de schilder en de muze 4 Chagall

fotofoto"Wanneer Chagall schildert weet je niet of hij wakker is of slaapt. Ergens in zijn hoofd moet een engel wonen", aldus Pablo Picasso.

Zelden zag ik zoveel tedere liefde als in het werk van Chagall.
Na het droevige overlijden van zijn grote liefde Bella vond hij later nog een liefde voor het leven, Vava.
De liefde heeft hem vleugels gegeven.

Hij leefde in verschillende werelden. Rusland ook, zijn geboorteland waar hij de dichter Alexander Blok ontmoette.

Alles op aarde-moeder,jeugd-moet sterven,
je vrouw bedriegt je, je verliest je vriend.
Maar zoek een nieuwe zoetheid te verwerven,
het koude poolgebied rondom beziend.

Ga scheep, richt naar de verre pool je steven
langs wand na wand uit ijs-en stil, vergeet
wat ginds in haat en hartstocht is gebleven…
Vergeet het oude land van lief en leed.

En leer in huivering en trage koude
je uitgeputte ziel hoe op het eind
hier niets is wat haar vast zal kunnen houden,
wanneer het licht van gene zijde schijnt.

vertaling JP Rawie.

afbeelding. Lovers in the night.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

20 reacties op de schilder en de muze 4 Chagall

  1. Mephisto zegt:

    Uit het blote hoofd: Chagall was een ultieme romanticus. Vaak droedels, maar áls zijn kwast raak zat, schilderde hij -inderdaad- met vleugels. Práchtige werken!

  2. laila zegt:

    – Ga nu maar weer eens wat anders doen Laila-
    – Nee, ik heb nog een hoofd vol schilders en muzes:-)

  3. laila zegt:

    @Mephisto op naar de volgende:-)
    Maar hij is mooi he.
    Deze lovers in the night zag ik net voor het eerst.

  4. Mephisto zegt:

    No Way LaiLa!
    Ga zo voort!
    Alleen: niet te snel posten, want je drukt jezelf weg uit de RBA en uit de rechterkolom. Je kunt ze ook op tijd laten verschijnen; bij het posten kun je zelf kiezen wanneer ze gepost moeten worden. 2 per dag, één ’s morgens (een gekuiste versie) en één des avonds? 😉
    Succes!
    Want dit lees ik dus écht met smaak!

  5. laila zegt:

    @Mephisto. Dat is waar. Dali moet het ontgelden, maar het is maar een tijdeljke eruptie hoop ik.
    Midsummernight fever:-)

  6. Maria-Dolores zegt:

    Mephisto heeft wel gelijk met zijn: niet te snel posten. je kunt natuurlijk wel in de laatste bijdrage een link naar de vorige zetten, dan gaan mensen sneller even kijken dan wanneer ze zélf nummer 3 moeten gaan zoeken…

  7. maria zegt:

    Hoi Laila,
    Ik haal je mededeling bij mij weg, je hebt per vergissing je mail laten staan.
    Chagall:
    Ik houd wel van hem, maar toch moet ik altijd aan Gerard Reves gemeen gedicht denken:
    "Liever niks"
    met de laatste zin: "liever helemaal geen kunst dan Marc Chagall".
    Ik heb een plaatje van een rode haan van Chagall op mijn blog gehad ( http://www.volkskrantblog.nl/bericht/183010) , naar aanleiding van een symbolische droom over een man in mijn leven, die een rode haan was in de droom ( ja hij is een haantje…)
    Deze man houdt heel erg van Chagall.
    "Haan" past wel qua rijm ook erg goed ik mijn rijtje…
    Heb je Vermeer en de muze al gehad??? Nee zie ik…
    Ach geef mij maar een muzelman trouwens.
    Gunter Grass heeft in "Der Butt" de relatie tussen schilder en muze heel hilarisch beschreven: de schilder schildert zijn zelfportret op de buik van zijn muze, die zwanger is. Dat groeit maar door!Reactie is geredigeerd

