IJssel

fotofoto

"De canon van het Nederlandse landschap is onthuld," lees ik in Trouw.
Midden in een oude Apeldoornse fabriekshal, zonder dak, staan zestig grote doeken van vier bij tweeeneenhalf, elk met een belangwekkend landschap.
Dirk Sijmons, scheidend rijksadviseur voor het landschap, heeft ze geselecteerd uit wat elke provincie voordroeg.

Hij heeft zelf een voorkeur voor het noorden. Voor de zeekleipolders langs de Waddenzee ( nummer 3 van de canon)
Ze zijn ontstaan door natuurlijke landaanwas: elke keer als er weer een zandplaat was opgeslibt werd er een dijk omheen gelegd en konden er gewassen verbouwd worden.

Boeiend vind ik het artikel waarin Sijmons zijn visie geeft. Ook moderne landschappen als Schiphol ,de Rotterdamse haven en de Deltawerken  zijn toegevoegd aan de canon.

De nieuwe rijksadviseur voor het landschap wordt Yttje Feddes, maar Sijmons, die in 2002 de Rotterdam-Maaskantprijs kreeg voor het maatschappelijk debat en de voorlichting over landschapsarchitectuur en stedebouw, blijft waarschijnlijk aanjagen, aldus de krant. ( aanjagen? Ik zou liever spreken van adviseren)

Van de canon verschijnt een boek met foto’s van de 60 landschappen en een essay waarin met een visionaire blik naar de toekomst van het landschap wordt gekeken.

Snel heb ik even elders gekeken welke landschappen in die canon van 60 aanwezig zijn .
Er zijn er vele waar ik van hou: de Wieden/ Weerribben, het Geuldal,De Veluwe,  Drentse Aa, maar dat de IJssel erbij staat doet me deugd.Zeer aan te bevelen zijn de fietstochten in de buurt van dit meanderende zilveren lint .

Annette van de Bosch schreef Waterspiegel

Ben ik nog zichtbaar
vraag ik aan het water
en neem een voorschot op het antwoord.

Ik zie een tuimelende val
en zuig de toekomst naar me toe
ze lijkt zo ongerept en roerloos
af te wachten tot ik kom.

Voor elke lijn die nu verschijnt
bedenk ik curven zekerheid
als: toen en vroeger, weet je nog?

Voorbij mijn twijfel is een
straks verborgen.Ergens
Steeds en dichterbij.


Een aangename zomer wens ik de lezer.
Vanaf de bank, pc of als de wilde ganzen.

Misschien tot in augustus

schilderij 1 Kees Bos
schilderij 2 Jan Voerman

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

