Hommage Rudy van Dantzig/ gaypride 2016 met een knipoog

Prachtig vond ik vanmorgen het artikel in de kunstbijlage  van de VK over Rudy van Dantzig en ik was blij dat hij tamelijk gezond is. Net 75 geworden, net nog een masterclass gegeven maar vorige week stond in de krant dat hij stervende  was. Gelukkig nog niet. Wel hadden  de chemokuren een inzinking bezorgd.

Een echte balletkenner ben ik niet maar Rudy heeft altijd indruk gemaakt.Een mooie man vind ik hem ook.

Het Nationaal ballet , waarvan hij ruim twintig jaar artistiek leider was, heeft een speciaal programma gemaakt met drie choreografieen, onder andere Monument voor een gestorven jongen ( 1965)

Veel indruk maakte destijds zijn autobiografische roman  Voor een verloren soldaat, waarin hij op subtiele wijze schrijft over de wrede, angstaanjagende kennismaking met seksualiteit door een Canadese soldaat. Hij was 11 jaar. Bepalend voor zijn leven.

Hij gaat verder met schrijven, onder andere een biografie over Sonia Gaskell.

Over de hommage vanavond zegt hij:

“Van al dat gedoe houd ik niet maar zo’n balletavond vind ik fijn.

Naast vrienden en bekenden zal er ook het meisje zijn van de HBS, we waren 15, met wie ik mijn  eerste dans maakte. Ze woont in Italie maar we zijn altijd vrienden gebleven.”

zie ook:

http://www.eenlevenlangtheater.nl

een speciale site over Van Dantzig  die vandaag geopend wordt.

afbeelding: Romeo en Julia.



6-8 Nieuw: De World Religion Boat.

Erg leuk vind ik deze cartoon van Niessen

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

18 reacties op Hommage Rudy van Dantzig/ gaypride 2016 met een knipoog

  1. Klaverblad zegt:

    Schoten in de roos. Eerst Paul Citroen, nu Rudy van Dantzig.. mag pianiste Daria van den Bercken volgen?Reactie is geredigeerd

  2. A C T U A L I T Y zegt:

    Hallo Leila hier Joshua even..
    Eergisteren-avond werd bij Kunststof-radio
    het intervieuw met Rudi van Dantzig herhaald van Twee Jaar geleden..Ik weet niet of je dat hebt gehoord..Kun je terug luisteren bij Kunststof..
    Ik herinnerde mij het gesprek van twee jaar terug volledig..
    Een ontzettend Mooie maar wèl ‘Getroubleerde’Man. Wat een Jeugd allemaal niet kan Kapot maken….
    Heb’m 40 jaar geleden vaak in de Stadsschouwburg van Amsterdam gezien…
    Ik figureerde veel bij Producties daar.
    Kwam hem wel tegen.. en toen knikte die al zo schuchter…wat later, wat ie zelf zegt , alleen maaar erger is geworden……………
    Een man die niet Dansend, maar Worstelend met alles door het Leven gaat…
    En er is één Mooie Quote van Sonia Gaskell hè.. Ken je die??
    ‘Maisjes, altijd door dansen als je vàlt!!!’
    Groet van mij à Vous JoshuaReactie is geredigeerd

  3. knaapmet knapzak zegt:

    Ik was vroeger verliefd op van Dantzig, terwijl ik toch echt hetero ben. En ‘Voor een verloren soldaat’ is het liefste boek dat ik ooit heb gelezen.

  4. Klaverblad zegt:

    Dat boek is ontroerend mooi.

  5. Anna zegt:

    raar, heb me hem altijd veel jonger voorgesteld,
    dat hij al 75 is…

  6. Zwollywood zegt:

    vanavond nog een majestueus shot op tv!