  8. laila zegt:

    @MD. Het is maar tijdelijk.
    @Maria. Bedankt dat overkomt me te vaak.
    Ik ben dol op Chagall,naast vele anderen. Heb ook een autobiografisch boek.
    Met Reve heb ik niet zoveel.
    Vermeer:Wie zal ik als muze nemen?Het Melkmeisje, het meisje met de parel of het Meisje met de rode Hoed:-)
    Ik denk nu over twee wederzijdse muzes met fatale afloop:
    Rodin en Claudel .
    Breitner schittert ook ergens en Modigliani, ach tallozen.Een niet te stuiten onderwerp.

  9. antoinette duijsters zegt:

    Chagall, een van mijn favorieten.
    Antoinette

  10. maria zegt:

    Vermeer: er is een schilderij ( zelfportret?) waar hij de muze van de geschiedenis afbeeldt. Heb ik in het Mauritshuis gezien…
    http://www.strw.leidenuniv.nl/~bot/vermeer/90020s68.jpgReactie is geredigeerd

  11. coby zegt:

    Ja, Chagaal en zijn hanen, en zoveel symbolen. Ik ging hem op wat latere leeftijd waarderen, toen ik jong was, had ik er niet zoveel mee.
    Doorgaan met de serie s.v.p. Kan me voorstellen dat je er zelf ook zo van geniet.
    Hartelijke groet, Coby

  12. laila zegt:

    @maria. Bedankt voor de link. Ik heb het opgezocht in het Vermeerboek dat ik van mijn moeder ( die zich later steeds meer in kunst ging verdiepen) heb georven.
    De Schilderkunst heet het. Er zit nog een speldegaatje in waarmee hij "krijtsnoeren"spande om het perspectief te bepalen. Typisch om dit als voorbeeld van de muze te geven. Het lijkt haast of je daarmee bewust? een intense afstand schept, waarbij de schilder zichzelf en de ander tentoonstelt. Een soort metaperspectief. Dat zou een muze kunnen zijn, bedenk ik me nu.
    Het Metaperspectief, maar ik denk slechts hardop.Een muze hoeft niet persé een mens te zijn.
    Bij Munch waar ik vanavond ook bij stilstond is ziekte en dood en angst een soort muze.
    @coby. Wat aardig, die aanmoediging, maar vanavond werk ik aan mijn Sara-boek. Per week levert ze 2 bladzijdes, die ik hertaal. Als we 20 hebben stuur ik het naar een uitgever.Reactie is geredigeerd

  13. petrus zegt:

    beste laila
    Chagall. Ik zie hem, waardeer hem maar weet nog niet wat ik er mee aanmoet. Schildert hij musicals? Ik weet het niet maar zijn kleurkeuze is beter dan van Picasso.
    Vermeer en de schilderkunst. Is dat niet een verzonnen titel omdat niemand goed weet wat V. er mee wilde? Het schilderij fascineert.
    VrijdagnachtgroetenReactie is geredigeerd

  14. knaap met knapzak zegt:

    Altijd een warm hart, deze Chagall!
    Nee, van Reve zou ik me niet veel aantrekken, die had werkelijk de ballen gevoel voor beeldende kunst (als veel schrijvers, overigens)

  15. lidy zegt:

    interessant 🙂

  16. laila zegt:

    @Petrus. Schildert hij musicals?Wat is dat voor onnozele vraag? Ik neem aan dat je zijn werk kent.

  17. laila zegt:

    @petrus. Het schilderij van Vermeer had ook anders kunnen heten, wellicht.Ik vraag me nu af waarom je die opmerking maakt.
    "Niemand begreep wat hij er mee bedoelde."???

  18. Meneer zegt:

    Mooi, Laila!

  19. laila zegt:

    @meneer. Je hebt nog nooit inhoudelijk commentaar gegeven. Zo saai, dat mooi.
    De computer gaat weer uit!

  20. Ramirezi zegt:

    Een mooie serie, we want more…

Geef een reactie

