachte poort
naar een hofje waar
je binnengelaten wordt
om het huisje te bekijken

een werkplaats
waar een edelsmid
vloeibaar goud omvormt
de bakkerij de geur van brood
de fritestent op de hoek

Sporen is het thema van de Open monumentendag aanstaande zaterdag en dat thema werkt tot mijn verbeelding.
Sporen, tekens die zijn achtergelaten. Je kunt je er van alles bij voorstellen. Sporen van de middeleeuwen, sporen van oude reclames op muren, sporen van ambachten..

Maar  een andere betekenis is mogelijk. Sporen associeer ik ook met treinen en stations. Ook dat zijn monumenten en op dit moment is er een actie om het mooiste station van nederland te kiezen.Groningen imponeert met de fantastisch gerestaureerde hal.


station Zwolle

Kleine stationnetjes zijn er nog; monumenten waar de trein voorbij raast. Gepasseerde stations als Hulshorst waar Achterberg zo fraai over dichtte.

Hulshorst

Hulshorst, als vergeten ijzer
is uw naam, binnen de dennen
en de bittere coniferen,
roest uw station;
waar de spoortrein naar het noorden
met een godvergeten knars
stilhoudt, niemand uitlaat
niemand inlaat, 0 minuten,
dat ik hoor het weinig waaien
als een oeroude legende
uit uw bossen: barse bende
rovers, rauw en ruw
uit het witte veluwhart.

nb vorig jaar heb ik genoten van de bijdrages in het kader van Open Monumentendag.
In Zwolle zal overal muziek zijn.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

18 reacties op Sporen( Open Monumentendagen)

  1. maria zegt:

    Ja, ik verheug me al.
    Ook in Leiden wordt heel veel muziek aangeboden in de gebouwen.
    Ik ga in ieder geval nar het Kamerling Onnes gebouw, ooit natuurwetenschapppen, en nu Rechtenfaculteit.Reactie is geredigeerd

  2. lebonton zegt:

    ja, hulshorst.
    ik ken het station.
    de weemoed van het in onmin geraakte bouwwerk.
    mooi omschreven!

  3. laila zegt:

    @Maria.
    Veel plezier en wellicht heb je er een bijdrage over.
    @lebonton.
    Stations doen me wat. Ontmoeten en afscheid nemen en ’s avonds de eenlingen in de vaak chique restauraties.
    Dank voor de reacties.Reactie is geredigeerd

  4. ceesincambodja zegt:

    Lijkt me interessant. Jammer dat ik zonder godvergeten knars in Nederland kan stilhouden. :-))

  5. Zwollywood zegt:

    Ik heb er zo’n zin in.

  6. laila zegt:

    @Jammer Cees:-)
    @Zwolly. Maak je weer zo’n mooie bundeling als vorig jaar?

  7. vuurjuffer zegt:

    bij strofe 2 een déjà vu
    van die kleine stationnetjes worden leuke eethuisjes gemaakt

  8. laila zegt:

    @vuurjuffer.
    Utrecht was het, na een bezoek aan Maren, dat we het hele huisje mochten zien. Leuk.
    Hulshorst is een woonhuis, volgens mij.
    Ik heb mazzel vandaag. Ik sluit af en ga naar een terras:-)

  9. coby zegt:

    Ik deel je houden van dwalen door kleine straatjes die zoveel bij zich dragen en soms onverwachts vertellen en laten zien. Zwolle lijkt me zeer de moeite waard ook, ben er nog nooit geweest. Ik wens je alvast heel veel plezier zaterdag a.s.
    Hartelijke groet, Coby

  10. laila zegt:

    @Coby.
    Grappig is dat ik in vreemde steden ook regelmatig aan de praat raak met mensen in achterafstraatjes en dat ze je zo uitnodigen. In Nijmegen overkwam me dat ook.
    Zwolle is bloeiend met een Middeleeuws stadshart.
    In het Historisch Museum is de tentoonstelling Sporen, over ales rond de spoorwegen; verhalen van medewerkers. Eén wijk, Assendorp, waar nu veel studenten wonen, was speciaal aangelegd voor NS-personeel.
    Er zijn nog veel delen van Nederland waar ik ook niet geweest ben.

  11. pacopainter zegt:

    Ook ik wens je veel plezier in deze mooie stad

  12. laila zegt:

    @paco.
    Dank je wel.
    Ik heb net het programma uitgeprint en zoek eigenlijk iets waar ik nog nooit geweest ben.
    Maar wie weet wat er nog allemaal gebeurt voor zaterdag:-)

  13. kornelis zegt:

    uit mijn hart gegrepen!
    ben de laatste tijd bezig met de Westfriese Omringdijk en al het werk dat de monniken van de Abdij van Egmond geleverd hebben. En overal in het lanschap vind je hun sporen; tenminste als je je daarvoor openstelt….

  14. laila zegt:

    @kornelis.
    Ik heb meteen even op de site gekeken. Wat een prachtig werk over die dijk; historie en mooie foto’s.!

  15. annet zegt:

    Volg het spoor terug
    was vroeger een boek
    van Charles ……
    het is en blijft een
    intrigerend woord….
    gr. van A.

  16. laila zegt:

    @annet.
    Even opgezocht. Volg het spoor terug, van JB Charles gaat over de demonen van 40-45, die nog steeds aanwezig zijn…
    Sporen van vernieling.
    "Hij is vertrokken zonder een spoor achter te laten"; je kunt stoeien met dat woord.

  17. Jane zegt:

    Deze is leuk, maar ik hoop dat je zelf ook nog een bijdrage plaatst!

  18. laila zegt:

    @Jane.
    Van hieruit kan ik geen afbeeldingen plaatsen en dat voegt toch echt iets toe.
    Ik heb wat door straatjes gedwaald:-), heb de prachtige brochure over Sporen va religieus erfgoed opgehaald en heb een half uurtje geluisterd naar een orgelconcert.
    Bach oa.

Geef een reactie

