Mont Ventoux/ 28-5-2017 Wat doet Dumoulin in Milaan / 1 juli 2017 Start Dusseldorf/3-7 winnaar Sagan./ 16-7 Mollema winnaar 15e etappe/ Peter Sagan wereldkampioen ( 3e maal) op 24-9-2017

foto

Dichten is fietsen op de Mont Ventoux,
waar Tommy Simpson toen is overleden.
Onder zo tragische omstandgheden
werd hier een wereldkampioen doodmoe.

Op deze col zijn velen losgereden,
eerste categorie, sindsdien tabu.
Het ruikt naar dennegeur, Sunsilk Shampoo,
die je wel nodig hebt, eenmaal beneden

Alles is onuitsprekelijk vermoeiend;
de Mont Ventoux opfietsen wel heel erg,
waarvoor ook geldt: bezint eer gij begint.

Toch haal ik, ook al is de hitte schroeiend,
de top van deze kaalgeslagen berg:
ijdelheid en het najagen van de wind.

Schreef Jan Kal al, maar wat ik niet wist is dat Petrarca ( Humanist) de berg al in 1336 beklommen heeft, hoewel geleerden dat betwijfelen.
Hij is wel de ‘vader van het Alpinisme ‘genoemd.
Hij beschrjft vooral wat de berg innerlijk met hem doet.
“Het bereiken van de top leidt tot een toestand van gelukzaligheid, gevolgd door het inzicht dat het éne, goede, ware, schone en blijvende alleen in de verhevenheid van de geest te vinden is.

Cultuurfilosoof Léon Hanssen treedt zo’n, 700 jaar later in zijn voetsporen en schrijft daarover in Trouw.

“De klim voerde aanvankelijk over een tamelijk breed boswachterspad onder de naaldbomen. Ik keek omhoog naar de sterren tussen de boomtoppen. Door het donkere silhouet van de kruinen tegen de verlichte hemel voelde ik mij een figuur in een schilderij van Caspar David Friedrich. De romantische filosofie leerde dat het heelal slechts een spiegel van ons innerlijk is De geheimzinnige weg leidt naar binnen, meende Novalis:
“In ons, of nergens is de eeuwigheid met haar werelden, het verleden en de toekomst.”

Ik meende van dit romantische effect, de terugkaatsng van het universum in het innerlijk, ook warempel iets te bespeuren.”

Een prachtig artikel , waar ik nog eens aan zal denken als de Tourcaravaan binnenkort weer over de flanken van de berg raast. (Al dan niet met dope.)
Waar ik ook van kan genieten.

bron: Trouw 28 juni 2008
foto: internet.


Vanwege windkracht 8 finish bij Chalet Reynard; 1435 m.


28-5-2017 Wat doet Dumoulin in MIlaan?

—————————————————————-

21-6-2017

Geen Mont Ventoux maar wel schitterende vergezichten, pittoreske dorpen  weerbarstige bergen en aantrekkelijke mannen.

http://www.touretappe.nl/tour-de-france-2017-parcours/

Peter Sagan ( bijna vader)  vind ik “leuk”.

Afbeeldingsresultaat voor peter sagan

—————————————
1juli 2017
Mooie column van Wagendorp vandaag.
—————————
3-7 Klasse.

images1.persgroep.net————————————–
16-7-2017
Klasse Mollema.
Solo winnaar van de 15e etappe.

2238

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

11 reacties op Mont Ventoux/ 28-5-2017 Wat doet Dumoulin in Milaan / 1 juli 2017 Start Dusseldorf/3-7 winnaar Sagan./ 16-7 Mollema winnaar 15e etappe/ Peter Sagan wereldkampioen ( 3e maal) op 24-9-2017

  1. Jos Goedmakers zegt:

    De Mont Ventoux: een hels maanlandschap dat ik nooit meer zal betreden.

  2. laila zegt:

    @Op een voettocht naar boven zie je vast andere dingen Jos. Heb je daar gefietst?

  3. Buitendijks zegt:

    Nieuwsgierigmakend naar het artikel, laila. Ik weet dat o.a. Kees Fens en Simon Schama over Petrarca en de berg heben geschreven. In het NRC (boekenbijlage) las ik de volgende frase van schrijver Robert McFarlane, die wellicht aansluit:
    ‘[Roger Deakin] heeft me geleerd mijn reisdrang en mijn fascinatie voor het onherbergzame ook anders te beleven: niet zozeer als dorst naar de verte, maar ook als een reis door het innerlijk. Hij heeft me ertoe geïnspireerd een reis naar buten te beschouwen als een reis naar binnen.’
    Het blijft een mooi onderwerp, landschap en beleving…

  4. Buitendijks zegt:

    Sorry, ik was het echt!

  5. Hetty Aandagt zegt:

    HeY Laila, met Jelle ben ik naar boven gelopen (met bepakking…) en aan de andere kant weer naar beneden.
    Het monumentje voor Tommy hebben we aangeraakt.
    Een ontroerend moment…
    Salut van Hetty

  6. kornelis zegt:

    heel bijzonder om zo beklimmingen van de MV te bezien; zal me dit zeker herinneren straks (voor de tv)

  7. amelie.pardouze zegt:

    Inspirerend stuk over een inspirerende berg, laila. Ik sluit me aan bij de passende woorden van Buitendijks; Het blijft een mooi onderwerp, landschap en beleving…
    Het lijkt me overigens niet de ergste plek om te sterven…

  8. laila zegt:

    @ allen.
    Verrassend, deze reacties.Dank u.
    "Een reis naar buiten als een reis naar binnen."Heerlijk.

  9. koen -drijfveren zegt:

    mooie bijdrage laila, de ruigheid van de natuur..

  10. kees smit zegt:

    Ik heb het verhaal van Petrarca, die de berg voor een deel samen met zijn broer beklom(?), gelezen, maar ik herken er heel weinig in. Ik ben zelf namelijk wel naar de top gefietst. Nee, ik denk dat Petrarca wel een stuk gelopen heeft, maar over de kale top en het uitzicht op de witte Alpen schrijft hij niets.

  11. Bo Vandemoortele zegt:

    Ik ben een scholiere en doe m’n eindwerk over de Mont Ventoux, mocht iemand zijn unieke ervaringen met deze berg willen delen, laat dan zo snel mogelijk iets weten. Ook extra info, leuke sites, tips, .. zijn welkom
    Mvg,
    BoReactie is geredigeerd

Geef een reactie

