Ramses Shaffy 75/ 15-10-2016 Het mooiste Nederlandstalige liedje?

————–

fotoIk ken de kroegen kathedralen
van Amsterdam tot aan Maastricht
toch zal ik elke dag verdwalen
dat houdt de zaak in evenwicht
Laat me, laat me m’n eigen gang maar gaan
Laat me, laat me ik heb het altijd zo gedaan. Een tekst die ik vanmorgen op de fiets neuriede, terwijl het miezerde.
Ramses Shaffy wordt 75 morgen ; een man die veel harten sneller heeft laten kloppen. Zowel van mannen als van vrouwen. Voor mij is hij altijd  een man geweest met een vleugje weemoed om zich heen. De weemoed van de immigrant uit het buitenland, de kindertehuizen, maar het beeld ( zie foto) dat op mijn netvlies gebrand is is het beeld uit Kind van de Zon, de film die ik tig maal gedraaid heb in het kader van psychiatrie.
Een jonge vrouw uit een wat benepen dorp met ouders die een onvermogen hebben echt  te communiceren gaat naar de Kunstacademie in Amsterdam en draait daar geleidelijk door. Prachtig is de rol van José Ruiter als Anna en Ramses speelt op overtuigende wijze een hartstochtelijke klasgenoot. Altijd als ik aan Ramses Shaffy denk zie ik hem over de grachten rennen om haar te bezoeken. De confrontatie van A met die seksuele hartstocht speelt een belangrijke rol in het “doordraaien”.
Ze is daar vanuit de fatsoensrakkers achtergrond niet tegen opgewassen.
Veel indruk maakt een dialoog met haar vader, een tuinder,  die haar komt opzoeken.Een man die voor het eerst huilt, vanwege zijn onvermogen echt te leven  , zijn onmacht om zijn dochter te bereiken.Als client speelt zij als het ware de ouderrol ( parentificatie) , zoals zo vaak gebeurt. In de psychiatrische kliniek maakt een suicide veel indruk. Eén van de jongens zegt bij ontslag: “Ik ga een wereldreis maken”en de volgende dag vinden ze hem in de lommerrijke omgeving.
De film eindigt op een station, waar een jonge vrouw haar wanhoop naar een menigte uitschreeuwt. De bekroonde film uit 1974, gemaakt door René van Nie  laat overtuigend zien hoe jongeren identiteitsproblemen kunnen krijgen op die leeftijd en ik vraag me af of er nu anno 2008 veel veranderd is.
Zijn er meer jongeren die ontsporen? Is de wereld harder, meer geindividualiseerd? Is er sprake van meer seksualisering, waar velen het over hebben?
Ik zal toch wel een keertje sterven
Daar kan ik echt niet onderuit
Ik laat m’n liedjes dan maar zwerven
En verder zoek je het maar uit.
Zover is het nog niet. Een verrassende dag wens ik Ramses morgen. nb Zowel gisteren als vandaag lukt het me niet afbeeldingen te plaatsen, via bladeren in mijn documenten. Kan iemand me zeggen hoe dat kan? ———————————————————————————————————————-
Van de week las ik in de krant dat de regels van dit lied gekozen zijn ( in de VARA-gids geloof ik) tot de beste Nederlandse regels. Ramses is dood maar zijn liedjes leven nog.
————————————————————————————–
radio 5 Lage Landen Lijst.Life.Nu: Wil Tura.
Tussen 5 en 6 is de uitslag bekend.
Zie ook: NRC.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

25 reacties op Ramses Shaffy 75/ 15-10-2016 Het mooiste Nederlandstalige liedje?

  1. Thera zegt:

    Ja, die Ramses. Wie houdt er nu niet van hem. Ik in ieder geval wel.
    Eh, op dit moment ondervind ik ook diverse problemen met uploaden naar het VKblog. Ik heb het al gemeld en ze zouden het gaan uitzoeken. Misschien moet je dit ook even melden.Reactie is geredigeerd

  2. laila zegt:

    Hoe kan ik dat melden Thera?

  3. Thera zegt:

    Via email, je kunt hiervoor op het envelop-icoontje drukken (rechts in de smalle oranje balk boven de tulpen).

  4. laila zegt:

    Bedankt Thera. Dat envelopje was me nog niet opgevallen.
    Het lukt inmiddels. Mooie man niet?;-)

  5. coby zegt:

    Je blog bevat alles wat mij ook kan beroeren en heeft beroerd: Ramses, het liedje "Laat me" en de film Kind van de zon, die ik ook gezien heb.
    Voor mij was het best een moeilijke film om naar te kijken toendertijd, ik wist nog niet wat er met mij aan de hand was. En veel scènes waren zeer beklemmend en confronterend voor me.
    Ik zie nog wel het beeld van dat ze helemaal in het wit gekleed in een totaal wit geverfde kamer zat. Heel symbolisch ook.
    Je vragen kan ik niet wetenschappelijk beantwoorden. Er zijn zoveel factoren die meespelen. Ik kan hooguit zeggen dat ik denk van wel. Toen ik voor de klas stond, was en werd er al meer zichtbaar en voelbaar, ik had al het gevoel dat ik steeds meer problemen signaleerde en trachtte op te lossen. Maar als ik vrienden en vriendinnen spreek die nu nòg in het onderwijs werken, van laag naar hoog, dan hoor ik dat er eigenlijk geen twijfel mogelijk is over dit. Ik denk dat de maatschappij nog lang niet beseft wat er werkelijk aan komt nog en hoe het echt is. Ik denk dikwijls: ik zou geen kind willen zijn nu….
    hartelijke groet, CobyReactie is geredigeerd