  7. laila zegt:

    @Klaver. Pianiste Daria van den Bercken? Ken ik niet.Daar mag jij over schrijven.
    @actuality.
    Aha; jij hebt inside-informatie uit de danswereld.Toch komt hij niet over als iemand die koketteert met een moeilijke jeugd.
    @knaapmetknapzak. Verliefd? Daar kan ik me iets bij voorstellen. Vind ik ook; erg mooi, dat boek.
    @Anna.
    Bijna niet voor te stellen. 75!Zeer getraind natuurlijk.
    @Zwollywood.
    Ik zag het even in het journaal.De legendarische Nurejef ook.
    nb Ik had een andere afbeelding willen gebruiken, maar de plaatjes gaan wat moeizaam.

  8. maria zegt:

    Ik daacht dat hij zich nu bezig zal houden met toneel.
    Ik heb ooit een stuk van hem gezien, Het vlot van Medusa…. Griezelig, absurd.Reactie is geredigeerd

  9. A C T U A L I T Y zegt:

    Hallo Leila, nog even hier Joshua.
    Hij kokettert er niet écht mee….
    Maar misschien zou het goed zijn
    als je dat intervieuw bij Kunsstof
    even beluistert…
    Het is natuurlijk wel een Contra-dictie
    eigenlijk, dat hij niets van de Buiten-
    akant moet hebben.. En juist met Dans in de Buitenkant staat..
    Trouwens zat gister-avond bij toeval naast de Stopera bij Dantzig op het Terras.
    Zag zelfs een Vriendin.. en ik dacht Goh, zeker iets belangrijks..Kom ik later thuis , is het Dè Avond van van Dantzig..
    Groet Joshua

  10. laila zegt:

    @Maria. ? Het staat niet op de bovengenoemde website.
    @actuality. Als ik tijd heb zal ik eens luisteren.
    Wat toevallg dat je hem zag.

  11. johobo zegt:

    Mooi alpinopetje had die Paul.

  12. laila zegt:

    Heb ik iets van je aan johobo?

  13. johobo zegt:

    Ik zou het niet weten, ik mis niks.
    Negeren vind ik echter niet leuk!

  14. laila zegt:

    Nee ik ook niet maar er is geen alpinopetje hier!

  15. johobo zegt:

    Oké, dan zijn we het daarover eens.
    Bedankt voor je reactie.

  16. Ingrid van den Bergh zegt:

    Met graagte gelezen, Laila. Mooi informatief blog. Het spoort mij ook aan om nu eindelijk eens een boek van Van Dantzig (wat een associatieve naam toch) te gaan lezen.
    Mijn belangstelling komt voort uit het feit dat ik als kind balletlessen heb gehad en een van mijn dochters een tijdje een opleiding volgde aan de balletacademie.
    In de afgelopen jaren schreef ik aan een novelle, over een vrouwelijk danser die tijdens het instuderen van haar eerste grote solorol (Julia , hoe kan het anders) een blessure krijgt waardoor ze niet meer kan dansen. Er doorheen speelt de relatie met haar moeder (die is niet bepaald goed) en aan het eind moet blijken waardoor die relatie is verstoord. Ik heb daartoe een oorzaak bedacht maar eigenlijk vind ik het niks, veel te voor de hand liggend. Misschien maak ik een keer een ingekorte versie voor op het blog, waarin ik die moeder-dochterrelatie onbesproken laat.Reactie is geredigeerd

  17. laila zegt:

    Dag Ingrid,
    Leuk dat je reageert.
    Opvallend vond ik de recensies van deze avond in Trouw en de NRC; heel verschillned.
    Een feit is dat Rudy van Dantzig internationale betekenis heeft.
    Dat verhaal lijkt me wel boeiend.

  18. Ingrid van den Bergh zegt:

    Laila: Jammer dat ik die kranten niet lees.
    Wel las ik onlangs een artikel in onze plaatselijke krant. Wat een pracht’dans’mens, die van Dantzig.
    Knaap: na wat jij over het boek ‘Voor een verloren soldaat’ schreef heb ik het meteen besteld.Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

