maria citroen en gibran

Het was gisteren aangenaam om de groep waar ik mentor van ben weer te ontmoeten.
Zo’n dertig mensen, tussen de 20 en de 55 die allen dit jaar examen doen.
Een heerlijke groep is het: open, spontaan met veel humor.
Het sprak als vanzelf dat we eerst met een rondje begonnen om bij te praten. Is er wat veranderd in je werk, privé en zo kwam allerlei lief en leed boven tafel.
Twee van de mannen worden vader, verschillenden hebben een nieuwe baan gekregen, maar het verhaal van Maria was triest.

Maria, vorig jaar 50 geworden is altijd ziekenverzorgster geweest. Een dienstbare vrouw met veel invoelend vermogen, die op school ontdekte hoe goed ze was in het maken van werkstukken.
Ze kreeg verschillende negens omdat ze op zeer subtiele wijze de praktijkvoorbeelden kon inpassen.
"Het is een verrijking dat ik weer studeer", vertelde ze vorig jaar stralend en dat was heerlijk om mee te maken.
Maar gisteren zag ze er moe uit, haar ogen stonden wat dof.
De twee suicides die ze op een psychiatrische afdeling binnen een maand had meegemaakt achtervolgden haar. Op een ouderenafdeling in Ermelo had een vrouw zich in een wasbakje verdronken en twee weken later had een man zich opgehangen aan een gordijnrail.
Ze vertelde het wel in de klas maar nu, na ruim een jaar bleek ze het niet te kunnen verwerken.
Het was een post-traumatische-stresstoornis geworden.

Opvang op het werk was er gelukkig wel geweest en dat blijkt heel erg nodig, maar het was niet voldoende.
Binnenkort start ze met een stresstraining en ze werkt voorlopig ( op therapeutische basis) op een afdeling met minder depressiviteit. Ik hoop dat ze er weer  bovenop komt.
Aan haar motivatie ligt het niet.

Naast het werk is ontspanning nodig en ik was deze week erg verheugd dat vanaf 20 september 250 werken van Paul Citroen te zien zijn in museum de Fundatie ( Zwolle)
In zijn portretten weet hij de ziel van mensen te raken.
Zo ook in het portret van Hella Haasse ( 1954)op de afbeelding waar hij zelf voorstaat.

Om me een beetje voor te bereiden heb ik net het boek:
Paul Citroen: Kunstenaar, docent, verzamelaar uit de mediatheek geleend.

Tot slot een gedicht van Kahil Gibran
( waar een collega het schooljaar mee begon)

Geen mens kan je openbaren dan wat reeds
half slapend in de dageraad van je kennis ligt.
De leraar die in de schaduw van de tempel wandelt,
te midden van zijn leerlingen,
geeft niet van zijn wijsheid,
maar veeleer van zijn geloof en liefde.
Zo hij inderdaad wijs is,
nodigt hij je niet uit het huis
van zijn wijsheid te betreden,
maar leidt hij je naar de drempel van je eigen geest.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

14 reacties op maria citroen en gibran

  1. Martien zegt:

    Paul Citroen?

  2. laila zegt:

    Dag Martien.
    Je bent er vroeg bij want er was nog geen tekst.Iemand heeft me net uitgelegd hoe je afbeeldingen via het icoontje kunt toevoegen.
    Inderdaad, goed gezien.
    Vanf 20 september in de Fundatie.

  3. Klaverblad zegt:

    Ik houd van zijn werk. Goeie tip.

  4. coby zegt:

    Zij met sterke invoelende vermogens zijn in die kracht ook kwetsbaar. Het is inderdaad van belang om er mee te leren omgaan en op de goede manier grenzen aan te leggen, te beschermen. Ik hoop dat Maria het gaat redden dit jaar.
    Ik ga eens even kijken wat/hoe/waar Fundatie is. Ik ben ook heel erg liefhebber van Paul Citroen. Heb ook studieportretten getekend n.a.v. enkele van zijn foto’s. Dank voor de tip.
    Hartelijke groet, Coby

  5. laila zegt:

    @Klaver. Me too.
    @Coby.
    In de opleiding ziekenverzorging is zelfreflectie en assertiviteit weinig aan bod, heb ik de indruk. Zeker toentertijd niet.
    Zij heeft daar nu veel in geleerd. Desalniettemin is zo’n ervaring, twee suicides binnen een maand en ook nog de mensen vinden een ervaring waar niet zovelen echt tegen opgewassen zijn, denk ik.
    Wat/hoe/waar de Fundatie heb ik toegevoegd.
    Naar die studieportretten van jou ben ik wel benieuwd.Reactie is geredigeerd

  6. johobo zegt:

    Sjun sjoekiemutsch hat dea Paul.

  7. coby zegt:

    Laila: Ben het met je eens dat tegen zo’n ervaring niks bestand is en bescherming biedt. Dan houdt het gewoon even op. Blijf hopen dat ze het redt.
    Wat betreft studieportretten n.a.v. foto’s van Citroen: ik heb er meerderen die ik nog nooit hier op het blog heb gezet, maar eentje heb ik ooit gebruikt voor bij een bijdrage van :”http://www.volkskrantblog.nl/bericht/159367″
    Dank voor de toevoeging m.b.t. de Fundatie.Reactie is geredigeerd

  8. laila zegt:

    @Coby.
    Die hulpverleners krijgen wat voor de kiezen, maar twee suicides binnen een maand heb ik nooit eerder gehoord.
    Ik begin weer met favoriete lessen beroepsethiek en Voor je zelf zorgen ( voorkomen van burn-out) is er één van.
    De link werkt niet maar ik heb de tekening gevonden. Bijzonder, evenals de rest van die bijdrage voor VK-kinderblog.Ik zal hem uitprinten.
    Ik heb een prikbordje met zwart-wittekeningen op mijn werk.

  9. johobo zegt:

    Mooie alpinopet heeft die Paul.

  10. coby zegt:

    Heb ik vast iets verkeerd gedaan met het linken. Maar fijn dat je het evengoed gevonden hebt. Het is één van zijn eigen dochtertjes. Ik heb er natuurlijk zelf ook wat in gelegd, dat kan ik nooit tegenhouden. Wat maken die lessen voor jou favoriet? Hartelijke groet, Coby

  11. laila zegt:

    @coby.
    Een goeie vraag , die ik misschien nog eens beantwoord. Het zou een essay kunnen worden.

  12. coby zegt:

    Die zou ik dan graag willen lezen indien dat er komt. Hartelijke groet,Coby

  13. Oliphant zegt:

    Mooi, ook het gedicht. Ben hier nog even via Coby.
    Groet, O.

  14. laila zegt:

    @Oliphant.
    Bedankt!

Geef een reactie