  6. vuurjuffer zegt:

    mooie bijdrage, laila
    de film gezien destijds
    ramses gezien op het stratenfestival twee jaar geleden, was geroerd door beiden
    het commentaar van coby gelezen m.b.t. jouw vragen
    of er meer zijn of het harder is, ik weet het niet
    ik zie het heel vaak goed gaan, ondanks dat alles
    en ook dat ontroert, de kracht van mensen
    groet jeReactie is geredigeerd

  7. coby zegt:

    @ Vuurjuffer: je hebt gelijk wat betreft de (veer)kracht van mensen. Gelukkig is dat er ook. Er spelen zoveel factoren mee die daar een (goede) rol in kunnen spelen.
    Ik weet echter bijna wel zeker dat als het ontspoort nù dat het vaak ernstiger en omvangrijker is vergeleken met "vroegere" tijden. Hartelijke groet!Reactie is geredigeerd

  8. laila zegt:

    @Coby. Indrukwekkend he; ja ook die witte kamer.
    Ik heb hem wel 20 keer gezien; het is ook een beetje een film van mijn jeugd.
    Ik studeerde 2 jaar in Amsterdam,op mijn 18de maar had geen benepen ouders.Ik was geen type voor studentenverenigingen en dan valt de overgang naar zo’n stad niet mee.
    Wat die vragen betreft:
    Helaas wijzen cijfers wel in de richting van verharding, vervlakking en de jeugdhulpverlening heeft de handen vol.
    @vuurjuffer. Wat fijn dat je er weer bent.
    Ik weet van dat optreden; hij doet het nog steeds.
    Bedankt voor de reacties.

  9. Ina Dijstelberge zegt:

    De fim heeft ook op mij een diepe indruk gemaakt. Bovendien ben ik zonder dat ik de man ken hem een aanta keren tegen het lijf gelopen.
    Twee maal in Heerde en een aanta maal in het restaurant van mijn vriendin.
    Een bijzondere eigenzinnige man…

  10. Zwollywood zegt:

    Tegenwoordig wordt de jeugd helemaal gek gemaakt denk ik met al die oorverdovende reclames. Let maar eens op hoe hard ze alle boodschappen bij iedereen de huiskamer in smijten. De thema’s gaan amper over dát wat de jeugd ech bezig houdt.

  11. Knaap met knapzak zegt:

    Ja, ik herinner me die film opeens. Josee de Ruiter. Was indrukwekkend. Het eerste wat me net te binnen schoot was dit dialoogje: ‘Is dit een soort gemeenschapshuis en een gooser zegt: ‘veel gemeenschap, weinig huis.’

  12. rachel schrijft zegt:

    Ach Ramses, ik heb hem eerder dit jaar gezien. Indrukwekkend. ontroerend ook.

  13. laila zegt:

    @Ina. In Heerde?
    @Zwollywood. Tja; de commercie heeft een erpletterend effect op velen.
    @Knaap met knapzak: Wat een geheugen heb je. Inderdaad, die zin ken ik ook nog.
    @rachel. Ontroerend, nog steeds.

  14. pacopainter zegt:

    Onvergetelijke man!

  15. Ina Dijstelberge zegt:

    @ Laila : Dat was in zijn Baghwan tijd.

  16. laila zegt:

    @pacopainter. Een lieverd ook.
    @Ina. verrek ja; we wandelden daar veel met de honden. Heb jij daar ook gezeten?
    Schrijf eens een blog daarover:-)

  17. Ina Dijstelberge zegt:

    @ Laila : Ik heb daar niet gezeten, ben niet zo’n groepsdier. Maar ik kende er wat mensen en woonde toendertijd in Emst.

  18. laila zegt:

    @Ina. Neen; ik ook niet maar het is een prachtig onderwerp voor een blog natuurlijk.
    Wat zochten/ vonden die mensen daar?

  19. Afi zegt:

    Dag Laila,
    ja… wat een geweldige man.
    Zoals hij zich altijd durfde te geven. En nog!
    Geen remmingen. Gewoon achter de piano gaan zitten en knallen en zingen!
    Ik heb hem destijds vaak in "De Kring" zien spelen. Hij ging achter de piano zitten en wat rammelen en kijken of het wat werd. Z’n hele lijf zong mee, een inzet en een "drive".
    Nu woont hij in het Sarphatiehuis.
    Vriendelijk zit hij daar … te wachten?
    Groet van Afi

  20. laila zegt:

    @afi.
    Zou hij nog weten wat wachten is?
    Tijd, er is geen tijd….
    In ieder eval baalt hij dat hij naar een apart rokerskamertje moet;-)
    Zou ik ook doen.

  21. Ramirezi zegt:

    Bijzondere man, heerlijk als je zo kunt zingen..

  22. laila zegt:

    @Rami.
    Vinnik ook.
    nb ik heb wel 20 blogs in mijn hoofd maar de plaatjes komen niet door.
    Ik word gek van de stress:-)

  23. Ingrid van den Bergh zegt:

    Rames moet in hte zonnetje blijven, dank je Laila, hiervoor.
    Vorige week zag ik Willeke Alberti op TV, ze zei over Ramses dat hij een gevoel in haar opriep wat niemand anders kan. Ze heeft gelijk, dat kan Rames, gewoon door er te zijn.

  24. Solvejg zegt:

    Bijzonder eerbetoon aan Ramses Laila! Kind van de Zon zag ik ook ooit en was er van onder de indruk, vooral van Josee Ruiter, die dat naar mijn idee nooit meer heeft geevenaard.
    En die stem van Ramses is super he? Dat blijft gewoon zo, zwervend en al! Groet!

  25. laila zegt:

    @Ingrid. Ramses in het zonnetje.Ja.
    @Solveg:
    Een klasserol van José Ruiter; dat vind ik ook.Dank voor je reactie.

Geef een reactie

