Claus Prijs ( Goswami , Ramayana)

Een opmerkelijk bericht in de Stentor vanmorgen vind ik dat de Indiase schrijfster Indira Goswami de winnaar is van de Prins Clausprijs, waarvan ik niet wist dat die bestaat.

"Goswami, die doceert aan de universiteit van Delhi, geldt als vaandeldraagster van de moderne Indiase literatuur. Ze is specaliste in de literatuur van de Ramayana, het duizenden jaren oude mythische epos uit de Indiase cultuur ".  Ook in India kreeg ze in 2000 een belangrijke literaire prijs.Ze probeert al jaren te bemiddelen tussen de plaatselijke guerrillabeweging en de centrale regering in New Delhi.
Volgens de jury "een uitmuntend schrijfster, die laat zien hoe gewone mensen de werkelijkheid ervaren."

Opmerkelijk is dat ze al jaren lijdt aan een depressie, suicidepogingen heeft gedaan en een beroerte heeft gehad en dat ze schrijft om te overleven.

Schrijven en depressie; onlangs las ik een interview met de Marokkaanse schrijfster Naima El Bezaz ( in VN), die vanuit haar depressie Het Gelukssyndroom schreef. Een boek dat ik nog wil lezen.

Sara, de vrouw uit Iran van het Generaal Pardon, waar ik een manuscript van 20 bladzijdes mee geschreven heb vertoont ook kenmerken van een depressie en dat is natuurlijk niet verwonderlijk. Na jaren van illegaliteit en wachten en de trauma’s in Iran.

Overeenkomst tussen de drie vrouwen is dat ze alle drie te maken hebben met een cultuur die vrouwen beperkingen oplegt; een sterk depressieverhogende factor.

Binnenkort is er een groot congres in Zwolle, waar ik graag heen wil.
Psychotrauma: op de scheidslijn van lichaam en geest, is de titel.

De Prins Clausprijs, die op 3 december wordt uitgereikt in aanwezigheid van de  koninklijke familie staat in het teken van:
Cultuur en het menselijk lichaam.
Sinds 1975 worden ze uitgereikt aan kunstenaars, denkers en culturele oranisaties in Afrika, Azie, Latijns Amerika en het Caribisch gebied.

Zo blijft  het erfgoed van Claus , die zelf zo baanbrekend openhartig was over zijn depressie , gehandhaafd.  De blanke zwarte blanke. ( Huub Oosterhuis)

www.royalblog.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op Claus Prijs ( Goswami , Ramayana)

  1. coby zegt:

    Ben benieuwd naar wat je op dat congres hoort en opdoet. Al heel jong lijkt het erop dat bij meisjes de emotie/woede naar binnen slaat en zij dissociëren. Jongens reageren agressief en uiten veel meer in en naar de buitenwereld. Opvallend dat je hier drie vrouwen beschrijft, die depressief zijn/worden en werden van wat ze meegemaakt hebben. Ik kan natuurlijk niet generaliseren, maar volgens mij hebben vrouwen meer last van depressie als gevolg van.
    Mooi dat het erfgoed van Claus zo blijft bestaan. Het is elk jaar volgens mij een echt bijzondere gebeurtenis.
    Hartelijke groet, Coby

  2. gala zegt:

    wist ook niet dat de prijs bestond. Prachtig dat deze dit keer naar een vrouw gaat en ja wat je schrijft over het verband tussen depressiviteit en schijverschap…. om een goede roman te kunnen schrijven over een mensen en wat deze al dan niet denkt,voelt,meemaakt, moet je (kunnen/durven) afdalen…denk ik

  3. laila zegt:

    @coby.
    Dat klopt mannen en vrouwen reageren anders op frustraties. Mannen meer naar buiten en vrouwen meer naar binnen. Daar komt extra bij dat alle drie de vrouwen te maken hebben met een cultuur die vrouwen beperkingen oplegt.
    Het programma van het congres is heel divers.
    @gala.
    Depressiviteit is er natuurlijk in gradaties. Bij een zeer zware is schrijven onmogelijk.
    Het is de Grote Prins Clausprijs die naar een vrouw gaat dit jaar ( er zijn ook nog kleine)
    Een prijs van E100.000, die de regering heeft ingesteld als cadeau aan de toen 70-jarige Claus.
    Hij zou 6 september 82 worden, las ik op het royalblog:-)

  4. Jane zegt:

    Ik denk dat iedere vorme van expressie helpt met depressie, niet alleen schrijven. Lijkt me een interessant onderwerp, dat congres!

  5. maria zegt:

    Ook ik kende noch de prijs noch de schrijver.
    "Een blanke zwarte"- werd dat over Claus gezegd?
    Claus was in ieder geval zeer voor om de positieve, sterke kanten van Afrika naar voren te halen (zie mijn recente blog) .
    "Een blanke zwarte" doet me ook denken aan het werk van Patricia Kaersenhout, met lenticularen waar mensen zwart en /of wit zijn.Reactie is geredigeerd

  6. laila zegt:

    @Jane.
    Op het congres zijn ook workshops over bewegen en andere op expressie gerichte methodieken.
    Mijn werkgever moet het wel vergoeden, want zo’n dagje is peperduur. Jammer!
    @Maria.
    Blanke zwarte blanke is het gedicht dat Huub Oosterhuis schreef nav het overlijden van Claus.( een vriend)
    Zie mijn blog van 17-8.

  7. laila zegt:

    Inmiddels heb ik toestemming om naar het congres gaan op 19 november.

Geef een reactie

